• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)

30 juni 2022 door de redactie

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘In 1956 leerde ik van mijn juf rekenen en schrijven. Op het bord tekende ze met kleurkrijt een appel en schreef ernaast de twee woorden “een appel”. Dat tekenden we in ons schriftje na en samen met haar spraken we de woorden hardop uit. Daarna tekende ze twee appels met het plusteken ertussen en schreef ze ernaast de woorden “een appel plus een appel is twee appels” en ook dat spraken we hardop uit. En zo voort tot tien. Juf was hoogblond en had gelakte nagels terwijl andere vrouwen die ik kende net als mijn moeder en zusjes donker haar hadden en geen nagellak. Voor juf wilde ik mijn stinkende best doen, ik bewonderde haar. Dat is overgegaan toen ik ook zonder haar appels sommen kon maken en opschrijven.

In 1967 gaf een vriendje van de middelbare school me een boek over boeddhisme te leen met de aanbeveling  “Hier, moet je lezen”. Ik vond de denkwereld van dukkha, anicca en vooral anatta fascinerend. Al snapte ik er evenveel niet van als wat ik er wel van snapte. En dat zat me helemaal niet lekker, dus was er werk aan de winkel. Ik begon me in de leringen te verdiepen.

In 1977 studeerde ik af in de godsdienstfilosofie; hoofdvak mythologie, eerste bijvak Chinees boeddhisme, tweede bijvak hermeneutiek. Een carrière op de faculteit lonkte en lag bij wijze van spreken voor het oprapen.  Maar ik wilde mediteren, niet studeren op studies over mediteren. En zo is het ook gegaan, van 1980 tot 2000 heb ik sati (oplettendheid, mindfulness, Achtsamkeit) beoefend. Eerst vier jaar als vipassana-leerling in NL en Sri Lanka, daarna als leraar in NL van een klasje meditators. Het klasje heb ik opgeheven toen ik hen niet meer te bieden had dan wat ze al hadden opgestoken. En ook voor mezelf was het genoeg is genoeg.

In 2003 ben ik om gezondheidsredenen geëmigreerd van bewolkt Nederland naar de zonnige klimaatzone van Zuid-Italië. Emigreren houdt in dat je je boeltje overziet en besluit wat wel/niet meegaat. Er is heel veel niet meegegaan, waaronder mijn boeken over dukkha, anicca en anatta. Wat wel is meegegaan is oplettendheid, dat was na twintig jaar training in me geslopen en erin geslepen en er niet meer uit te krijgen. Oplettendheid is als fietsen, je kunt het leren en met oefenen onder de knie krijgen en afleren kun je het niet.

Anno 2022 lees ik over boeddha-natuur (publicerende zennies), bewustzijn (publicerende dzochcennies), stadia van verlichting (publicerende theravadannies) en zo meer en zo voort en het gaat maar door. Ik snap het wel want het boeddhisme is een bron waaruit ik gedronken heb en daar spuug ik niet in. Maar ik ben er ook niet blijven rondhangen. Citaat uit de Alagaddupama-Sutta: “…ik [heb] de Dhamma onderwezen, als te vergelijken met een vlot, bedoeld om mee over te steken, niet om vast te houden. De gelijkenis van het vlot begrijpend, moeten jullie zelfs de leringen opgeven, laat staan de dingen die in strijd zijn met de leringen.”

Wat mij betreft is dat de sleuteltekst in de boeddhistische canon: welkom maar blijf niet plakken, het is hier geen hangplek. De boeddhistische leringen heb ik net als mijn appeljuf achter me gelaten, oplettendheid is meegegaan.’

Was getekend Goff Smeets. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Dharma en filosofie, Geluk, Goff Smeets, meditatie Tags: Alagaddupama-Sutta, boeddhanatuur, canon, hangplek, oplettendheid, zennies

Lees ook:

  1. Taigu – Mijmeren in mijn bodhisattvabedje
  2. Boekbespreking – Ontspannen in schoonheid
  3. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  4. Dôgen over meditatie en verlichting

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.