• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bay Hagebeek – van vipassana naar zen

Bay Hagebeek – van vipassana naar zen

13 juli 2022 door gastauteur

Na 15 jaar vipassanameditatie stapte Bay Hagebeek dit jaar over naar zen. Hij noemt zichzelf een ‘hokjesverhuizer’. Zijn keuzes zijn niet impulsief.

‘Ons menselijk systeem staat vanuit zichzelf nooit stil, het is ontworpen om te veranderen en te ontwikkelen. Helemaal stil is het daardoor nergens. Waar zijn we dan naar op zoek als we de stilte in meditatie trachten te vinden?

Het woord ‘stil’ staat in de Van Dale omschreven als ‘afwezigheid van geluid of beweging’. Ik vat dit begrip in de context van meditatie dan ook op als ‘afwezigheid van geluid of beweging in de geest’. Meditatie werkt verstillend omdat je oefent in het zoveel mogelijk neutraal observeren van de beweging in je geest en je lichaam. Een loopmeditatie veroorzaakt wel daadwerkelijk geluid en beweging, maar het ritme van het lopen zorgt uiteindelijk voor minder reuring in de geest.

Vipassana als redding

Toen ik 15 jaar geleden startte met meditatie, ondervond ik veel last van angstgevoelens die ik had opgelopen in een langdurige ongezonde relatie. Ik was met name op zoek naar rust en veiligheid. Die vond ik bij vipassana meditatie. Vipassana of inzichtsmeditatie gebruikt de Satipatthana sutta als leidraad voor persoonlijk inzicht en bevrijding van lijden. Deze soetra is een belangrijke tekst van de Boeddha over vier gebieden of ‘dhamma’s’ waarop je als mens je aandacht kunt richten: de geest, gevoelens, het lichaam en mentale objecten. Via die theorie leerde ik begrijpen welke beweging er gaande was in mijn geest als ik angst voelde. Als gevolg van dit begrip leerde ik mij beter tot mijn geest te verhouden en durfde ik niet heilzame gedachten en overtuigingen stukje bij beetje los te laten.

Dat werkte altijd maar tijdelijk. Steeds opnieuw oefenen bleek nodig, totdat ook in mijn beoefening meer ritme kwam. Ik kon mij toen niet voorstellen dat ik ooit bij een andere sangha zou gaan mediteren, laat staan zou overstappen naar de ‘zennies’. Vipassana was mijn redding in mijn grootste geestelijke nood en ik hechtte mij daaraan. Tja… ik ben ook maar mens.

Van vipassana naar zen

Toch verruilde ik in mei 2022 als meditatieleraar die ene stroming in het boeddhisme voor de andere. Zen betekent zoiets als ‘alomvattende concentratie of meditatie’ en is onlosmakelijk verbonden met het zenboeddhisme: de stroming die de nadruk legt op meditatie, aandacht en gemeenschap – het grotere geheel waar je als zenbeoefenaar deel van uitmaakt. Dick Verstegen, meditatieleraar van Zen Centrum Nijmegen, interviewde mij in een filmpje om mijn overstap als nieuwe meditatieleraar naar zijn sangha wat luister bij te zetten. Ik hoorde mijzelf daarin zeggen dat ik een ‘hokjesverhuizer’ ben waarmee ik mijn keuze onderbouwde.

https://youtu.be/urBNSQnlnTs

Van zen naar vipassana

Doshin Houtman, meditatieleraar van sangha Inzicht en Bevrijding in Tilburg, maakte twintig jaar geleden dezelfde overstap maar dan andersom: van zen naar vipassana. Zij ervoer dit, net zomin als ik, als een lineaire ontwikkeling en combineert nog steeds zen- en vipassana-technieken.

“Je kunt niet spreken over dé zen of dé vipassana,” vindt Houtman. “Hoe de beoefening wordt ingevuld, hangt sterk af van de sangha waarin je terechtkomt. In zen is de manier waarop je de dingen doet ook deel van de oefening, dan gaat het over ‘vorm’. We besteden bijvoorbeeld ook aandacht aan de manier waarop we de gordijnen hangen. In vipassana zie je dat veel minder.”

“In mijn ervaring is vipassana veel meer naar binnen gericht en je hebt veel meer ruimte om je eigen loopmeditatie vorm te geven,” vervolgt ze. “Daarbij wordt soms wel een beetje voorbij gegaan aan het idee dat je onderdeel uitmaakt van het grotere geheel, wat in zen juist weer zo belangrijk is. Sommige vipassanascholen doen alles heel langzaam. Dan zit iedereen voor het eten en dan komt er nog iemand heel langzaam voetje voor voetje binnen. Bij zen zouden ze je er in zo’n geval allang bij geroepen hebben. Hoe jij je gedraagt, heeft veel invloed op je omgeving. Ben je daarvan bewust: dat vind ik het mooie aan zen.

Uiteindelijk zijn die verschillende stromingen ook maar hokjes. In mijn ervaring is het juist ontzettend leuk en verrijkend voor een sangha als je zen ingaat met een vipassana-achtergrond of andersom. Ik zie het zelf niet zo, maar mensen die bij mij vipassana-onderricht of retraites volgen, zeggen wel dat ze aan mijn manier van omgaan met de dharma merken dat ik ook in zen ben getraind.”

Ikzelf maak deze meditatieve overstap nu heel bewust. Mijn keuzes zijn nooit impulsief. Anderen zien niet wat voor contemplatie daaraan voorafgaat. Mijn levensloop roept daardoor nogal eens ongevraagd commentaar op. Alsof ik niet tevreden zou zijn met wat ik heb of ben.

De mens houdt niet van verandering: verandering creëert onveiligheid. Ik vermoed daarom dat mensen een bepaalde mate van onveranderlijkheid gelijkstellen aan een sterke mentale stabiliteit. En misschien doe ik dat zelf ook wel, want waarom zeg ik zo stellig dat ik een hokjesverhuizer ben? En waarom ben ik eigenlijk bezig met hokjes terwijl ik van mening ben dat al die hokjes de samenleving minder toegankelijk en meer individualistisch maken? Ik vraag mij af wat de waarde ervan is in mijn leven. Kan ik zonder hokjes leven of dienen ze een doel?

Gendertransitie

Dat ik mijzelf nu de vrijheid gun om te veranderen, heeft voor een groot deel te maken met mijn gendertransitie. Ook hier past mijn zelf bedachte term ‘hokjesverhuizer’ wel. Gendertransitie is een proces dat niet in een rechte lijn verloopt. Zo categoriseerde ik mij eerder als niet-vrouw, daarna als non-binair en nu als man. Doordat mijn lichaam en geest als gevolg van gesprekken en hormoonbehandeling nu meer samenvallen, ervaar ik op twee derde van mijn leven eindelijk een basale stevigheid. Het gevoel dat ik op mijzelf kan vertrouwen. Dat lukte eerder maar deels, vooral dankzij meditatie. En dat maakt van mijn gendertransitie ook een spirituele weg.

Een X in je paspoort

In maart 2021 kreeg ik – na acht maanden juridisch gedoe – als vijfde Nederlander een X toegekend als aanduiding van mijn genderidentiteit , samen met mijn gewijzigde voornamen. De Nederlandse rockartiest, acteur en presentator Raven van Dorst doorliep dit jaar eenzelfde proces, waar veel publieke aandacht voor is.

Vanwege corona stelde de rechtszaak niet zoveel voor. Ik deed in samenwerking met mijn advocaat alles per mail en daarna was het wachten op de uitspraak. De grootste druk ervaarde ik door de hoeveelheid materiaal die ik aan moest leveren om mijn X te onderbouwen. Het blijft vreemd om tegenover volslagen vreemden te vertellen waarom ik vind dat er van de wet moet worden afgeweken. Toch ervaarde ik het al met al als een interessant proces. In mijn lichaam voel ik mij man en in mijn hart voel ik mij X. Twee verschillende hokjes die voor velen wellicht niet samen kunnen vallen.

Paspoort X – Een niet erkend hokje

Soms wordt gedacht dat een X staat voor ‘niks’, geen categorie. Dat klopt niet, het is gewoon een derde hokje, naast V en M. Het is in het dagelijks leven niet per se gemakkelijk om met deze letter in je paspoort rond te lopen. Op mijn geboorteakte sta ik nu geregistreerd als ‘onbekend’ omdat de X op dit moment als administratieve optie naast V en M nog niet voorkomt. De systemen in Nederland zijn hier nog niet op ingericht, die selecteren enkel op V of M. Een zorgsysteem associeert ‘onbekend’ met ‘niet bestaand’. Zo kom ik als X-persoon niet tevoorschijn in systemen van verzekeringsinstanties, ziekenhuizen en andere instanties die hun informatie over mij uit de Basisregistratie Personen (BRP) halen. Ik behoor met mijn X dus tot een hokje dat officieel nog niet als hokje erkend wordt. Een moeilijke situatie. Ondanks dit ongemak behoud ik mijn X. Deze vormt een mooie verbinding tussen mijn vroegere leven als V en mijn huidige leven als M.

Verbondenheid vanuit eigenheid

Ik merk op allerlei fronten dat mijn leven zonder hokjes niet kan bestaan. Ik wil mijzelf niet ontkennen in mijn vroegere hoedanigheid in het hokje V. Net zoals ik dat ook niet wil voor mijn eerdere meditatie-ervaring onder de naam vipassana.

Net als Doshin Houtman ervaar ik het als een verrijking dat ik deze twee meditatiestromingen nu kan en mag verenigen. En het grappige is: nu ik mijn eigen gendervakje duidelijk heb gemaakt, durf ik hokjes in het algemeen beter los te laten. Ik durf als individu meer op te gaan in een sangha, een groter geheel, omdat ik vanuit mijn stevige eigenheid verbondenheid kan voelen. Dat aan ieder proces in eerste instantie namen gekoppeld moeten worden, snap ik en accepteer ik nu beter. Namen zijn geen vaststaand feit, ze geven enkel vorm aan mijn natuurlijke beweging.’

Tekst Bay Hagebeek

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Interviews, Vipassana, Zen Tags: Bay Hagebeek, dick verstegen, Doshin Houtman, hokjes, overstap, X

Lees ook:

  1. Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien
  2. Zen in de Pod 4: Dick Verstegen
  3. 30NOW – Podcast Bay Hagebeek
  4. Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    14 juli 2022 om 11:51

    Mijn bodymind heeft niets met – ismen en is zeker geen – ist. Oef, verlost van dat soort denken. Laat dat aub toch allemaal vallen en bevrijd u ervan. Sloop die hokjes aub.

    “De mens houdt niet van verandering”! Als men dit niet aankan blijf je beter weg bij boeddhisme want Anicca, permanente verandering, is één van de drie pijlers van het boeddhisme. Wie koppig vast wil blijven hangen aan een onveranderlijke persoonlijkheid(Anicca en Anatta) moet beter nu stoppen met het boeddhisme want deze zijn incompatibel. Mijn wezen preekt geen strenge leer maar aan de kern (Dukkha, Anicca, Anatta) kun je niet gaan sleutelen.
    Dank u voor het ‘X verhaal’. Dat wil ik straks nog eens grondig herlezen.

    robq
    verlost, vrij en vloeiend

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.