• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waar is het radicale pacifisme gebleven?

Waar is het radicale pacifisme gebleven?

8 februari 2022 door gastauteur

‘Meditatie moet geëngageerd zijn. Inzicht moet tot handelen leiden. Wat is anders het nut van inzicht?’

Thich Nhat Hanh, Iedere stap is vrede, Deventer 1995, p. 94.

Thich Nhat Hanh is zojuist overleden. Op 22 januari, om precies te zijn. Desmond Tutu is overleden. Op 26 december 2021. De mensen op onze aarde die bewust en actief vrede nastreven blijven ontheemd achter.

Maar dat is niet waar. Beide nu overleden vredes- en mensenrechtenactivisten hebben gestreden voor een vrij Vietnam en een vrij Zuid-Afrika. Niet alleen voor hun eigen land, gestreden hebben ze voor een mondiaal vredesbeleid.

Bij beiden gaat het om een lang leven in het teken van welzijn, vrijheid en vrede. Vooral ook om werkwijzen die succesvol bleken. Vietnam en Zuid-Afrika hebben nu veel meer vrijheid, mede dankzij hun inzet. Zij zijn bovendien een bewijs dat – massaal én individueel – actievoeren voor grote belangrijke doelen werkt. De vredesbeweging heeft werkelijk resultaten geboekt, die niet zomaar weg te cijferen zijn. Ook al zijn er momenteel nog zoveel hele en halve dictators aan de macht. Er is perspectief, al is het moeilijk.

Zij vormen concrete voorbeelden van wat telt in de vreedzame strijd voor welzijn, recht en democratie. Zo steunde Desmond Tutu de BDS-beweging die gericht is op de bevrijding van Palestina van sociale uitsluiting, apartheid. Tutu wist als weinig anderen, als Zuid-Afrikaans strijder voor recht en gelijkwaardigheid, wat apartheid betekent. Hoe apartheid een houding van menselijke saamhorigheid vernietigt.

Vandaag de dag leven we in een complexe tijd. De mensheid heeft een razende technologie voortgebracht die weliswaar welvaart, maar ook veel lijden veroorzaakt. Niet toevallig staan Rusland en Oekraïne tegenover elkaar. Om de vrede hier terug te krijgen is een grote inzet nodig. Waar vroeger bij een dergelijke inzet gewezen werd op het vreedzame mondiale pacifisme lijkt de inzet voor vrede op het eerste gezicht een doelloos gapend gat. Je ziet de vijandige raket vaak niet eens meer, laat staan de cyber-oorlog. Waar speelt de oorlog zich nu af? En bij welk loket kun je je bezwaren deponeren?

Wellicht is een gevolg van die relatieve onzichtbaarheid dat ook het pacifisme niet meer bestaat of zelfs uit de tijd is. Maar dat is schijn. Eerder is het zo dat ook onder de actuele omstandigheden de vraag moet worden gesteld: wat is een goed werkend pacifisme in de huidige tijd? En dat blijkt meer te zijn dan een gebroken geweertje alleen. Namelijk ook het actieve optreden binnen al de beleidsvelden die op het uitgebreide militaire vlak aan de orde zijn. Welbewust optreden. Samen werken aan een pacifisme van deze tijd. Vreedzame inzet en morele ontwikkeling. Een vreedzame strijd voor veilige digitalisering, welzijn en een democratische biologisch diverse, veilige wereld. De actiepunten liggen overal, wat niet wegneemt dat het zichtbare wapengekletter een grote rol speelt.

Stoer de wapens opnemen in Oost-Europa kan hoogstens een fractie zijn in de situatie als geheel. Solidariteit met de Oekraïners moet zich uitbreiden met een gepast begaan-zijn met Russen die kennelijk menen in de geschiedenis van afgelopen decennia te veel verloren te hebben. Iets wat ‘het Westen’ vaak maar moeilijk kan snappen. Heel de voorgeschiedenis van honderden jaren, inclusief kolonialisme en imperialisme spelen mee. Mede daarom is het pacifisme niet verouderd. Een basis van goed en afgewogen wederzijds begrip kan helpen conflicten in te dammen.

Het blijft een goede vraag. ‘Wat is pacifisme in de huidige tijd?’ Pacifisme kan ook anders bestaan dan vroeger, niet in de laatste plaats door de inzet van digitale middelen. Pro actief, present, er zijn als het kan. Je niet stil houden. Begrip voor burgers die de wapens oppakken, maar die geest moet zo snel mogelijk wel weer in de fles.

Is er dan voldoende inzicht in de kansen van de vrede? Niet vanzelf, de mondiale bedreigingen zijn groot door schaarste, door vervuiling, door machtsmisbruik, door de – nog maar pas begonnen – revolutionaire digitale ontwikkeling, enzovoorts. Last but not least is er de ontwikkeling van digitale wapensystemen, die de potentie in zich hebben vrijwel ‘alles’ te overheersen of te vervormen. Een groot risico voor de vrije persoon.

Er wordt nu en morgen heel veel van alle mensen gevraagd. Dat wordt nog onvoldoende onderkend. Zeker bij de massa, de mens van deze tijd die er wél mee te maken krijgt. De dreigende oorlog in Oost-Europa is niet alleen uiterst gevaarlijk, hij kan ook een kans inhouden. Een kans voor een veel hoger niveau van inzicht én politieke aandacht. Over voorwaarden voor de vrede, voorwaarden voor het voortbestaan überhaupt.

Op de vraag waar het radicale pacifisme gebleven is, zijn verschillende antwoorden mogelijk. Maar duidelijk is: de pacifisten moeten er wél zijn. Zij moeten zich niet richten op (slechts) één wapensysteem of land, maar zich actief bezinnend presenteren met visie op de uiterst complexe mondiale samenleving van de toekomst.

Heb je behoefte aan meer kennis over de huidige ontwikkeling met betrekking tot wapens, wapenhandel, de-escalatie en de strijd tegen bewapening, kijk dan op de website Stop Wapenhandel.

Link: https://stopwapenhandel.org/

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En een groot liefhebber van de natuur.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Politiek Tags: apartheid, Desmond Tutu, Oekraïne, radicale pacifisme, Rusland, Thich Nath Hanh, Vietnam, Zuid-Afrika

Lees ook:

  1. Come, hear me
  2. Geen dood, geen vrees (18) – een bel van volle aandacht
  3. Taigu – Oorlog en vrede
  4. Oorlog en vrede (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.