• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De levenstocht, een visualisatie (4)

De levenstocht, een visualisatie (4)

11 juni 2023 door Ad van Dun

Deze tekst maakt deel uit van het in 2024 te verschijnen boek ‘Wiswerk; bevrijd menszijn’, van auteur Ad van Dun. Het boek bevat twee visualisatie-oefeningen waarvan dit fragment deel uitmaakt. Deze oefeningen illustreren en accentueren het belevingsaspect van menszijn. Meer informatie hierover is te vinden op https://dharmoebe.nl/visie/wiswerk-boek/

Ruimte

Ongemerkt komt er heel traag onder de witte vliesachtige grond stilaan iets in beweging, alsof het de aarde zelf is. Het lijkt alsof de aardmassa schuift en draait onder je zitplek.

Dit is geen willekeurig fenomeen, geen toevallig natuurverschijnsel: dit ondergrondse tasten staat niet los van jouw aanwezigheid hier.

Dan dringt tot je door: mijn zoeken is voltooid; ik hoef niet meer te zoeken, want ik wórd nu gezocht. En meteen daarop, als een antwoord haast, constateer je dat het schuivend geheel jou voldoende nauwkeurig heeft gevonden en de beweging komt tot stilstand.

De ruimte onder het vlies kan blijkbaar waarnemen, het is in staat te detecteren waar je bent. En dan dringt de realiteit hiervan ten volle tot je door: deze vlakte waarop ik me bevind is één immens oog

Alle vuur dat ik zocht was dus feitelijk de warme gloed van licht, want de plek waar ik nu zit valt precies samen met de verticale lichtbron waarmee dit immense oog mij via zijn iris waarneemt en doorstraalt.

Hiermee openbaart zich de kracht van gewaarzijnslicht: het oog honoreert en taxeert met zijn zicht mijn aanwezigheid, mijn potentieel.

Je bent aangekomen op de eindlocatie van je pelgrimage als sterveling. Dit is het bewust functionerend oog van leven zelf, het wijsheidsoog. Van onderop en van binnenuit voel je je volledig gezien: je wordt doorgelicht, doorstraald, in- en opgenomen door warmte en helderheid van de iris, door bedoeling en herkenning. En nergens is er enige begrenzing te ontdekken aan deze intieme, wonderlijke beleving. Het voelt als de volheid van thuiskomst, van opgenomen zijn in het licht van leven zelf, in de grenzeloze, liefdevolle werking van waarheid zelf.

Het kijken, het oog, je lichaam, de ruimte, de omgeving – alles vindt plaats in een intens maar tegelijkertijd tijdloos gewaarzijn.

Vanuit het oog, vanuit dit intieme bewustzijn werkt een grote kracht: het leven ziet mij, waarheid ziet mij – en ik zie waarheidswerking.

Met andere woorden: ik bevind me nu in dit oog en voel exact hoe waarheid mij beleeft en hoe het is om alles zo kloppend te beleven.

Dit pure beleven beweegt helemaal niet, het heerst enkel en het is van een diepe, ongekende schoonheid en universele goedheid.

Het licht voelt ruimtelijk hier, ten diepste werkend, warm en helder.

Ik besef: dit is de grondkracht van menszijn, onze fijnste substantie.

Deze ongrijpbare en allesdoordringende kracht doet niets anders dan me liefdevol laten delen in belichaming zijn ervan, in toelaten ervan, me definitief laten openen erdoor en gaan werken ermee.

Dankzij deze verbinding met waarheidswerking zal ik voortaan al wat ik tegenkom verwelkomen als niet verschillend van het immense oog, als een waardevol voortbrengsel van deze betoverende ruimte, als niets anders dan de natuurlijke bewogenheid van mijn eigen hart waar heel deze betekenisvolle beleving in plaatsvindt.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, meditatie Tags: de levenstocht, deel 4, een visualisatie, ruimte

Lees ook:

  1. De levenstocht, een visualisatie (2)
  2. De levenstocht, een visualisatie (3)
  3. De levenstocht, een visualisatie (1)
  4. Dick – Stilte, de oerbron

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    11 juni 2023 om 12:04

    Is dit niet de arupa jhana, het ontdekken en verwijlen in eindeloos of grenzeloos bewustzijn?

    Kunt u echt waarmaken dat er geen begrenzing is aan deze wonderlijke beleving, of is dit een indruk op dat moment?
    Hoe kun je dit echt onderzoeken? Kun je op indrukken afgaan?

    Ik denk zelf dat de Boeddha beschrijft dat het ultieme realiseerbaar hier en nu sannavedayitanirodha is. Is dat dan wat u beschrijft?
    Men zegt dat bewustzijn dan ook is geëindigd. Er zijn dan mensen die zeggen…ja bewustzijn, vinnana, maar gewaarzijn niet want dat eindigt nooit. Bewustzijn is duaal, gewaarzijn niet.

    Oke…maar waarom moet je daar dan zo naar zoeken in de Pali overlevering? Een ongeboren gewaarzijn, een nooit ontstane wetende essentie. Als deze ontdekking nu de hele crux is van Boeddha’s verlichting, bevrijding, waarom is dit dan allemaal zo vaag, en moet je het eigenlijk toch wel wat zoeken en hineininterpretieren in de Pali sutta’s? En zijn mensen toch weer niet bezig zo voor zichzelf te verlangen dat ze eigenlijk onsterfelijk zijn? Toch een eeuwigheidsleer? Oke, het atta is dan niet een persoonlijk atta maar een boven-persoonlijk en grenzeloos atta. Maar is dat dan geen eeuwigheidsleer? Heb je dan toch niet een visie dat je deels eeuwig bent en deels tijdelijk? Maar dat is toch absoluut niet wat de Boeddha wil?

    Er zijn ook boeddhistische leraren die geven juist aan dat het hoogste inzicht is dat wat je jezelf noemt, Ik, wat je ervaart als jezelf, beschouwt als jezelf, beleeft als jezelf, slecht een verzameling processen is, een proces. En er is geen enkele blijvende substantie, een zelf, niks eeuwigs. Alles zien zoals het werkelijk is, onvertekend door je eigen neigingen, betekent zien dat wat je dan ook ervaart, kent en beleeft als jezelf, verschijnsel is, tijdelijk, leedvol, niet Ik, niet mijn, niet mijn zelf. Niks. En verschijnselen kennen geen geboorte, ziekte, verouderen en dood. Dat zijn termen die horen niet bij verschijnselen. Verschijnenselen ontstaan voorwaardelijk, bestaan even en verdwijnen weer.

    Het directe kennen kent dus niet geboorte, ziekte, verouderen en dood, dat kent alleen het voorstellen en verbeelden waarbij je zaken persoonlijk maakt. Dat doen de anusaya, de neigingen in de geest. Die vervormen alles.
    Het directe kennen is dus het domein van geboortevrije, het niet-verouderende, het doodloze, het ziektevrije. Verbeelden en voorstellen is doorbroken. Niettemin kan een Gerealiseerde best in die termen spreken van Ik, mijn, geboorte, dood, sterven etc.

    En in deze visie, is er alleen maar lijden wat eindigt. Niet omdat eeuwig geluk of vrede of ware Zelf dan overblijft, maar omdat er alleen processen eindigen, en meer is er ook niet. Ook het kennen is geen Ik, mijn, mijn zelf.

    Ik vind het maar verwarrend. Hoe heeft de Boeddha het allemaal echt bedoeld en in hoeverre leiden onze eigen wensen, verlangens ons in het interpreteren van ervaringen, ontdekkingen, geschriften? Zijn we werkelijk zo objectief bezig?

    • ad zegt

      15 juni 2023 om 18:04

      Beste Siebe, deze tekst werd geschreven 1. als organisch onderdeel van een geheel (boek Wiswerk, en 2. met het doel om belevingsmateriaal te bieden dat directer werkt dan conceptualisatie.
      Bij 1: onze totale visie en rijping vergt juiste motivatie en inzicht: besef van een intrinsieke bedoeling en zicht op wetmatige context. Dat is een natuurlijk geheel waarbij de dingen in ons oefenen ontdekkenderwijs op hun plaats vallen.
      Bij 2: we kunnen ons suf denken en blijven argumenteren, maar het leven (de werkelijkheid) heeft een veel wonderlijk aard en verloop dan wij kunnen vatten of beschrijven. Als pelgrim leer ik elke dag in oprecht vertrouwen en interesse me te openen en ontvankelijk te maken voor die actuele wonderlijkheid – en in alles te blijven voelen (authentiek) of het heilzaam is of ondermijnend.
      Alle goeds!

Primaire Sidebar

Door:

Ad van Dun

Ad van Dun is een dharmabeoefenaar, geschoold door zen en aikido en grondiger nog door het leven zelf. Hij is de auteur van het boek "Dharmium, serum van wijsheid" en schrijft gedichten onder de naam Gedel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.