Elk moment is een moment van ontstaan. Elk moment is een moment van vergaan. Ontstaan en vergaan zijn de twee drijfkrachten die het bestaan beheersen. Geboorte en dood vormen kruis en munt van het leven. Een Januskop. Alles wat samengesteld is, moet ooit vergaan om nadien—in een andere vorm (in een andere samenstelling)—opnieuw te ontstaan. Als de vereiste oorzaken (P. hetus) en voorwaarden (P. paccayas) ervoor zich manifesteren. Dit is de eeuwige kosmische energie zoals ze belichaamd wordt door Shiva nataraja in de hindoeïstische kosmologie.
Ontstaan en vergaan geldt voor álle geconditioneerde verschijnselen. Ook voor de buddhasasana, de leer van de Boeddha. De Boeddha verwijst op verschillende plaatsen in de Pali-canon naar de degeneratie van de Leer. Ook het concept ‘mappo’ in het Japanse boeddhisme is een verwijzing naar dit voortdurende spirituele (en maatschappelijke) verval.
Verder wijst de Boeddha erop dat zijn Leer niets ‘nieuw’ inhoudt, maar vroeger (vóór zijn ontwaken) reeds bestond. Anders gezegd: hij claimt nergens de initiële ontdekking ervan. Géén persoonlijke inspiratie. En zeker geen goddelijke ingeving. Enkel inzicht door gelijkmoedige aandacht. Door experiëntiele ervaring. Hij herhaalt op verschillende plaatsen in de suttas dat hij deze eeuwenoude wijsheid ‘slechts’ opnieuw ontdekt heeft en vervolgens gepredikt.
Ook in de toekomst zal, nà de degeneratie van de Leer, opnieuw een bodhisattva op aarde geboren worden, de leer herontdekken, tot verlichting komen en prediken. Dit is de Boeddha Maitreya—de toekomstige Boeddha, die als een feniks herrijst uit zijn as.
Drölma Liliaen Grauls zegt
al aan een vrouw gedacht! En daarom zal men haar saboteren! Ze kunnen al geen vrouw monnikken verstaan in brussel! Zien ze een vrouw alleen dan is’t putte! Un moine, …. raar geval! Dan zeiden ze vorige weeek voor de rva chee charleroi brussel 60, c’est pas une putte, c’est un lama, maintenant! Dsjie dat ging ver!