• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kwantumfysica en leegte I – Van niets en generlei waarde

Kwantumfysica en leegte I – Van niets en generlei waarde

24 augustus 2021 door Erik Hoogcarspel

In een artikel in De Groene, dat verscheen op 4 augustus jongstleden, werd een moedige en volgens mij geslaagde poging gedaan om iets uit te leggen van de kwantumfysica. De kwantumfysica wordt er beschreven als “de grootste revolutie van onze tijd”. De schrijver van het artikel, journalist Sanne Bloemink, heeft het zelfs over een “bijna mystieke ervaring”. “Plotselinge schokken van diep inzicht die door je hele lichaam golven. Het gevoel dat alles anders is dan je dacht en tegelijkertijd echt klopt.”

Dit gevoel zal vele lezers bekend voorkomen. Het gebeurt vaak tijdens een gesprek op een verjaardagspartijtje of in de kroeg dat iemand enthousiast over de kwantumfysica begint. De anderen luisteren dan ademloos toe, maar het gesprek eindigt meestal in een diepe stilte. En dan schenk je nog maar eens in.

De mystiek van de leegte

Misschien krijgen lezers van de teksten van Nāgārjuna ongeveer hetzelfde gevoel, wanneer ze lezen dat allerhande dingen uit het dagelijkse leven, zoals oorzakelijkheid of beweging, niet bestaan. Het verleidt sommige mensen ook om er veel over te lezen, er erg ingewikkeld over te doen en er allerhande slimme woordspelingen over te verzinnen.

Het zal voor dit soort mensen dan ook een gevoel van herkenning hebben opgeroepen toen ze lazen dat in hetzelfde artikel een van de meest gezaghebbende geleerden uit de kwantumfysica een grote bewonderaar van het werk van Nāgārjuna blijkt te zijn en de leer van de Madhyamika zelfs in verband brengt met de kwantumfysica. Deze kwantumfysicus, Carlo Rovelli, heeft dit zelfs beschreven in zijn boek “Helgoland”, waarvan de Nederlandse vertaling begin dit jaar bij uitgeverij Prometheus is verschenen.

Rovelli zegt hierover in De Groene: “Dit was precies waar ik naar op zoek was in de filosofie. Hoe kunnen we denken in termen van relaties? Relaties van wat? Je hebt toch dingen nodig voordat je relaties tussen die dingen kunt hebben? Nāgārjuna laat zó subtiel zien dat het juist andersom is. Je begint juist vanuit het feit dat er geen betekenis is in relaties, en één voor één neemt hij alle dingen weg die dingen zouden kunnen zijn. Geweldig. En dan komt het hoofdstuk dat me echt omver blies, over de leegte van de leegte. Hij zegt eigenlijk: jouw geest is op zoek naar een fundament. Maar waarom is dat eigenlijk een goede zoektocht? Waarom hebben we een fundament nodig? Het is een kinderdroom om zo over de wereld te denken. Zelfs dit argument dat ik je nu geef over de leegte: neem ook dat niet als fundament van de werkelijkheid.”

Het niets als dogma

Wie echter Nāgārjuna goed leest, heeft toch enige reden tot wantrouwen. In hoofdstuk 8 vers 13 zegt hij namelijk dat de leer van de leegte het overstijgen is van alle zienswijzen, maar dat je niet de fout maken om van de leer van de leegte zelf een zienswijze te maken. Bovendien lijkt het wel erg optimistisch van Rovelli om te veronderstellen dat de kwantummechanica en daarmee de wetenschap het zonder fundament kan doen. De wetenschap is in de 16e eeuw ontstaan uit het streven om te ontdekken met welke ideeën God de wereld had geschapen. Dit, zo veronderstelde men, was overeenkomstig Gods bedoelingen en het zou de mensheid welvaart en geluk brengen. Het is natuurlijk waar dat God uit de wetenschap is verdwenen, maar zijn ideeën zijn blijven voortleven in de vorm van de natuurwetten, die langzamerhand steeds meer wiskundige wetten zijn geworden. Als je nu veronderstelt dat de wetenschap geen fundament meer heeft, dan zeg je eigenlijk dat er niets meer uit te leggen valt en dat bovendien de uitleg nergens op slaat. Nāgārjuna zegt in hoofdstuk 4 vers 8 dat als je bij een tegenwerping in een discussie een beroep doet op de leegte je tegelijk met het argument van je tegenstander ook je eigen argument weerlegt.

Drie nullen

Er wordt vaak gezegd dat de leegte in de wiskunde voorkomt in de gedaante van het getal nul. Het is ook bekend dat een beschrijving van het getal nul en hoe je ermee om moet gaan voor het eerst in het jaar 628 is beschreven in een Indiaas astronomisch geschrift.

Nu komt het symbool nul voor in drie verschillende gedaantes. Soms bedoelen we met dit symbool gewoon “niets”. Deze betekenis is nog nooit door iemand ontdekt, want we worden ermee geboren en zelfs dieren beseffen dat als het voederbakje leeg is er niets meer te eten valt. De pindakaas is op betekent dat er geen pindakaas meer is, de beschikbare hoeveelheid pindakaas is dus nul.

De tweede betekenis komt voor in de rekenkunde en ontstaat doordat je bij ingewikkelde berekeningen op schrift betekenis geeft aan de positie van de cijfers. Het cijfer 1 geeft een eenheid aan, maar als je er drie nullen voor zet, dan krijg je 1.000 en dat zijn wel 1.000 eenheden. Dat komt omdat de positie van de 1 betekenis heeft en wordt aangegeven door de drie lege plaatsen er voor die we elk met een nul aanduiden. Het gebruik van een apart symbool voor dit soort lege plaatsen was al in 1.500 v.j. bekend bij de Egyptenaren en de Babyloniërs.

De nul als getal, waarvan het gebruik voor het eerst in India werd beschreven, komt pas als we gaan rekenen. Zolang je blijft optellen is er niets aan de hand, maar als je ook gaat aftrekken kan het gebeuren dat je op een gegeven moment niets overhoudt. Zo wordt het getal 0 een getal net als alle andere en het antwoord op een rekensom, bijvoorbeeld: 3-3=0. Je kunt dus met het getal nul optellen: 3+0=3, ermee aftrekken: 3-0=0, ermee vermenigvuldigen: 3×0=0 en ermee delen: 3:0=∞ (oneindig)? dit laatste toont aan dat de wiskunde een nogal losse band heeft met de werkelijkheid. De ervaring leert wel dat je nog steeds drie pizza’s hebt als je er eerst drie hebt en er vervolgens niks bij krijgt. Het komt ook voor dat die drie pizza’s er drie blijven als niemand er een van opeet. Het is ook niet ongewoon dat als iemand nalaat drie pizza’s te kopen hij geen pizza’s heeft. Het kan zelfs gebeuren dat je met zijn tweeën 3 pizza’s moet delen en elk anderhalve pizza krijgt, maar het komt zelden voor dat je met zijn nullen drie pizza’s moet delen, waarna niemand oneindig veel pizza’s heeft. Conclusie: de wiskunde is geen werkelijkheid, maar een door de mens bedacht systeem waarmee deze mens probeert de werkelijkheid meer leefbaar te maken. Door te tellen en te meten brengen wij een broze tijdelijke relatie tot stand tussen de wiskunde en de werkelijkheid.

Je kunt geen last hebben van wat er niet is

Wat nu ook duidelijk is geworden, is dat de leegte waar Nāgārjuna het over heeft niets met de wiskunde te maken heeft. Het is volgens Nāgārjuna zelf een conventionele benadering van het inzicht dat alle dingen in hun bestaan en betekenis van elkaar afhankelijk zijn, zie hoofdstuk 24, vers 18. De uitdrukking “leegte’ is gekozen omdat ze veel lijkt op de oudste betekenis van de nul, namelijk het ontbreken van iets dat je wel verwacht aan te treffen. Het drukt het inzicht uit van de middenweg, namelijk dat de dingen er niet zijn maar er ook niet niet zijn, zie hoofdstuk 9, vers 12.

Aangezien Nāgārjuna er duidelijk blijk van geeft de leer van de Boeddha uit te willen leggen en er niet op uit te zijn een nieuwe interpretatie te geven van de kwantumfysica, is er dus alle reden om ons af te vragen of Rovelli Nāgārjuna wel goed heeft begrepen. De Boeddha wilde geen fundering geven van de wetenschap, maar de mensen de weg wijzen naar het nirvāṇa, de staat van gemoedsrust zonder leed.

Het is echter erg moeilijk om aan te geven wat er mis is met de uitleg van Rovelli. Alles lijkt toch te kloppen! Blijkbaar zit het probleem in het perspectief van waaruit Rovelli Nāgārjuna heeft gelezen. Dit perspectief lijkt erg abstract omdat het zo vanzelfsprekend is, het is namelijk het idee dat je hebt over de werkelijkheid als totaal en over wat je daar zelf mee te maken hebt. Het gaat, om met de titel van een boek van de filosoof Max Scheler te spreken, over: “Die Stellung des Menschen im Kosmos”. Ik zal in de twee volgende afleveringen drie van deze perspectieven bespreken en daarmee proberen te laten zie hoe je Nāgārjuna het beste kunt begrijpen en wat Rovelli over het hoofd heeft gezien.

Bronnen
Sanne Bloemink: Waarom de grootste revolutie in de wetenschap onzichtbaar is, in De Groene Amsterdammer, 4 augustus 2021
Carlo Rovelli: Helgoland, Prometheus, Amsterdam 2021
Max Scheler: Die Stellung des Menschen im Kosmos, Edition Holzinger. Taschenbuch
Berliner Ausgabe, 2016

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Media, Pakhuis van Verlangen Tags: Carlo Rovelli, De Groene, Helgoland, leegte, Max Scheler, Nagarjuna, nullen

Lees ook:

  1. Waarheid
  2. Boeddhisme en wetenschap
  3. Kwantum en leegte 4 en slot – De blik vanuit de leegte
  4. Boeddhistische doeners en denkers (49) – leeg van vervulling

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Giel Geldof zegt

    25 augustus 2021 om 10:15

    Geweldig. Het artikel in De Groene heb ik gelezen en herlezen en nog steeds niet volledig begrepen, denk ik. Door jouw artikel van vandaag heb ik het gevoel dat ik dichterbij mijn begrip kom. Ik zie dan ook met blijdschap je komende artikelen tegemoet. Dankjewel dat je jouw kennisverkenning via het BD met ons deelt
    Grtz: Giel Geldof

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen
    • RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.