• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Uniek Koreaans boeddhabeeld – de glimlach van de jonge Boeddha op het moment van de verlichting

Uniek Koreaans boeddhabeeld – de glimlach van de jonge Boeddha op het moment van de verlichting

30 november 2021 door de redactie

De afgelopen honderd jaar hebben onderzoekers gespeculeerd over de betekenis van de glimlach op het Koreaanse nationaal erfstuk in het Nationaal Museum van Korea in Seoul,  de verguld bronzen Maitreya Boeddha in meditatie, een beeldje van wat wordt verondersteld de toekomstige Boeddha te zijn, bekend als ‘Mireuk’ in het Koreaans.

Het verguld bronzen beeld van een jonge toekomstige Boeddha in contemplatieve staat wordt beschouwd als de belichaming van boeddhistische kunstwerken. De schoonheid, de zachtheid en de vredige glimlach van het beeldje, bekend als het Bangasayusang Mireuk-beeldje, is een fysieke uitdrukking van de staat van verlichting. In het Koreaanse boeddhisme is het Mireuk-geloof vanaf de tijd van zijn introductie zeer populair geweest.

In het boeddhisme, dat geen absolute godheid kent, kan iedereen die verlichting bereikt een toekomstige boeddha zijn. Het Maitreya-geloof was een immens populaire vorm van boeddhisme in tijden van eindeloze oorlogen, zoals toen het Silla-koninkrijk streed voor de eenwording van het schiereiland.

De huidige onverdraagzaamheid van de Koreanen tegenover de aristocratie vindt zijn oorsprong in het Mireuk-geloof, dat stelt  dat ‘de toekomstige Boeddha uit een van ons zal voortkomen en dat iedereen door extreme zelfdiscipline en studie een opwaartse sociale mobiliteit kan bereiken.

Het meesterwerk Verguld bronzen Maitreya in meditatie dook in Korea op in 1920, waarvan de herkomst grotendeels onbekend is. Waar de geleerden het over eens zijn, is dat hij in de zevende eeuw werd gemaakt, in Baekje of Silla. De kroon van drie rijen, die het lievelingsgetal van de Koreaanse cultuur, drie, weerspiegelt, gaf het verguld bronzen Maitreya in meditatie-beeldje zijn andere naam: Samsan Contemplatieve Bodhisattva.

Bron BNN. De foto toont niet de in het artikel besproken boeddha.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Koreaans boeddhisme, Krijgsmacht, Politiek Tags: glimlach, Korea, verlichting

Lees ook:

  1. De brug tussen China en Japan
  2. Van de bergen naar de stad
  3. Onwetendheid wieden
  4. Nationaal Museum van Korea – twee Engelstalige catalogi over boeddhisme en Baekje.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip 6 – de dans van de seities
    • Guy – dhammazaadjes – Kamma (P.)
    • Renske – haiku – pepernoten
    • Ardan – Bouwers zitten nooit stil, hoewel…
    • Boekbespreking – De feministische dominee. En haar liefde voor Moeder Aarde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.