• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (22): Vraagtekens

Over de Lotus-soetra (22): Vraagtekens

22 mei 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Vraagtekens

Onder Shakyamuni’s discipelen (zo noem ik ze maar even, voor iemand daar iets van zegt) bevonden zich ook zijn zoon – Rahoela – en een neef Ananda. De Lotus-soetra zou de Lotus-soetra niet zijn, wanneer over deze twee geen loftrompet zou worden gestoken. Bijzonderheid: Ananda was behalve een neef van Boeddha ook nog eens zijn zwager en de broer van Devadatta, waarover in een andere bijdrage meer. Een cliffhanger kan geen kwaad: Devadatta was tamelijk berucht. Beroemd in negatieve zin.

Shakyamuni Boeddha had dus een zoon! Vóór hij als prins Siddharta op zoek ging naar antwoorden was hij op zestienjarige leeftijd getrouwd met de even jonge Yasodharā, dochter van koning Suppaboeddha en Amita. Siddharta en Yasodharā waren – volgens de overleveringen – op precies dezelfde dag geboren. Persoonlijk betwijfel ik de juistheid van dat gegeven, want het klinkt nogal ongeloofwaardig. Wat ik denk, is dat wat nu ‘koning’ heet, indertijd gewoon een stamhoofd was. Uiteraard mag je een stamhoofd best koning noemen en omgekeerd. (Ik respecteer Willem Alexander niet minder als stamhoofd van alle Nederlanders)  Een prins is derhalve gewoon de zoon van een stamhoofd. Volgens mij bestond er bovendien in Boeddha’s tijd niet zoiets als een burgerlijke stand met een goed bijgehouden bevolkingsregister waarin alle geboorte- en sterfdata en andere data na te lezen waren. ‘Op dezelfde dag geboren zijn’ klinkt evenwel goed in een verhaal. Uit het feit dat Ananda Shakyamuni’s neef én zwager was, kun je ook afleiden dat zijn vrouw Yasodharā zijn nicht was. Er werd in die tijd regelmatig binnen ons-kent-ons families gehuwd.

Hoe ook, dertien jaar na de huwelijksdatum werd een jongetje geboren: Rahoela. Op dezelfde dag dat hij geboren werd, verliet pappa het huis. Uiteraard tot groot verdriet van de verbijsterde Yasodharā. Laat even bezinken… Je bent net bevallen en je merkt dat de vader van het kind, jouw man, de benen heeft genomen… Ze voedt de kleine Rahoela op als alleenstaande moeder, wijst iedere hulp van anderen af, evenals aanzoeken van andere ‘prinsen’ en volgt ondertussen zo goed en kwaad als dat kan de belevenissen van manlief, van wie ze (waarschijnlijk officieel) is gescheiden. Zes jaar lang. Wanneer Siddharta uiteindelijk als verlichte Boeddha Kapilavastu bezoekt, gaat Yasodharā niet zelf, maar stuurt ze Rahoela om zijn erfdeel op te eisen. Hé? Het knaapje is zes! Nou ja … overleveringen zijn overleveringen en ik vrees dat er soms zaken overgeleverd worden die niet helemaal kloppen.

Om een lang verhaal beknopt weer te geven: Rahoela wordt uiteindelijk monnik en Yasodharā een non. Zij sterft twee jaar eerder dan Boeddha, op 78 jarige leeftijd, in het jaar 485 voor Christus. Uiteraard wist niemand in hun tijd dat wij dat jaartal nu zo zouden schrijven. Als boeddhist zou je ook kunnen zeggen dat wij nu in het jaar 485 + 80 + 2023 – 34 = 2554 ná Boeddha leven. Waarom die min 34? Omdat Siddharta er 6 jaar over deed om Boeddha te worden, nadat hij op 28 jarige leeftijd Yasodharā met haar baby had laten zitten.

Terug naar de Lotus soetra. Rahoela en Ananda willen de verzekering hebben dat zij ook ooit Boeddha’s zullen worden. En die verzekering krijgen ze. Boeddha zingt over zijn zoon het volgende (volgens de Lotus-soetra):

Toen ik nog een wereldse prins was, was Rahoela mijn zoon  (ja ja … heb je hem eigenlijk geboren zien worden, of was je er al van tussen?).

Nu, als Boeddha’s leerling, is hij erfgenaam van mijn troon. In de komende eeuwen, zal hij onder vele boeddha’s staan, steeds als zoon en vader, zo verheven zal mijn jongen gaan. Het goede dat hij in het verborgene deed, ken ik alleen, want nu én in vorige levens zijn wij één, van hoofd en hart. Zijn stille goedheid is grenzeloos, (want) hij laat niet weten wat hij doet. Hij wordt boeddha, en voor alle mensen gever van het hoogste goed.

Het zal allemaal wel. Waar het om gaat is volgens het volgende:

  1. Er moet volgens de boeddha zoiets als reïncarnatie bestaan, want anders kun je niet spreken over ‘… nu en vorige levens …’.
  2. Zijn stille goedheid is grenzeloos, (want) hij laat niet weten wat hij doet. Met andere woorden: houd wat je doet verborgen. Kwade dingen doen mensen sowieso graag in het verborgene, want die mag niemand weten – uiteraard, anders hang je. Maar je moet ook je goede werken in het verborgene doen. Als je goed doet, is het in het boeddhisme niet de bedoeling dat je dat aan de grote klok hangt.

 

Eerst maar even iets over reïncarnatie: de een gelooft hier rotsvast wél in, en de ander absoluut niet. Inmiddels ken ik argumenten voor en tegen. Mijn (voorlopige) conclusie(s) houd ik graag voor mezelf. Interessant is dat er op verschillende universiteiten in de wereld wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar bewijzen van reïncarnatie. Het grote probleem is dat je geen dubbel-blind onderzoek kunt doen. Je kunt nu eenmaal niet iemand – of een paar iemanden – even dood laten gaan om te zien wat er daarna op gebied van terugkeren gebeurt. Lastig. We moeten het dus doen met terugkeerverhalen. Die zijn er, maar niemand weet hoe betrouwbaar die zijn. Er zijn vaak vraagtekens bij te zetten. En dáár weet weer niemand van of die vraagtekens terecht zijn of niet. Kortom:?

Dan dat goed doen in het verborgene. Dat is niet typisch boeddhistisch. Je kunt die oproep overal terug horen, door alle tijden heen. En daar valt veel voor te zeggen. Als je bijvoorbeeld iets goeds doet om daar dank voor te oogsten, of lof of wat dan ook… wat was dan het echte motief? Doe je iets voor een ander of voor anderen om daar zelf beter van te worden of omdat het simpelweg het juiste is geweest om te doen? Goeie vraag. En dan is er nog iets. Stel je bent multimiljonair en je geeft € 150,- aan een goed doel … dat klinkt leuk maar stelt geen moer voor. Het is waarschijnlijk minder dan 0,0001% van je vermogen. Geeft iemand met een minimuminkomen echter slechts € 1,50- aan datzelfde goede doel, dan is dat al 0,01%, ofwel in verhouding duizend keer zoveel! Nu is vergelijken niet direct aan te bevelen, maar ik wil alleen zeggen dat ‘goed doen’ van de een niet het ‘goed doen’ van de ander is of hoeft te zijn. Het gaat ook niet alleen om financieel vermogen, maar eveneens om zaken als tijd, kracht, inzet, en ga zo maar door. Houdt het gewoon stil. Dat voorkomt niet alleen onzinnige vergelijkingen. Laat wat je goed doet maar gewoon een vraagteken voor anderen blijven. Leef jouw leven maar als een zwijgend uitroepteken.

(wordt vervolgd)

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (12): Alleen voor bodhisattva’s
  2. Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
  3. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  4. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam
    • Boeken – De feministische dominee

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.