• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Oordeel als wapen

Oordeel als wapen

26 januari 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Max van den Berg stond met een brandende fakkel voor het huis van mevrouw Kaag van D66. Dat is de schuld van het ‘haatzaaiende’ Forum verweet partijleider de heer Segers van de Christen Unie zijn ambtsgenoot Thierry Baudet van het FVD. Segers twitterde ‘Tegen iedereen met een zwak voor het FVD zou ik willen zeggen: ‘word wakker. Als je keer op keer het vergif van ‘verzet’, ‘tribunalen’ en ‘opsluiting van je politieke tegenstanders’ zaait, dan is het dit soort intimidatie en bedreiging dat je oogst’. Later bleek dat deze Max een vooraanstaand lid van een andere politieke partij, namelijk ‘Jezus leeft’.

We interpreteren de hele dag door. We denken in categorieën, of we nu willen of niet. We creëren met categorieën, taal en oordelen een wereld van betekenissen, ons geloofssysteem. Het is een unieke kwaliteit van mensen, het ontdekken van patronen. Waar het mis gaat is dat we geloven dat deze patronen werkelijk bestaan in de werkelijkheid. Doordat we patronen zien die er in werkelijkheid niet zijn, bedenken we verhalen die niet op feiten gebaseerd zijn. Het is ons geloofssysteem waar vanuit we de wereld benaderen. Op basis daarvan oordelen we, zonder dat we beseffen dat ons geloofssysteem niet de werkelijkheid is. Er zou veel gewonnen zijn als we ons oordeel zouden ervaren als ‘gewoon mijn mening, op dit moment’ of ‘Zo zie ik het nu’.

Toen Oud GroenLinks-kamerlid Zihni Özdil een afwijkende mening uitte over het toen nog door de partijtop van zijn partij GroenLinks omhelsde leenstelsel voor studenten, werd hij de partij uitgewerkt. Hij moest vertrekken en tegen journalisten werd fijntjes gezegd dat hij een alcoholprobleem had. Voor de bus gooien heet dat en een duidelijk signaal dat hij in de toekomst beter kon zwijgen. Eerder ging Özdil na een fel debat lachend op de foto met de ‘rechtse’ denker uit de hoek van het FVD, dr. Sid Lukkassen. Dat had niet gemogen van de jongeren van GL. Hij kreeg bericht van de jongerenorganisatie dat er een statement tegen hem uitgebracht zou worden. Hij zei zijn Kamerlidmaatschap op en verliet de partij.

‘De grootste angst van progressief Nederland is een allochtoon met een eigen mening’, zei Zihni Özdil onlangs tegen een Telegraafjournalist. Zelf groeide hij op als zoon in een Turks gastarbeidersgezin. De wijk waarin hij opgroeide was een witte arbeiderswijk, hij werd er uitgescholden en in elkaar geslagen. Er was één gezin waar hij altijd naar toe kon vluchten, een gereformeerd gezin, de familie Bontenbal. Daar kreeg hij de socialistische boodschap van Jezus van kleins af mee. Özdil is jarenlang in discussie gegaan met rechtse denkers, maar overal kreeg hij daardoor bonje, op de universiteit, in de media, in de politiek. ‘Je krijgt dan alleen maar haat van witte progressieven. Ze hebben een koloniale slavenhouders mentaliteit. Het is de kwezelarij van de lage verwachtingen, ze willen alleen een zielige allochtoon’, vertelde hij de journalist.

Volgens Özdil gebruikt links ‘anti-racistische’ woke onderwerpen, zodat ze zichzelf progressief kunnen blijven voelen. Maar eigenlijk zijn ze juist rechts, omdat ze de onderklasse verwaarlozen. Deze uitspraken werden onmiddellijk gevolgd door verdere beschuldigingen aan het adres van Özdil. Een oud campagnestrateeg bij GroenLinks beschuldigde hem kort na dit interview op Twitter van seksueel wangedrag. Een nieuwe poging om hem te laten zwijgen.

Overal creëren we patronen, opgebouwd uit taal en categorieën. Zo vormen we onze meningen en we vergeten daarbij dat deze meningen geen waargenomen fenomeen zijn, maar voortkomen uit ons geloofssysteem. We houden ons geloofssysteem in stand door onszelf steeds weer dezelfde patronen voor te houden. We gaan die patronen als onszelf herkennen en verdedigen tegen andere meningen, oordelen en geloofssystemen. Contrasterende meningen van anderen ervaren we als aanvallen op ons zelfbeeld. We gebruiken oordelen om ons te onderscheiden van anderen, waarbij bij voorkeur de ander niet deugt en als gevolg daarvan wijzelf dus wel.

‘Er komen tribunalen’ riep Pepijn van Houdelingen van het FVD tegen Sjoerd Sjoerdsma van D66. Gesprekken in de tweede kamer ontaarden regelmatig in discussies waarbij de gebruikte stellingen met steeds meer overtuiging gebracht worden. Het ervaren van verbondenheid zal vervolgens steeds verder uit het bewustzijn van de Kamerleden verdwijnen.

Moeten we ons afzetten tegen de ander om te kunnen blijven wie we zijn, of liever gezegd moeten we ons afzetten tegen de ander om niet kwijt te raken waar we ons mee geïdentificeerd hebben? Alsof we zijn met waar we ons mee geïdentificeerd hebben. Het lijkt er dan op dat we ons staande kunnen houden door ons af te zetten. Met je afzetten tegen het zogenaamde ongelijk van de ander kunnen we ons ‘beschermen’ tegen onzeker worden over wat we zijn gaan geloven over onszelf en onze visies.

In het boeddhisme leer je juist dat we niet onze gedachten en ons geloof zijn. Je identificeren met een geloofssysteem veroorzaakt onvrede en conflict. Op zich is er niets mis met een geloofssysteem, maar het is wel belangrijk te blijven inzien dat het een geloof is en niet de werkelijkheid. Een oud zen-gezegde is: ‘The conflict beween right and wrong is the sickness of the mind’. Dreigen met een tribunaal geeft vast een kortstondige kick, maar zal onherroepelijk tot nieuwe onvrede leiden. We kunnen vermoeden dat het tribunaal in onszelf zit.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven Tags: dr. Sid Lukkassen, feiten, FvD, GL, interpretatie, oordeel als wapen, Pepijn van Houdelingen, Sjoerd Sjoerdsma, tribunalen, Zihni Özdil

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (5)
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Thailand – kritiek op overheidscensuur boeddhistische kunst neemt toe
  4. VrijdagZindag – Macht en betekenis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    26 januari 2022 om 13:08

    “Het is een unieke kwaliteit van mensen, het ontdekken van patronen. Waar het mis gaat is dat we geloven dat deze patronen werkelijk bestaan in de werkelijkheid.”
    Nou nee, Rob en Luc, ook niet-menselijke dieren ontdekken patronen, lees er het werk van Frans de Waal maar op na. En patronen bestaan wel degelijk in de werkelijkheid, namelijk in het perceptie-apparaat van elk levend wezen dat waarneemt. In jullie perceptie-apparaat zit het patroon dat waarnemer en waargenomen fenomenen gescheiden zijn. Zie beneden.
    “Op zich is er niets mis met een geloofssysteem, maar het is wel belangrijk te blijven inzien dat het een geloof is en niet de werkelijkheid.”
    Dat is een variant op het bekende gezegde ‘De landkaart is niet het landschap.’ Het punt is dat ook landkaart (perceptie) onderdeel van landschap is. Overigens zie ik (be)oordelen niet als wapen maar als harnas: zelfbescherming.

    • Rob de Klerk zegt

      27 januari 2022 om 09:11

      Als u het over “werkelijkheid” hebt, waar heeft u het dan over?
      Is dat misschien datgene wat u waarneemt met al uw zintuigen?
      Bestaat er ook een werkelijkheid die niet door ons op diezelfde manier is waar te nemen?
      Gaat het misschien ‘mis’ bij betekenisgeven?
      Bestaat een geloofssysteem misschien doordat er een andere groep gelovigen bestaat (of op dat moment ontstaat) die iets anders geloven?
      Werken die systemen dan niet splijtend?
      Want dat zou er dan misschien mis mee zijn.

      • G.J. Smeets zegt

        27 januari 2022 om 13:13

        Rob de Klerk

        De werkelijkheid is m.i. dat ALLE levende wezens van alles en nog wat waarnemen en -ieder op zijn manier- reageren op wat ze waarnemen. Ik heb geen idee of er een werkelijkheid bestaat of bestaan kan zonder waarneming. Dat soort dingen gaan boven mijn pet en daar leg ik me bij neer.

  2. Bert Dorrestijn zegt

    27 januari 2022 om 10:50

    Op feestjes is het meestal aan te raden níet over politiek of geloof te beginnen. Het zorgt vaak voor sfeerbepalende “botsingen”. Politiek en geloof komen uit één en dezelfde wereld, het mensdom levend op ruimteschip aarde. Toch zoveel mensen als er bestaan, zoveel koersen worden er gevaren. Sommigen organiseren zich in “clubjes” die zich weer onderscheiden van andere “clubjes”. Zowel op politiek gebied als religieus of filosofisch gebied. In moeilijke tijden neemt de druk op deze “clubjes” blijkbaar zo toe dat men graag naar elkaar “wijst” en overtuigd is van het eigen gelijk. Het zogenaamde oordelen, veroordelen en vooroordelen van elkaar. Het is waarschijnlijk de onderliggende angst die ons en ook mijzelf dit laat doen. Angst voor racisme en fascisme doen ook mij wijzen, oordelen, veroordelen en vooroordelen. Als mensheid hebben wij nog een lange weg te gaan om waarschijnlijk tot de ontdekking te komen dat we in de kern eigenlijk elkaars gelijken zijn en we elkaar het licht in de ogen moeten gunnen en samen moeten werken om “ruimteschip aarde” te kunnen behouden. Angst is niet de beste raadgever……..

    • Rob van boven zegt

      27 januari 2022 om 19:52

      Angst is niet de raadgever. Angst is veelal het gevolg van een geloofsregel die we hanteren als een “waarheid”. De zogenaamde raadgever zijn een of meer geloofsregels , daar ligt het probleem. Mooi als we ons daarvan bewust zouden zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.