• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Twee ouwe rakkers

Taigu – Twee ouwe rakkers

11 april 2023 door Jules Prast

Als iets zich wel met een woestijn laat vergelijken, dan is het de studentenwereld. Je komt van dichtbij of ver in een vreemde omgeving. Je loopt makkelijk verloren in de massaliteit. Alles kan en alles mag. De een verliest zich in drank, de ander in seks, een derde raakt eenzaam verlept in een studie. In de lange gang van een studentenflat verhangt iemand zich in zijn douchecel, waarom? Het is niet iedereen gegeven om in de woestijn van het studentenleven meteen een evenwichtig pad, een middenweg zogezegd, te vinden.

Ja, het is ook een wereld van onderzoeken, ondervinden en ontwikkelen, een wereld die openstaat voor nieuwe vormen, tegendraadse trends en grensoverschrijdende ideeën en gedrag, maar het lijden ligt er voor het opscheppen. Eén figuur die in mijn tijd altijd opdook, bij feesten en recepties, maar ook in het caféleven of in een sociëteit, altijd een biertje in de hand, was pater Jan van Kilsdonk van de strenge jezuïetenkerk aan het Singel in Amsterdam. Achter zijn dikke brillenglazen altijd aanspreekbaar, gewapend met een feilloze mensenkennis en immer een gepaste humor paraat om bespreekbaar te maken wat voor zwaars er niet gezegd werd. Van Kilsdonk was binnen zijn kerk zelf een tegendraads fenomeen, geen preker, maar iemand die was meegegaan met de tijd en de vernieuwing, en er – dus – was voor iedereen, kerks of niet.

Van Kilsdonk was via omwegen studentenpastor geworden. Samen met Huub Oosterhuis, ons het afgelopen weekeinde ontvallen, had hij strijd geleverd om de studentenekklesia van de grond te krijgen en in stand te houden. Vagelijk wisten wij wel wat er twintig jaar eerder in een andere tijd was voorgevallen, maar de vormen, de taal, de openheid nodigden altijd uit het te nemen voor wat het was, zonder om te zien of acht te slaan op andermans bezwaren.

In mijn herinnering leeft een dienst voort waarin Oosterhuis voorging, in de witte, houten kerk op het Amstelveld. Niet dat ik een regelmatige bezoeker was; ik behoorde tot een groepje dat op de zondag de ene keer hier binnenwipte, de andere keer daar, in een kerk, bij elkaar thuis met een fles jenever, of na een stevige wandeling in café Het Kalfje, gelegen aan de Amstel in Buitenveldert. In de bewuste dienst, op geleide van de visionaire dichterlijkheid van Oosterhuis, had ik een aparte sensatie, toen wij deelden in het brood en de wijn: ik zag Jezus lopen, niet over het water, maar gewoon tussen de andere mensen in. Hij was er, ik zag hem, maar toen ik nog eens keek, was hij tussen de andere mensen verdwenen. Ik durf het te schrijven nu ik heb ondervonden wat het verwijlen in de wijsheid voorbij alle wijsheid kan inhouden, al heb ik mijn waarneming op het moment zelf wel met een medestudent gedeeld, die daar niet van op- of omkeek. Zulke ervaringen hoorden er eenvoudigweg bij.

Het is zo belangrijk dat wij vanuit een vrijgemaakte geest oog krijgen voor wat we bijna niet zouden durven geloven wanneer we het aan elkaar gingen beschrijven. Oosterhuis was er een meester in om in taal en omgangsvormen een andere wereld binnen onze wereld te laten oplichten. En dat niet alleen in zijn aanwezigheid, maar ook in teksten die we in heel andere bijeenkomsten zongen uit het liedboek voor de kerken, waar dan zijn naam onder prijkte. Als iemand de kunst beheerste om je in staat te stellen je voorbij, voorbij, vrij te zingen, dan was hij het wel.

Pater Jan van Kilsdonk en Huub Oosterhuis hadden strijd geleverd, controverses moeten overwinnen, maar wij namen ze zoals ze waren. Achteraf realiseer je je wat een markante figuren het waren, deze twee ouwe rakkers, vrijbuiters en wegbereiders, die ons van tijd tot tijd gidsten op ons pad door de hoofdstedelijke woestenij. Niets heiligs, zoals Hisamatsu zou zeggen. Mogen zij beide rusten in vrede.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Jules Prast, Onderwijs Tags: amsterdam, Huub Oosterhuis

Lees ook:

  1. Symposium leraar en leerling
  2. Boeddhistische Vormings Onderwijs (BVO)  zoekt leerkrachten
  3. Binnenkort in het Amsterdamse straatbeeld – groene graffiti voor MI
  4. Boeddhisme in het Amsterdamse straatbeeld – groene graffiti voor MI

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 140 – ‘noodhulp’
    • Tegengas – 61 organisaties eisen dat haven Rotterdam militaire F35-onderdelen uit Israel weert
    • Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
    • Taigu – De Boeddha woont in Egmond
    • CPMT bijeenkomst in Nepal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.