• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeken – in de huid van de Boeddha

Boeken – in de huid van de Boeddha

10 mei 2021 door de redactie

Boeddhisme is al jaren zeer populair in het Westen. De Boeddha is te vinden in interieurs en tuinen, woorden als ‘mindfulness’ en ‘zen’ zijn volkomen ingeburgerd en meditatiecursussen bestaan in talloze varianten, van intensieve retraiteweekenden tot ‘buddhism light’ in wellnesscentra.

Wat zoeken moderne westerlingen – die zichzelf zo vaak als ‘niet-religieus’ beschouwen – eigenlijk in het boeddhisme? Een ding is zeker: de ideeën die wij erover hebben, kloppen vaker niet dan wel. Het boeddhisme is niet zonder meer de ‘antistressreligie’ die het Westen er graag van maakt. Hoewel de Boeddha vaak met een subtiele glimlach wordt afgebeeld was hij bepaald geen vrolijk mens. In dit boek keert Paul van der Velde terug naar de bronnen en neemt de lezer mee op zoek naar de veelkleurigheid van de leer en de uitwassen ervan. Man en vrouw gelijk? Geen sprake van. Vredelievend en geweldloos? Zeker niet.

In de huid van de Boeddha is een fascinerende zoektocht door de wereld van het boeddhisme die Van der Velde al een leven lang bestudeert, en die telkens leidt tot nieuwe ontdekkingen.

“In de huid van de Boeddha stelt het zoetige westerse beeld van het boeddhisme bij. “

– de Volkskrant

“In de huid van de Boeddha is een fascinerende zoektocht door de wereld van het boeddhisme, die telkens weer leidt tot nieuwe ontdekkingen. Wie ook maar enige interesse heeft in het boeddhisme zou dit op de boekenplank moeten hebben liggen.”

– Trefpunt Azië

Paul van der Velde is hoogleraar Hindoeïsme en Boeddhisme aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij studeerde Indiase talen en culturen in Utrecht en Leiden en publiceerde tal van boeken en artikelen.

Van het boeddhisme wordt  beweerd dat het van oorsprong een vreedzame religie zou zijn. Veel mediteren, niet van je kussen afkomen en je vooral nergens mee bemoeien om geen geweld uit te lokken. Van der Velde maakt met dat idee in zijn boek korte metten. Recent is het geweld van boeddhisten tegen de Rohingya moslims in Birma, in het overwegend boeddhistische Sri Lanka proberen boeddhisten moslims monddood te maken en te beroven van hun rechten. En Japanse boeddhistische soldaten trokken ten strijde, voerden kamikazevluchten uit en vermoordden tienduizenden gevangenen, onder wie burgers in de kampen.

De Boeddha zelf verkeerde door zijn contacten met vorsten en heersers ook in gewelddadige omgevingen. Oorspronkelijk was hij vrouwonvriendelijk, vrouwen werden niet tot de sangha toegelaten. En nog steeds zijn vrouwen in het boeddhisme ‘minder’ en worden ze gediscrimineerd. Ook al pleit de Dalai Lama al decennialang voor gelijkwaardigheid.

De Dalai Lama is sinds jaren niet meer de politiek leider van het Tibetaans boeddhisme en gaat nu door het leven als spiritueel leider, de politiek wordt in naam bedreven door de regering in ballingschap. Maar die zal nooit iets doen wat tegen het gedachtengoed of handelingen van de Dalai Lama ingaat. De hoge monnik houdt zijn kaarten tegen de borst. Deze Dalai Lama is de veertiende in de lijn maar zijn voorgangers waren allerminst vreedzaam, ja zelfs gewelddadig. Het Tibetaanse volk werd door deze heersers geknecht. Daarom spreekt China ook over de bevrijding van de Tibetanen nadat het volksleger Tibet binnenviel. Naar schatting zijn er al een miljoen Tibetanen vermoord door de Chinese bezetter. De Dalai Lama zetelt na zijn vlucht uit Tibet in India, Dharamsala.

Van der Velde beschrijft dat er niet zo iets is als de ware leer van de Boeddha, zoals door de verschillende scholen en richtingen binnen het (westers) boeddhisme wordt beweerd. Beoefenaars van het theravada worden door mahayana boeddhisten (het grote voertuig) geringschattend de volgers van het kleine voertuig betiteld. De auteur maakt geen keuze tot meer en minder maar adviseert naar de daden en gedachten van de stromingen te kijken. En daar word je niet altijd vrolijk van gelet op de boeddhistische leraren die hun handen niet thuis konden houden, leerlingen seksueel misbruikten.

Boeddhisme is al jaren zeer populair in het Westen, stelt de uitgever van het boek. Ja, wat tuinbeelden betreft wel. In een spirituele winkel in Rotterdam zijn de boeddhabeelden jaren geleden al vervangen door ander spiritueel spul. Veel jonge beoefenaars haken af, eerst wordt een probleem opgeworpen, in het leven is lijden, en dan de oplossing- het achtvoudige pad aangedragen. Als de jongelui dat doorhebben trekken ze een spurt, die oplossingen zijn ook op Google te vinden. Zen.nl lijkt op een commerciële organisatie, met al die afdelingen waar je tegen betaling je voordeel zou kunnen behalen. Deze week stond er in de VPRO-gids een paginagrote advertentie van zen.nl. De kost gaat voor de baat uit.

En de populariteit van het boeddhisme in België en Nederland is ook niet al te groot. Je zou twee voetbalstadia met beoefenaars kunnen vullen. Het boeddhisme in Nederland is een kleine religie met weinig aanhangers. De aantallen schommelen steeds. In 2004 waren zo’n 170.000 mensen boeddhistisch, dat is ongeveer 1% van de Nederlandse bevolking. In 2014 waren dat alweer een stuk minder mensen met een aantal van 50.000 mensen. Onder hen hier wonende ‘geboren’ boeddhisten, Chinees, Vietnamees of Thai.

Op de hele wereld leven ongeveer 400 miljoen boeddhisten. De meeste boeddhisten wonen in Azië, waar het boeddhisme is begonnen. In Thailand is ongeveer 90% van de bevolking boeddhist. In Japan wonen meer dan 40 miljoen boeddhisten.

ISBN:
9789463821506 (ebook)
9789463821247 (paperback)
Aantal pagina’s:360

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk Tags: in de huid van de boeddha, Paul van der Velde

Lees ook:

  1. Boeken – in de huid van de Boeddha
  2. Boekbespreking – In de huid van de Boeddha
  3. Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  4. Boeken – De huid van de goden – Paul van der Velde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    11 mei 2021 om 12:15

    Het Boeddhisme kent vele facetten en gezichten.
    Helaas zou ik bijna zeggen, dit met de wetenschap dat niet ieder mens hetzelfde is en zijn beleving op zijn of haar manier ondergaat.
    Negatief gezien zie ik ook wel dat (boeddhisten) zich schuldig maken aan oorlogsgeweld, dood, misbruik en de vrouw nog steeds in een ondergeschikte positie plaatst, maar zijn dit wel boeddhisten en dan bedoel ik boeddhisten in hart en nieren. Het zijn vaak zoals ik het zelf noem naamsboeddhisten, oftewel geboren als boeddhist, wel van de damma gehoord te hebben en zijdelings uit gewoonte zich bezig houden met wat rituelen, maar kan je in feiten geen boeddhisten noemen en vandaar dat ik hen als boeddhist ook tussenhaakjes hebt gezet.
    Ondertussen zijn zij een smet op het boeddhisme en voor hen die de damma wel serieus nemen en de leer als positief in hun leven opnemen het begrijpen en er naar leven.
    Streef naar een leven zonder begeerte en haat, denk aan wij in plaats van alleen ik, behandel de dieren niet als ondergeschikten en wees één met de natuur.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 16 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 16 mei 2022
    Volle Maan Mantrachant | Online
  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur
  • Over Theologie deel 16- Moderne Tijd (2)
  • Boeddhistisch Birma – dodelijkste plek voor burgers
  • Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens