• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend’    

‘Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend’    

2 maart 2023 door gastauteur

De groepssessie is afgelopen en we lopen door de gang.  Mijn collega vertelt dat een van de cliënten uit de groep die we net hebben gegeven zojuist uit de behandeling is gezet. Ik reageer verbaasd en vraag waarom. Mijn collega kaatst mijn vraag terug met:  heb je dan niet gemerkt hoe hij zich opstelde naar jou tijdens de groep?

Tekst Leonie Drost

Ik denk na over hoe de groep verliep en inderdaad, de man had zich niet erg meewerkend opgesteld. Ik was me er niet eens bewust van geweest maar had alleen een lichte hoofdpijn en een misselijkheid gevoeld en er waren negatieve gedachten opgekomen over mijn vaardigheden om aan deze groep te geven. Mijn onbewuste conclusie was geweest dat ik mijn best moest doen om de sfeer in de groep goed te houden en te zorgen dat de onwillige man zich meer op zijn gemak zou voelen door zo aardig mogelijk te doen. Hierdoor had ik de signalen die mijn lichaam gaf in de vorm van hoofdpijn en een ongemakkelijk gevoel genegeerd en had ik de ander over mijn grenzen laten gaan. Sterker nog, ik had mijn grenzen niet eens opgemerkt. Mijn onbewuste gedachte dat, als iemand niet zo aardig doet, het aan mij ligt en ik beter mijn best moet doen hadden mijn gedrag beïnvloed.

In plaats van te handelen in overeenstemming met mijn ware natuur, mijn hart, had ik mijn mind gevolgd. Ik had deze alleen niet herkend. Het was de onbewuste gewoonte om een ander tevreden te stellen die mijn handelen had gekleurd. Dit had ervoor gezorgd dat ik een situatie creëerde waarin er weinig rekening gehouden werd met mij en waarin ik over mijn grenzen liet gaan. Ik had mijn eigen karma gecreëerd.

Vaak wordt ons handelen bepaald door onze mind en volgen we zonder dat we het door hebben allerlei gewoontes en patronen in plaats van te handelen vanuit ons hart. Hoe kun je dit doorbreken? In de eerste plaats door het te leren herkennen. Door meditatie en beoefening word je je meer bewust van wat er zich allemaal afspeelt in je mind.  In de 3 jaar sinds ik toevlucht heb genomen, ben ik er langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mijn geest. Sommige patronen van mijn mind waren gemakkelijk te herkennen. Zo dacht ik bijvoorbeeld aanvankelijk dat ik een heel liefdevol en spiritueel persoon was. Dat was het label dat ik mezelf gegeven had.  De boosheid, verontwaardiging, jaloezie, die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen, hebben dat beeld van mezelf aardig bijgesteld. Ja, ik ben aardig en liefdevol. En net zo goed ook een egoïst en iemand die boos en gemeen kan zijn.

Andere patronen van je mind kunnen zich meer vermomd manifesteren en zijn daardoor moeilijker te herkennen. Zo heb ik jaren gedacht dat me aanpassen aan de ander en alles accepteren gelijk stond aan onvoorwaardelijke liefde.  Tot het kwartje eindelijk viel. Mijn mind had zich voorgedaan als mijn ware Boeddhanatuur, maar was het dat niet. Het was gewoon angst die zich heel handig vermomde als liefde.

Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend. Hoe je jezelf had gelabeld, klopt niet meer. Je gaat kanten van jezelf zien die je niet had verwacht. De vraag kan vervolgens opkomen, en nu? Hoe verbeter ik mezelf en kom ik verder op het pad van verlichting? Hoe zorg ik dat ik een goed of op z’n minst een minder slecht mens word? Het antwoord vanuit dzogchen op deze vraag is simpel en tegelijk daardoor zo moeilijk, namelijk: niets. Je hoeft niets te doen. Je bent er al. Je was altijd al verlicht, je bent al perfect.

Alle die gedachten, gevoelens die dagelijks door je hoofd gaan, al die meningen, denkbeelden, en verhalen waarmee we onszelf identificeren, het zijn allemaal manifestaties van je geest die komen en gaan en die onderdeel uitmaken van je identiteit, van je  ‘ik’, maar die niet echt een werkelijkheidswaarde hebben. Je hoeft niets weg te stoppen of te veranderen. Het enige dat je hoeft te doen, is observeren wat er opkomt in je mind, ze als het ware te begroeten als oude vrienden.  De gewoontes waar ik het aan het begin over had, hebben me lange tijd vergezeld en zullen ook nog wel een poosje blijven aankloppen. Ik hoef ze niet buiten te laten staan. Zolang ik ze buiten laat staan heb ik geen zicht op ze en verwar ik ze gemakkelijker met mijn boeddhanatuur.  Maar ze te eten geven zal ik niet meer doen. Ik zal er niet meer naar handelen. Of althans, dat probeer ik.  Mijn oude vrienden zijn behoorlijk eigenwijs en laten zich niet zomaar met een kluitje in het riet sturen. Ze willen eten en laten soms behoorlijk luidruchtig van zich horen. Op deze momenten is mijn neiging om toch in mijn oude patronen mee te gaan heel sterk. Het helpt om ze vriendelijk te begroeten en er verder niet te veel aandacht aan te besteden. Op deze manier komt mijn geest uiteindelijk tot rust en ben ik meer verbonden met mijn hart, onze ware boeddhanatuur. Het grappige is dat op deze momenten ik als vanzelf ook anders handel in situaties. Op mijn werk ben ik vaker duidelijker en laat ik niet meer over me heen lopen. In mijn privéleven respecteren mensen mij meer en hebben ze meer oog voor mijn behoeften. De mensen die dat niet willen of kunnen zijn als vanzelf uit mijn leven verdwenen. Een deel van mijn karma is opgelost door niet meer te handelen naar mijn mind.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen Tags: dzogchen, label, patronen, toevlucht, ware natuur

Lees ook:

  1. Sangha: let come, let go
  2. Shikantaza
  3. Shikantaza
  4. Dick – Gedachten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jp zegt

    2 maart 2023 om 21:38

    Wat ik zo moeilijk vind is: hoe te weten wanneer ik mijn ware natuur volg? Want die subtiele mind is hardnekkig en het niet willen volgen van mijn mind is geen garantie dat ik het toch niet stiekem doe….

    En ik weet in dit stuk niet of die man in die groep over je grenzen is gegaan. Je bent niet bewust geweest en hebt niet passend bij jezelf gereageerd, maar betekend dat dan altijd dat de ander over een grens is gegaan? Mijn mind neigt het in dat soort situaties bij de ander te leggen, maar in mijn geval is meestal niet waar. Mijn behoefte in die situatie is anders, maar het is niet meteen een grens die over wordt gegaan.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.