• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …

Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …

3 juni 2023 door Jan Veenendaal

‘In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van  boeken, gedichten en lezingen van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’ en lid van de Sangha Den Bosch.’

Ook op het gebied van de liefde, van houden van, gaf de Boeddha vele wijze lessen.

Toen ik in 2012, geïnspireerd door een winterretraite in Plum Village, de Sangha Baarn (https://www.meditereninbaarn.nl/ ) oprichtte heb ik onderstaande tekst vaak gebruikt bij de wekelijkse sangha-avonden. Hij gaf voor mij zo duidelijk de richting aan die ik ook wilde gaan – voorbij de ook mij beperkende (lichamelijke) liefde die ik zo goed kende – ik was graag monnik geworden, maar was daarvoor te oud. Door het keer op keer lezen van de tekst en het erover delen met de sangha, trachtte ik te leven in de ruimte van onmetelijke liefde waar alles met alles en iedereen verbonden is, waar geen beperkingen zijn. Moeilijk hoor!

In de tekst vertelt de Boeddha aan Prakriti, een mooie, jonge vrouw, over hoe ze het beste om kon gaan met haar gevoelens voor Ananda die net besloten had de wereldse liefde vaarwel te zeggen en zich als monnik bij de Boeddha aan te sluiten.

Het prachtige verhaal van Thich Nhat Hanh heeft veel diepgang. Het geeft inzicht in hoe we om kunnen gaan met onze gevoelens voor iemand die we kwijt raken, zonder verstrikt te blijven, dan wel verstrikt te raken in onze liefde voor haar of hem. Dit kan door Liefde in een groter perspectief te plaatsen zodat we het pad van bevrijding, compassie, vrede en vreugde kunnen gaan. Lees de dialoog tussen de Boeddha en Prakriti.

“Houden van …

De Boeddha vroeg Prakriti vriendelijk: ‘Je houdt heel veel van Ananda, is het niet?’

Prakriti antwoordde: ‘Ik houd van hem met heel mijn hart.’

‘Wat is het aan hem waar je van houdt? Zijn het zijn ogen, is het zijn neus, of misschien zijn mond?’

‘Ik houd van alles aan hem – zijn ogen, zijn neus, zijn stem, zijn manier van lopen. Meester, ik houd van alles aan hem.’

‘Behalve zijn ogen, zijn neus, zijn mond, zijn stem en zijn manier van lopen heeft Ananda nog heel wat mooie eigenschappen die je nog niet kent.’

‘Welke eigenschappen zijn dat dan?’ vroeg Prakriti.

De Boeddha antwoordde: ‘ Zijn liefdevolle hart is er een. ‘Weet je waarvan Ananda houdt?’

‘Meneer, ik weet niet waar hij van houdt. Ik weet alleen dat hij niet van mij houdt.’

‘Dat zie je niet goed. Ananda houdt wel van je, maar niet op de manier die jij zo graag wilt. Ananda houdt van het pad van bevrijding, vrijheid, vrede en vreugde. Dankzij de bevrijding en de vrijheid die hij smaakt, glimlacht Ananda vaak. Hij houdt van alle wezens. Hij wil het pad van bevrijding aan anderen brengen zodat ook zij vrijheid, vrede en vreugde mogen genieten. Prakriti, Ananda’s liefde komt voort uit begrip en bevrijding. Hij lijdt niet aan de liefde en voelt zich er niet wanhopig door, zoals jij je voelt door jouw liefde.

Als je werkelijk van Ananda houdt, zul je zijn liefde begrijpen en hem verder het leven van bevrijding laten leiden dat hij gekozen heeft. Als je wist hoe je moest liefhebben op de manier waarop Ananda liefheeft, zou je niet langer lijden en je niet langer wanhopig voelen.

Je leed en je wanhoop komen voort uit het feit dat je Ananda voor jezelf alleen wilt hebben. Dat is een zelfzuchtig soort liefde.’

Prakriti keek de Boeddha aan en zei: ‘Maar hoe kan ik liefhebben op de manier van Ananda?’

‘Heb zo lief, dat het geluk van Ananda bewaard blijft, net als je eigen geluk. Ananda is als een frisse bries. Als je een bries vangt en opsluit in een gevangenis van liefde, zal het briesje gauw sterven en niemand kan dan nog van zijn koelte profiteren, ook jij niet. Houd van Ananda zoals je van een verfrissende bries zou houden.

Prakriti, als je zo zou kunnen liefhebben, zou je zelf een koele verfrissende bries kunnen worden. Je zou je eigen pijnen en lasten kunnen verlichten en ook die van vele anderen.’*

Ook in deze tijd, waarin loslaten van alles waar ik van hou centraal staat, ontroert de tekst me weer en geeft me veel ruimte. Soms voel ik me net de koele, verfrissende bries.

*Thich Nhat Hanh, In de voetsporen van de Boeddha, pagina 326 – 327.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: 69, geen dood geen vrees, liefde, Prakriti

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (32) – geen  vervolgonderzoek  nodig
  2. Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken
  3. Geen dood, geen vrees (35) – Het is goed, wat de uitslag ook is
  4. Geen dood geen vrees (54) – Knopen doorhakken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.