• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie deel 9 – Opbouw van de Kerk(en)

Over Theologie deel 9 – Opbouw van de Kerk(en)

21 maart 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Opbouw van de Kerk(en)

Evam me sutam (aldus heb ik gehoord): “Jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen” (Matth. 16, 18). Twee opmerkingen: 1) De  ‘boeddhistische’ openingsregel is niet toevallig. Dat Jezus de zin ‘Jij bent Petrus …” heeft uitgesproken, heb ik gelezen van horen zeggen. Anders kan ik het niet verwoorden. Ik ben er niet zelf bij geweest, en ik moet Mattheüs in deze maar gewoon vertrouwen. 2) Het blijft volstrekt onduidelijk wat Jezus voor ogen stond toen hij dit zei. Wat voor kerk? Hijzelf was joods. Doelde hij op iets dat op een synagoge leek? Of wat?

De les Theologie waarover ik deze keer mijn gedachten laat gaan, heeft als onderwerp ‘Opbouw van de Kerk(en)’. Wat mij opvalt is dat er behalve dat ene zinnetje “Jij bent Petrus …” geen letter over Theo in de les  staat. Althans, ik kan die niet vinden. Het gaat 14 pagina’s lang over mensenwerk, en niets anders. Het zijn mensen die de kerk(en) hebben opgebouwd zoals wij die tegenwoordig kennen. En dan heb ik het niet over stenen gebouwen met torens – die zijn inderdaad ook allemaal door mensen gebouwd – maar over instituten. Eerlijk gezegd boeit mij dat totaal niet! Ik heb weinig op met kerkelijke instituten en en nog minder met kerkelijke instituties. Instituten zijn organisaties met een bepaalde taak en instituties zijn pakketten van afspraken die regelen hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer je zegt dat de kerk een instituut is, zeg je dus dat het een organisatie is met een bepaalde taak. In dit geval: de leer van Jezus Christus beleefbaar maken, uitdragen en bewaken. En binnen die organisatie kent men instituties: regels die gevolgd moeten worden. Het instituut kerk en de daarin voorkomende instituties kwamen allemaal niet uit de lucht vallen en al helemaal niet uit de hemel. De organisatie is door de eeuwen heen strak hiërarchisch opgebouwd en doet bijna militair aan. En de regels zijn vastgelegd in kerkelijke wetten, regels en richtlijnen waar je niet zomaar van af mag wijken op straffe van bijvoorbeeld uitsluiting. Om die uitsluiting kracht bij te zetten, verbrandde men vroeger overtreders levend; gooiden ze geboeid in een zak in het water om ze te verdrinken of deden iets anders met ze dat nogal ‘naar’ was. Regels moeten nu eenmaal gevolgd worden, goedschiks of kwaadschiks. (zie ook: “Het verhaal van Nederland”, NPO). Tegenwoordig mag je alleen niet meer meedoen.

De organisatie van de kerk(en) is, zoals gezegd, nogal hiërarchisch. Bovenaan de hiërarchie van de Katholieke kerk staat de Vicarius Jesu Christi (waarnemer van Jezus Christus), onder gelovigen beter bekend als Paus. Paus betekent: vader. Papa. Maar er zijn meerdere pappa’s, in ieder geval twee: de patriarch van Alexandrië is óók Paus. En in India lopen ook nogal wat pappa’s rond die eerbiedig aangesproken worden met “Babaji”.

Zet ze allemaal op een rij en je kunt het spel “Wie van de drie, vier, vijf, honderd etc. is de ware pappa?” spelen. Maar alle gekheid op een stokje, er is natuurlijk maar één Vicarius Jesu Christi. Of twee… of…

Nou ja. Onder de maarschalk volgen de generaals. Sorry, onder de Paus vind je de kardinalen, daaronder de bisschoppen, daarna de priesters, etc.

Althans, bij de katholieken. Bij Protestanten ligt dat iets anders, maar ook daar tref je een hiërarchische structuur aan. Orthodoxe kerken hebben die structuur ook, maar gebruiken deels andere benamingen, zoals ‘patriarch’ dat overigens ook verwijst naar iets pappa-achtigs. De kerk(en) gebruiken tot op de dag van vandaag allerlei historische – vaak aan het Latijns ontleende – benamingen voor allerlei functies: vicaris; nuntius, scriba.

Hebben leken ook iets te vertellen? Nou, als ik het allemaal goed begrijp: niet. Natuurlijk mogen zij zeggen wat ze willen, zolang het maar binnen de lijntjes van de kerkelijke leer blijft. Kleur je buiten de lijntjes, dan ben je zondig bezig. Je mist dan het doel waar de hele kerk voor is opgericht en waar zij zich mee bezighoudt: de leer van Jezus Christus beleefbaar maken, uitdragen en bewaken. Tragisch is wel dat de interpretatie van die leer, en het hoe en waarmee die leer uitgedragen en bewaakt moet worden, door de eeuwen heen aan al te menselijke interpretaties is blootgesteld en doorgevoerd. De kerk(en) is mensenwerk! Dat wordt nogal eens vergeten, vooral door lieden die menen precies te weten wat God wil.

Ik snap ook niet waarom kerken hele kerkelijke wetboeken nodig hebben om de twee regels die Jezus formuleerde te interpreteren: “Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel, heel uw verstand en heel uw kracht” en ”Heb uw naaste lief als uzelf’. Wat is daar onduidelijk aan? En hoe haal je het in je hoofd te denken dat je dat af kunt dwingen? Met nog geen honderd boeken vol kerkelijk recht kun je iemand dwingen een ander lief te hebben. Je kunt hoogstens iemand dwingen te doen alsof. En ik denk dat juist dát honderden jaren lang het meest voorkomende resultaat is geweest van alle kerkelijke instituties: doen alsof. Dat denk ik. Zeker weten doe ik dat niet.

Als ik één ding heb geleerd uit deze les, is het dat de opbouw van de kerk van A tot Z mensenwerk is. Dat was het in het verleden, dat is vandaag de dag zo en ik vermoed dat het ook wel zo zal blijven. Helaas loopt niet alleen die bestaande opbouw maar ook de (mijns inziens) noodzakelijke renovatie achter op de ontwikkelingen in de maatschappij. De instituten en instituties van nu hebben een ontstaansgeschiedenis van eeuwen. Dat maakt ze in zekere zin sterk, want blijkbaar robuust genoeg om de tand des tijds te doorstaan. Aan de andere kant maakt het ze obsoleet, dat betekent: verouderd, niet meer van deze tijd, in onbruik gerakend. De maatschappelijke ontwikkelingen van de 21ste eeuw gaan nog sneller dan die in de 20ste eeuw… en die versnelling lijkt niet af te remmen, integendeel. Eén van die oorzaken is de toenemende wetenschappelijke kennis, technologisering en automatisering. De levensduur van een organisatie is momenteel – met een beetje geluk – een paar generaties; en zeker geen tientallen of  zelfs 100 generaties. Niet dat mensen vroeger niet konden nadenken, dat konden ze zeer zeker wél en dat deden ze ook, maar tegenwoordig staat ieder mens méér informatie ter beschikking om over na te denken dan ooit tevoren. Mensen hebben ook meer mogelijkheden om met elkaar te communiceren, en dat doen ze ook. Dat maakt die communicatie vaak vluchtiger en daardoor oppervlakkiger, maar niet per definitie. Nieuwe ideeën en inzichten kunnen zich razendsnel verspreiden. Ook ideeën en inzichten over opbouwen van de kerk(en). Wie of wat daar niet tegen bestand is…wordt geruïneerd. Letterlijk soms.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: deel 9, kerken, over theologie

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. Nieuw! De vlogdienst!
  4. Houd gewoon op met …(3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 157 – hardloper
    • Gemeente Rotterdam gaat rol haven in genocide en andere mensenrechtenschendingen onderzoeken
    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
    • Vrijdag Zindag – Pinksteren antropologisch bekeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.