• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vrij zijn wie je bent

Vrij zijn wie je bent

23 juni 2022 door gastauteur

Ter voorbereiding op een lezing die ik heb gegeven over het thema ‘Vrij zijn, waar je ook bent’ (naar het gelijknamige boek van Thich Nhat Hanh (Thây) heb ik veel nagedacht en gemediteerd over dit onderwerp en kwam tot de conclusie dat je alleen ‘vrij kunt zijn, waar je bent’ wanneer je ‘vrij bent, wie je bent.’

Dit is een essentieel gegeven waar een groot gedeelte van mijn lezing over is gegaan. Met vrij zijn wie je bent bedoel ik dat je vrij bent, vrij kunt zijn, ondanks beperkende gedachten over jezelf. Ondanks de beperkende gedachten wat anderen van je (zouden kunnen) denken en/of vinden; ondanks wat anderen tegen je zeggen of wat er (mogelijk) achter je rug om over je gezegd wordt.

Blijven staan

Kun je blijven staan voor je eigen idealen, voor je eigen inzichten (gebaseerd op kennis en ervaring), ondanks dat je tegengewerkt wordt, ondanks dat mensen je onheus bejegenen of negeren? Dat is vaak moeilijk, zeker als er een beroep gedaan wordt op harmonie die er zou moeten zijn of wanneer er op een andere manier het, ik noem het ‘het Boeddhistische vingertje’ geheven wordt.

Voel je je afgewezen als je bijvoorbeeld met iemand de dialoog aan wilt gaan over iets wat je hebt gezegd en dat door de ander (anderen) verkeerd begrepen is en deze niet met je in gesprek wil(len)  gaan? Of leg je je erbij neer dat er dingen gebeuren in de groep mensen waar je lid van bent?

Echt vrij zijn

Of zeg je er iets van en durf je zelfs zo ver te gaan dat je de besluitvorming over een uiterst moeilijk onderwerp stillegt ondanks de golf kritiek die je over je heen krijgt? Als je vrij bent, echt vrij bent, leg je je er niet bij neer en dan blijkt vaak dat anderen uit diezelfde groep mensen zich ook uit durven te spreken en durven te zeggen dat ze het ook niet met de gang van zaken eens zijn.

Onbevreesdheid

Onbevreesdheid is waar het over gaat. Thich Nhat Hanh schrijft in het boek Geen dood, geen vrees dat onbevreesdheid de kroon op de boeddhistische leer is: ‘Onbevreesdheid is de basis van waar geluk. Als je aan iemand onbevreesdheid kunt bieden, dan geef je die persoon het beste geschenk dat je kunt geven, zeker in moeilijke momenten.’

Thây is natuurlijk bij uitstek iemand die zijn hele leven het toonbeeld van onbevreesdheid was in alles wat hij mee heeft gemaakt. Over de moeilijke momenten die ik zelf ervaar en hoe ik er mee omga schrijf ik wekelijks in het weekend een column in het Boeddhistisch Dagblad.

Doorklieven

Over de onbevreesdheid van een onbekende Zenmeester gaat het volgende verhaaltje:

‘Toen een leger een Vietnamese stad innam, ontvluchtte iedereen de tempel (zendo), behalve de abt. De generaal stormde de tempel binnen en was razend toen hij ontdekte dat de meester weigerde hem te begroeten, laat staan hem als groot veroveraar te ontvangen.

‘Besef je niet dat je ogen gericht zijn op iemand die je kan doorklieven zonder met zijn ogen te knipperen?’, schreeuwde de generaal.

‘En u’, antwoordde de abt, ‘kijkt naar iemand die doorkliefd kan worden zonder met zijn ogen te knipperen!’

De dreigende blik van de generaal veranderde in een glimlach. Hij boog en verliet de tempel.’

Courageous Abundance of the Heart

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Jan Veenendaal Tags: vrij zijn wie je ook bent

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tantra Hardrock zegt

    23 juni 2022 om 11:48

    Het valt mij op, dat mensen allemaal oordelen over mij hebben. Ik zou op deze leeftijd, dit/dat gedaan moeten hebben. Ik zou zus/zo moeten zijn. Ik zou een gezin, een hypotheek een baan als ambtenaar moeten hebben. Ik zou drie keer per jaar op vakantie moeten gaan, ik zou ‘leuke collega’s moeten hebben’. Ik zou naar ‘Jinek’ moeten kijken, want ‘dat doen volwassenen’. Als ‘de kinderen’ naar bed zijn blablabla.

    Ik snap niet zo goed, dat andere mensen meningen hebben over mijn leven. Ik heb namelijk geen mening over hun leven. Het maakt mij niet uit wat ze doen, waar ze wonen, met wie ze wonen, hoe vaak ze op vakantie gaan, hoe vaak ze seks hebben, hoeveel ze verdienen, wat ze van Baudet vinden, of wat dan ook.

    Mijn leven, is best wel op mij gericht. Wat men dan ook weer ‘controversieel’ vind.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.