• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Blikje fris

Blikje fris

25 september 2020 door André Droogers

Af en toe gebeurt het dat je iets met nieuwe ogen ziet. Het kan iets zijn dat je al duizend keer bekeken hebt. Zoals het gezicht van de geliefde, dat je dan ineens met een frisse blik ziet, alsof het de eerste keer is.

Zou je een portretfoto maken of een portret proberen te tekenen of te schilderen, ook dan kunnen er trekken opvallen die je niet eerder waargenomen heb. Of je ziet een portret van een publieke figuur, Rutte of zo, die dagelijks in de krant staat, maar plotseling is er een cartoon waar dat hoofd op een heel nieuwe manier verschijnt.

Het kan je ook overkomen als je bijvoorbeeld een herfstaster van dichtbij bekijkt, of er een close-up foto van ziet. Kenmerken van het totaalbeeld ‘herfstaster’ treffen je voor het eerst, terwijl het toch een bekende bloem is.

Ga je naar het Van Gogh-Museum of het Rijks, dan zie je beelden die al decennia op je netvlies zitten, maar waar je dan onverwacht nieuw tegenaan kijkt, alsof je als kind met je schoolklas er heen gaat en al dat moois voor de eerste keer vertoond krijgt. Het is het gevoel dat de oudere lezers zich zullen herinneren van de Tv-uitzendingen met Pierre Janssen, die je op een andere manier liet kijken naar kunst.

Nog zoiets: je herleest een beroemde roman, je kent het verhaal, en toch lijkt het of je het voor het eerst leest, alsof je intussen een andere lezer bent geworden – wat natuurlijk zeer waarschijnlijk het geval is.

Het kan je ook overvallen als je terugkijkt op de recente geschiedenis en je je ineens realiseert: ‘is dat allemaal echt gebeurd?’. Zoals de Wereldoorlogen, de Holocaust, de genocide in Rwanda, 9.11. Je weet dat het gebeurd is, maar als je er weer mee geconfronteerd wordt, denk je: ‘mijn God, hoe is dat mogelijk geweest?’.

Als het om levensbeschouwing gaat en je terugkijkt op je eigen tocht door zingevingsland, kan het je gebeuren dat je denkt: ‘vond ik dat toen, deed ik daaraan mee?’. Dankzij die nieuwe blik is een orthodox-reformatorische opvoeding trouwens zeer vruchtbaar geweest voor de vaderlandse romankunst. Je kunt er zelfs de Booker Prize mee winnen.

De frisse blik kan een nieuwe religieuze beweging in gang zetten. Godsdienststichters als Boeddha, Mozes, Jezus en Mohammed keken vers naar hun tradities. Ze moeten ook zo’n verse-blik-ervaring hebben gehad, waarbij het tot hen doordrong wat normaal was en dat ineens heel abnormaal vonden.

Voor de frisse levensbeschouwelijke blik moet wel ruimte zijn. Die godsdienststichters kregen doorgaans flinke tegenwind. Een frisse blik kan immers bedreigend zijn voor mensen met gevestigde belangen. En toch zijn dankzij die voortrekkers nieuwe religies ontstaan. En binnen die religies weer vernieuwingsbewegingen, tegen nieuwe gevestigde belangen, bijvoorbeeld door iemand die in 95 stellingen zijn frisse blik verwoordde en die op een kapeldeur hing.

Zo spelen we voortdurend met betekenissen. Meestal volgt ons spel de vanzelfsprekende spelregels, maar af en toe geraken we in een ander zingevingsspel en bekijken we de wereld om ons heen op een totaal nieuwe manier.

En? Trekt u ook wel eens een blikje fris open?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: herontdekking, observatie

Lees ook:

  1. Angst
  2. God zij dank!
  3. Ksaf – Twee boeddhistische conversaties
  4. Het jaar 2018 – de vierenveertigste dag – edele leugen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    26 september 2020 om 21:34

    Boeddha geloofde niet in een scheppingsverhaal, dus niet in een God dus kan hij geen Godsdienstschepper zijn geweest.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.