• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Transformeren

18 oktober 2020 door Ksaf Vandeputte

De boeddhistische leraar Jack Kornfield beschrijft vier principes die leiden tot een transformatie van onze geest. Eerst en vooral is het nodig dat we de realiteit erkennen zoals ze is, niet zoals we zouden willen dat ze is. We kunnen ons bij al wat gebeurt de vraag stellen: is dit werkelijk zo of beeld ik me dit in? Zo bevrijden we ons van de grootste rem op geestelijke groei, vechten tegen wat onaangenaam is of krampachtig najagen wat ‘leuk’ is. We ontkennen ook vaak de diepere emoties die ons sturen en die vaak niet zo fraai zijn: afkeer, afgunst, hoogmoed, minachting, wrok… Wanneer we onszelf met die emoties confronteren, krijgen we niet alleen zelfinzicht maar zien we ook dat het universele emoties zijn waarvoor we ons niet hoeven te schamen. We moeten ze alleen intomen, en om dat te kunnen, moeten we naar de wortel ervan durven gaan.

Als we de realiteit zoals-ze-is onder ogen zien, kunnen we echt aanvaarden wat er gebeurt, hoeven we niet meer te vechten of presteren. We kunnen meer ontspannen leven in dat-wat-is, ook al is het lastig, vreemd, onverwacht… Aanvaarden betekent niet dat we ons neerleggen bij wat gebeurt, we stoppen alleen met vechten tegen wat ons niet zint, en voldoen minder aan de -vaak ingebeelde- verwachtingen van anderen. Wanneer we consequent de vraag blijven stellen wat er werkelijk aan de hand is, ontsnappen we aan de tunnelvisie van het automatisch werkende deel van ons bewustzijn. Een deel dat ons vaak domineert. We kunnen nu meer de breedte, diepte en ongelooflijk rijke schakeringen van de werkelijkheid ervaren.

Een gevolg van de vorige ontwikkeling is dat we dieper in de realiteit kijken. We kunnen meer ervaren welke fundamentele lichamelijke sensaties, gevoelens, beelden, gedachten en verlangens er spelen. Een boeddhistische training is het onderscheid te zien tussen positieve, negatieve of neutrale ervaringen. Zo bevrijden we ons van verstarde reacties, oude gewoonten die niet meer aangepast zijn aan wie we nu zijn. En we kunnen het belangrijkste onderscheid zien, dat tussen welke gevoelens, beelden, gedachten en verlangens ons meer geluk of meer lijden bezorgen.

De laatste stap in ons proces is volgens Jack Kornfield non-identificatie; stoppen met ons te identificeren met onze gevoelens, beelden, gedachten en verlangens… We zijn meer dan dat.  Identificatie creëert afhankelijkheid, vervreemding van anderen die zijn zoals wij, en daardoor angst en een gebrek aan authenticiteit. We kunnen ons bij al wat gebeurt de vraag te stellen: ben ik dit werkelijk of beeld ik me dat in? We beginnen te zien hoe voorlopig onze ‘identiteit’ is en hoe we, door ons te bevrijden van onze denkbeelden over wie we zijn, toegang krijgen tot een open bewustzijn. [1] Een andere favoriete boeddhistische leraar van mij, Mark Epstein, noemt dit ‘de stroom van zijn.’ We kunnen leren meedrijven met de stroom die, of we dat willen of niet, hoe dan ook verder gaat. Meegaan is zoveel comfortabeler dan tegenspartelen.

Alleen betekent meedrijven opnieuw niet dat we ons neerleggen bij wat gebeurt; er is alertheid nodig om te zien dat we soms moeten aanmeren bij de oever omdat daar een kans ligt. Een kans die ons aanspoort om actief te zijn, om in te grijpen. Of om stil te staan bij iets of iemand. We drijven tenslotte niet alleen.

Mijn ervaring is dat een volgende fase van geestelijke groei het besluit is om levenslang te oefenen in de vier principes die Jack Kornfield beschrijft. Het gebeurt soms dat we een ervaring hebben die zo diepgaand is, een aha-erlebnis die zoveel indruk maakt dat we ‘voorgoed’ getransformeerd zijn. Maar meestal zijn onze oude manieren van zijn zo ingesleten dat we niet zomaar uit hun spoor geraken. We moeten dan blijven oefenen, net zolang tot we een nieuw spoor hebben doen inslijten. Dat kan levenslang zijn. Geestelijke groei lijkt soms ontmoedigend traag te gaan. Maar het grote voordeel van levenslang oefenen is dat we levenslang wakker blijven.

[1]   Jack Kornfield, Het wijze hart, Ankh Hermes, 2009

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: identificatie, Jack Kornfield, ontspanning

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Tien tips van zenmeester Thich Nhat Hanh – gezond blijven in crisistijd
  3. Spijtlijden en twee pijlen van de Boeddha
  4. Noah Levine: Meditate and Destroy, punk, boeddhisme en rebellie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    19 oktober 2020 om 12:05

    Inderdaad levenslang oefenen. Zoals zo vaak gaan inspiratie en transpiratie samen.Vroeger hoorde ik wel eens mensen klagen dat ze daar niet genoeg karakter voor hadden. Mijn eigen lichaam is zelf niet gezegend met zo’n ‘sterk karakter’ dat zich houdt aan een genomen beslissing, helaas helemaal niet. Dus moet er steeds herbegonnen worden, 100 keer vallen en 101 keer opstaan want blijven liggen is geen optie. En dat blijft misschien wel zo en dat is dan ook helemaal niet erg. Blijven oefenen en wakker zijn, zoals Ksaf mooi beschrijft,wordt zoals ademen. En dan hoor ik vaak Gandhi zeggen: ‘Als men goed voor de middelen zorgt dan zorgt het doel wel voor zichzelf’.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht
  • Herinneringen aan Harada Tangen roshi – De vreugde van het schrobben

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens