• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Pijn van de denkgeest

Pijn van de denkgeest

20 oktober 2021 door gastauteur

De boeddhisten noemen het ego ook wel de monkey mind. De rusteloze monkey mind gaat maar door met het maken van plaatjes en gedachten.

“Thought is so cunning, so clever, that it distorts everything for its own convenience.”

― Jiddu Krishnamurti

Identificatie

Als mensen hebben wij door onze cultuur en opvoeding geleerd om ons te identificeren met wat boeddhisten dus de monkey mind noemen. Wij zijn gaan geloven dat het onze gedachten zijn, en dat wij deze denken. Dit centrum in onze psyche heeft zo, een sterke positie opgebouwd. Deze positie heeft het verkregen door een verzamelingen van herinneringen aan het verleden en wensen over de toekomst te bundelen. Hieruit voort vloeien onze oordelen, de hoop die we hebben en angsten. In deze bundel zitten ook al onze zogenaamde positieve herinneringen, al zijn dit er vaak een stuk minder omdat deze minder psychische impact maken.

Het ego zal deze bundel in onze psychologie met zijn of haar leven verdedigen. Dit is namelijk wie wij volgens onze persoonlijkheid zijn. Het innerlijk dialoog is een symptoom van deze verschijning en heeft niets te maken met onze ware aard.

Ego aanvallen

Veel mensen die voor langere tijd mediteren zijn vrijwel allemaal bekend met ego aanvallen. Ook mensen die bezig zijn met bijvoorbeeld zen of non-dualiteit rapporteren vaak een soortgelijke ervaring. Er gebeurt namelijk iets wat veel mensen niet verwachten op hun zoektocht. Hun persoonlijkheid keert zich letterlijk tegen hun. De meeste mensen vinden het al moeilijk om 5 minuten te mediteren door de onrust van hun monkey mind. Voor degene onder ons die het lukt om veel langer te mediteren of beter waar te nemen is dit een confronterend fenomeen.

In het begin zullen ego aanvallen nog gewoon overkomen als negatieve gedachten of even niet lekker in je vel zitten. Vaak word er dan snel gegrepen naar afleiding, wat in deze tijd een stuk makkelijker is geworden met alle technologie van dien. Op het moment dat er dieper gekeken wordt of langer meditatiesessies plaatsvinden begint de persoon in ons van zich af te bijten. Dit ziet er voor iedereen anders uit. Dit kunnen verleidingen zijn naar dingen die je ‘leuk’ vindt, gedachten over onzekerheden tot akelige herinneringen en bang makende toekomst beelden. Hoe stiller wij worden, hoe harder het ego gaat praten en hoe wanhopiger de aanvallen worden.

Stilte

Stilte is de meest krachtige bron van waarheid en helderheid. In stilte komt alles aan bewustzijn en niks kan zich verbergen. Dit is waarom zoveel spirituele stromingen zitten of mediteren. Als iemand echt mediteert dan brengt die zijn of haar aandacht terug naar dit moment, het enige wat werkelijk bestaat. Wie volledig in dit moment is neemt helder waar. Het ego kan niet tegen stilte omdat de persoonlijkheid een verschijning is en niet dat waarin de dingen verschijnen.

De monkey mind doet er alles aan om niet in dit moment te zijn, omdat in het hier en nu geen afscheiding bestaat. Alles is compleet in het nu. De mind kan alleen maar conclusies opslaan en oordelen maken over wat er elk moment gebeurt of wat het denkt te verwachten. Het kan op geen enkele manier dit moment vasthouden. Net als het fysieke lichaam is de geest een tijdelijke verschijning die komt en gaat. Het lichaam door miljoenen jaren evolutie draagt deze wijsheid met eer en is dienstbaar aan het leven. De menselijke geest wat wij ervaren als het ego is hierin nog onvolwassen. En het wil zich niet neerleggen bij het feit dat het geen grip heeft op de werkelijkheid.

Verhaaltjes en het pijnlichaam

Het ego is een verhaaltjes maker. Het maakt verhalen over het verleden en bedenkt verhalen over de toekomst. Hier haalt het zijn of haar bestaansrecht uit. Het overleeft door het maken van verhalen. Elke gedachte is een verhaal en bevat geen werkelijkheid het is een fata morgana die verder betekenisloos is.

Door het maken van verhalen voelt de persoon een vals gevoel van controle over het leven. Het heeft geleerd om zo om te gaan met de diepe angst en kwetsbaarheid die het werkelijk voelt. Voor het ego voelt het leven heel bedreigend omdat het zich sterk identificeert met het lichaam. Het heeft zich zo sterk met het lichaam geïdentificeerd dat het een soort tweede lichaam heeft geschapen ook wel het pijnlichaam of geestelijk lichaam genoemd. Dit komt omdat het in de werkelijkheid geen controle heeft over het fysieke lichaam.

Denken en kennis

Wij hebben geleerd dat voor het vergaren van kennis wij goed moeten nadenken. We moeten dingen goed onthouden en plannen maken voor de toekomst. Dit hebben de andere pijnlichamen in onze ouders en leraren ons verteld. Wij erven zo het ego of pijnlichaam van onze voorouders, en zolang wij niet de tijd nemen om helder te kijken dan kunnen we niet doorzien wat hier gebeurt.

“But if one observes, one will see that the body has its own intelligence; it requires a great deal of intelligence to observe the intelligence of the body.”

― Jiddu Krishnamurti

Echte intelligentie vind plaats in ons lichaam. Onze denkgeest is nog steeds door middel van wetenschap aan het ontdekken hoe het lichaam en brein precies werkt en waar bewustzijn vandaan komt.

Wij ademen allemaal, onze harten kloppen en organen werken en hier word geen enkele gedachte voor gebruikt. De denkgeest heeft geen flauw idee wat er gaande is en wij hebben geleerd om ons te identificeren met onze denkgeest. Het lichaam en brein leren bijvoorbeeld praten op een tempo die voor de denkgeest onmogelijk is. Echte kennis heeft namelijk niets te maken met de denkgeest. Intelligentie hoeft niet na te denken. Weten is niet weten & niet weten is weten. Het hart klopt en de benen lopen en daar begrijpt het ego niets van.

Niet weten en overgave

Het ego kan niet omgaan met ik weet het niet. Dit is precies waar de les voor de persoonlijkheid ligt. Op het moment dat het ten diepste kan toegeven dat het niets weet dan pas kan het onderwezen worden. En deze vorm van onderwijs vind op een manier plaats die voorbij gaat aan denken en de denkgeest.

‘Ik zit in de boot van mijn eigen leven, ben passagier en bemanning, ben de boot zelf. Mijn vaarplan leidt tot tal van zwenkingen, maar zeil en roer kan ik uiteindelijk slechts ter beschikking stellen van de golfstroom van de tijd, de dynamische beweging van mijn leven. Wat ik wezenlijk ben ziet dat mijn relatieve bestaan alleen beweging en verandering is en dat ik daar maar één antwoord op heb: daarin zonder voorbehoud meegaan. Daar één mee zijn, smelten als een ijsblokje in een glas water.’

―Dick Verstegen, uit De tocht van het hart

De denkgeest is bedoeld als een knaap of knecht en een knaap werkt zonder daar wat voor terug te krijgen en stelt zich dienstbaar op. Op het moment dat het pijnlichaam word afgedaan word het ego nederig en leert het zijn of haar positie als tijdelijke verschijning in het lichaam. De angst van vroeger had te maken met wantrouwen en een vals gevoel van controle. Als er in overgave geleefd word, dan daalt er een ervaring van gedragenheid in, welke altijd al de grondslag is van het bestaan. Een ontmoeting met iemand die je vergeten bent door je valse identificatie met de persoon.

Met dank aan Anātman

Bron https://anatman.nl/pijn-van-de-denkgeest/

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Media Tags: dick verstegen, hebzucht, Jiddu Krishnamurti, monkey mind

Lees ook:

  1. Sesshin – wat is dat?
  2. Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing
  3. Kwan Yin Huis
  4. Zen in de Pod 4: Dick Verstegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.