• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed

Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed

1 mei 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer: 

Het slotgebed

Boeddha’s (Shakyamuni’s) onderricht uit zijn eigen mond  aanhoren is zo belangrijk én diep, dat zelfs hemelingen naar hem komen luisteren. Ze laten alles achter voor wat het is, en dalen af naar de aarde. Dat is één van de pijlers waarop de Lotus soetra rust. Wat betekent dat?

Volgens mij betekent dit precies hetzelfde als wat een stelletje vissers ruim tweeduizend jaar geleden deed toen ze een rabbi gingen volgen. Petrus en Andreas laten hun werk en visgerei voor wat het is en geven gehoor aan de roep van Jezus die zegt:  ‘Volg Mij na, en Ik zal u vissers van mensen maken.’ (Matth. 4.19 en verder). Natuurlijk is er een enorm verschil tussen hemelingen en vissers, maar daar gaat het mijns inziens helemaal niet om. Hemelingen, vissers en lezers van het Boeddhistisch Dagblad zijn naar mijn (on)bescheiden mening één pot nat. Waar het op neerkomt is: kun je je iets waardevollers voorstellen dan het leren kennen van de WET, de onversneden enige eeuwige Waarheid? Kun je ooit iets waardevollers krijgen dan inzicht in hoe je je voor eens en altijd kunt bevrijden van de boeien van het lijden? Nou dan! Daarvoor laat je toch alles achter je, voor wat het is. Zonder aarzelen.      

Petrus of Mahakasyapa, Andreas of Saripoetra … ik ken genoeg lieden die vinden dat deze mannen onvergelijkbaar zijn. Laat staan Boeddha en Jezus. Die twee zijn volgens diehards echt verschillend. Nou, voor mij niet. Beide heren onderrichten ons op tactisch aangepaste wijze in één en dezelfde WET. Er is maar één WET. Er bestaan géén boeddhistische wet én een christelijke wet. Dat zou één wet teveel zijn. En met één wet teveel begint het gelazer. Er bestaan wel twee, nee drie, nee honderden manieren om die ene WET te onderrichten. En als je de kans krijgt persoonlijk onderricht te krijgen in die WET … ga ervoor, zou ik zeggen en laat alles wat je om handen hebt  – of in handen – voor wat het is. Daal af uit jou hemel en luister.

Jouw hemel. Wat is dat? Mensen hebben allerlei soorten hemels en hemelse werken, of hellen en helse werken. Of gewoon aardes en aardse werken, dat kan natuurlijk ook. Ik noem: de vertrouwde woonomgeving, de dagelijkse werkplek, het eigen beroep, de geliefde hobby … aards, hemels en hels. Kan allemaal. Maar wat het ook is, wanneer je de kans krijgt om de WET te leren kennen en te begrijpen, laat dan alles inderdaad maar voor wat het is, en ga ervoor. Het is nu of nooit!. Een bekende raad in het zenboeddhisme luidt: Verspil je tijd niet. Volgens de Lotus soetra moet je vooral je tijd op aarde niet verspillen, want de inspanningen die je op één dag op aarde levert is evenveel waard als honderd jaar in hemelse sferen. En aan het eind van zo’n aardse dag zou je ter afsluiting kunnen zeggen: “Mogen de verdiensten van deze dag alle levende wezens ten goede komen opdat wij gezamenlijk het boeddhaschap bereiken.”  Dit heet het slotgebed.

Begrijp je het? Alles laten voor wat het is om Boeddha’s onderricht te kunnen volgen, is het begin, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Na het onderricht te hebben ontvangen moet je er mee aan de slag, anders is het onderricht te vergelijken met zaad dat op onvruchtbare grond valt.  Met wat je weet kun je jouw doen en laten richten op het mogelijk maken dat alle levende wezens samen met jou het boeddhaschap bereiken. Het gaat om al jouw doen en laten, ongeacht wie of waar je bent, en ongeacht of het door anderen op waarde geschat wordt of niet. Misschien krijg je er geen cent voor, of zelfs een boete voor. Het gaat erom dat wat je doet of laat gericht is op het bereiken van dat boeddhaschap voor alle levende wezens. Dat is nogal wat. Dat is wat bodhisattva zijn inhoudt.

Terug naar de Lotus-soetra. Boeddha legt alles geduldig en uitvoerig en zo vaak als nodig uit. En omdat hij als geen ander weet dat mensen iets wat in wezen simpel is alleen willen aannemen wanneer het als zeer ingewikkeld gepresenteerd wordt (mijn interpretatie, ik zeg het er maar bij om misverstanden te voorkomen), komt hij met ‘de leer van de keten van twaalf schakels van onderlinge afhankelijkheid’.  Dit zijn die twaalf schakels:

  1. onwetendheid;
  2. daad;
  3. leven;
  4. naam en vorm;
  5. de vijf / zes zintuigen (gevoel is er ook een)
  6. contact;
  7. gevoel;
  8. liefde;
  9. begeerte;
  10. bezit;
  11. baren;
  12. ouderdom en dood.

Lees het eens zo:(1) voor je wordt geboren weet je nog helemaal niks, zelfs niet dat je zou kunnen bestaan. Dit is onwetendheid ten top. (2) Maar nadat je vader en moeder HET met elkaar hebben gedaan ontstaat er (3) leven dat (4) een naam en een vorm krijgt, bijvoorbeeld Andreas of Saripoetra, in de vorm van een mens. Deze mens gaat (5) zijn zintuigen ontwikkelen en komt daarmee in (6) contact met de wereld en alles wat zich daarin voordoet. (7) Er ontstaan allerlei prettige en onprettige gevoelens en emoties en het kan zelfs uitlopen op (8) liefde voor het andere geslacht (9) met de wens tot paren (10) tot het ook daadwerkelijk tot een ‘elkaar bezitten’ komt (11) waardoor er een kindje wordt geboren waarna (12) je zelf oud wordt en uiteindelijk sterft.

Deze cyclus kan zich eindeloos herhalen, tot ze doorbroken wordt. Hoe? Wanneer? Als je de kans krijgt daar persoonlijk onderricht in te krijgen, ga er dan voor en laat alles wat je om handen hebt  – of in handen – voor wat het is.

“Mogen de verdiensten van het schrijven van deze bijdrage alle levende wezens ten goede komen opdat wij gezamenlijk het boeddhaschap bereiken.” 

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: Boeddha, Jezus, Lotus Soetra

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 270 – feek
  2. Over Newton, de Boeddha en de mechanica van lijden en geluk
  3. Weten wat je niet weet…
  4. Dharmapelgrim – voorbeschikking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.