• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Inzichtmeditatie en de vier elementen

Inzichtmeditatie en de vier elementen

9 juli 2020 door Hans Gijsen

Waar water, aarde, vuur en wind geen vaste voet vinden, daar schitteren geen sterren, geen zon straalt er, er schijnt geen maan, er wordt geen duisternis aangetroffen.

Als de wijze, de brahmaan, zelf in wijsheid hiervan weet, is hij bevrijd van vorm en het vormloze, van geluk en leed.

Bahiya Sutta (1)

In de meditatiemaand maart 2020 van het boeddhistische magazine Tricyle verzorgde Sebene Selassie een online cursus ‘Mindfulness of the Four Elements: Reconnecting with the World’. Sebene Selassie is als dharmaleraar verbonden met het New York Insight Meditation Center en het Barre Center for Buddhist Studies (2). Haar benadering van de vier elementen vanuit de context van de inzichtmeditatie is heel bijzonder.

Na het volgen van deze online cursus ben ik nieuwsgierig geworden. Wat is er te vinden in de sutta’s (Pali canon) over de vier elementen en wat voor benaderingen zijn er in de praktijk van de vipassana-tradities?

De vier elementen in de sutta’s

In het Satipatthana-Sutta (MN 10 (3)) behoort meditatie van de elementen tot de cultivering van mindfulness op het lichaam (kayanupassana). Contemplatie van het lichaam wordt onderverdeeld in zes verschillende aspecten: de ademhaling; de vier houdingen; activiteiten; de onaantrekkelijke aspecten van het lichaam; de elementen en het uiteenvallen van het lijk in verschillende stadia.

Het is te vergelijken met een vaardige runderslager of runderslagersleerling, die een koe doodt en deze bij een kruispunt van vier wegen zittend in stukken verdeelt. Evenzo observeert een monnik dit lichaam, in wat voor houding het zich ook bevindt, hoe hij het ook gebruikt, met betrekking tot de elementen: “Er is in dit lichaam het element aarde, het element water, het element vuur en het element lucht.”

Alhoewel het hier gaat over de elementen, kunnen we er niet omheen dat de vergelijking die de Boeddha gebruikt bij menige vipassana-beoefenaar op zijn minst de wenkbrauwen doet fronsen.

Het vak van slager is niet echt boeddhistisch. Het is de Boeddha echter te doen om het uiteenvallen van alles wat we waarnemen van het lichaam in vier elementen. In de Visuddhimagga (4) wordt als verklaring gegeven dat een slager de verschillende vleeswaren verkoopt op een kruispunt van wegen en dat die stukken vlees alle kanten op gaan, maar ieder stuk vlees op zich is geen rund meer. Zo valt bij aandachtige waarneming ons lichaam ook uiteen in verschillende elementen.

De vier elementen komen niet overeen met wat we in deze tijd uit de exacte wetenschappen kennen, maar zijn wel bruikbaar als hulpmiddel bij het herkennen en uiteenvallen van verschijnselen in verschillende (subjectieve) kwaliteiten tijdens ons meditatieproces.

Kort samengevat symboliseren deze vier elementen:

Aarde-element: stevigheid en aantrekkingskracht. Bijvoorbeeld botten, tanden, haren, nagels, enz.
Water-element: vloeibaarheid. Bijvoorbeeld bloed, zweet, tranen, speeksel, enz.
Vuur-element: hitte en energie. Fysieke warmte, vertering van voedsel, hitte, energie.
Lucht-element: beweging; uitzetting en inkrimping. Ademhaling, lucht in buik.

En dan vervolgt het Satipatthana-Sutta met:

Zo blijft hij bij het lichaam, bij zichzelf het lichaam beschouwend, bij anderen het lichaam beschouwend of zowel bij zichzelf als bij anderen het lichaam beschouwend.

Dit is het eerste deel van vier delen die samen ‘het refrein’ van het Satipatthana-Sutta vormen. (5). Voor de elementen is dit misschien nog wel het gemakkelijkst te begrijpen. Deze zijn in het eigen lichaam zichtbaar, in het lichaam van anderen en in de natuur om ons heen. Sebene Selassie noemt dat het opnieuw verbinden met de wereld. In die zin vormen we geen uitzondering op de natuur. Alles waaruit de natuur bestaat, bestaat in ons en omgekeerd. In die zin zijn het bruikbare concepten en vergemakkelijkt het om zoiets als een ‘ziel’ of ‘ego’ los te laten.

We komen de vier elementen ook tegen in het Maha Rahulavada Sutta (MN 62). Hierin geeft de Boeddha samen met Sariputta adviezen aan zijn eigen zoon Rahula. Het ontwikkelen van de aandacht op de ademhaling werkt in eerste instantie niet zo goed bij Rahula. Sariputta adviseert hem om het eigen lichaam nader te beschouwen vanuit de elementen in combinatie met de onaantrekkelijke aspecten van het lichaam. Er komt nog een vijfde element bij: ruimte. Vervolgens krijgt Rahula het advies om de vier brahmavihara’s (6) te ontwikkelen, en ook nog meditatie op het lelijke en bewustzijn van vergankelijkheid. Zo ontstond er een mentale basis voor het ontwikkelen van aandacht op de ademhaling.

Dit sutta is een mooi voorbeeld hoe belangrijk het is om in het eigen onderzoek en het begeleiden van mediterenden creatief om te gaan met alle tools die de Boeddha ter beschikking heeft gesteld. Het is tevens mooi om te zien hoe de sutta’s met elkaar een weefwerk vormen, de Dhamma. Meditatie is geen eenheidsworst, maar vraagt om maatwerk.

En dan is er het Dhatu-vibhanga Sutta (MN 140), een analyse van de elementen. In dit sutta is er sprake van zes elementen. Naast de eerder genoemde vijf, komt hier het element bewustzijn erbij. In dit sutta geeft de Boeddha nog een concretere uitleg van de elementen. Als voorbeeld het element vuur:

Het element vuur kan inwendig en uitwendig zijn. En wat is het inwendige element vuur? Dat wat inwendig is, tot de eigen persoon behoort, vuur, vurig is en materieel, namelijk dat waardoor men verwarmd wordt, waardoor men veroudert, waardoor men opbrandt, waardoor wat gegeten, gedronken, genuttigd en geproefd is volledig verteerd wordt, of wat er verder maar inwendig is, tot de eigen persoon behoort en wat vuur, vurig en materieel is – dat wordt het inwendige vuur genoemd. Het inwendige vuur vormt samen met het uitwendige element vuur het element vuur.

Om dan te vervolgen met:

 Daarvan moet men zien zoals het werkelijk is, met juist inzicht: “Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf. ” Wanneer men dit met juist inzicht ziet, zoals het werkelijk is, keert men zich af van het element vuur, ontdoet men zijn geest van passie voor het element vuur.

“Dit is niet van mij”: loslaten van hechting, begeerte, verlangen;
“Dit ben ik niet”: loslaten van eigendunk, verwaandheid, verbeelding;
“Dit is niet mijn zelf”: loslaten van speculatieve zienswijzen op het zelf; filosofieën over het zelf.

De methode van beschouwen van de vier elementen kan dus behulpzaam zijn bij het ontwikkelen van inzicht en uiteindelijk het bereiken van een volledig ontwaakte geest.

De vier elementen in de vipassana-praktijk

In de traditie van Mahasi Sayadaw worden de vier elementen niet als specifieke methode toegepast. Mahasi Sayadaw tipt ze even aan in zijn Manual of Insight (7), met onder andere een verwijzing naar het Bahudhatuka Sutta (MN 115) waarin de zes elementen slechts kort benoemd worden. In de Mahasi-methode ligt de nadruk wat betreft het lichaam sterk op de beweging van de ademhaling zoals die te observeren is bij de buik of het middenrif en de bewegingen en houdingen van het lichaam. Redelijk uniek zijn de verschillende loopmeditatie-instructies en de afwisseling loop-meditatie en zit-meditatie.

In de Goenka/U Ba Khin traditie ligt de nadruk op gevoelens, sensaties in het lichaam door middel van de body-scanmethode. De vier elementen krijgen in deze methode geen specifieke aandacht.

De laatste jaren krijgt de methode van de Burmese monnik Pa Auk Sayadaw meer aandacht. Bij Pa Auk ligt de nadruk op het ontwikkelen van diepe stadia van concentratie (jhana’s) alvorens de stap te zetten naar de inzichtmeditatie. Om jhana’s te bereiken gebruikt hij de methode van anapanasati (mindfulness van de ademhaling) (8). Echter als deze diepe vormen van concentratie niet mogelijk zijn dan biedt hij de methode van contemplatie van vier elementen aan waarmee toegangsconcentratie (toegang tot de stadia van inzicht) opgebouwd kan worden. Na de beoefening van anapanasati en/of de vier elementen worden de vier brahmavihara’s gecultiveerd, als bescherming. Daarna kan de vipassanameditatie beginnen (9).

In de traditie van U Tejaniya ligt de nadruk op mindfulness van de geest (cittanupassana). Er is geen aandacht voor de vier elementen. Ajahn Chah noemt in zijn teachings herhaaldelijk dat een persoon slechts uit de vier elementen bestaat.

Tot slot wil ik nog wijzen op een dhammatalk van Joseph Goldstein: de vier elementen als onderdeel van het Satipatthana Sutta: https://dharmaseed.org/teacher/96/talk/289/

Hierin legt hij op een creatieve manier verband met de twee realiteiten (relatief en ultiem) en de vier brahmavihara’s (10).

Hoe mooi dat de Dhamma en de praktijk van vipassana een vlechtwerk is van verschillende bronnen die ons kunnen ondersteunen in onze eigen proces!

  1. Vers uit Udana 1.10 (uit de verzameling van korte teksten)
  2. sebeneselassie.com
  3. MN staat voor Majjhima Nikaya; de verzameling van middellange leerredes.
  4. Buddhaghosa: Visuddhimagga; The Path of Purification; XI, 30.
  5. Zie voor meer uitleg hierover het boek van Bhikkhu Analayo: Satipatthana; The Direct Path to Realization. Hoofdstuk V: The Satipatthana “Refrain”, pag.92 – 116. Nederlandse vertaling: Satipatthana – de directe weg naar bevrijding, uitgeverij Asoka, 2012.
  6. Metta, karuna, mudita en upekkha.
  7. Wisdom Publications, 2016
  8. Meer over de achtergrond van deze methode is te vinden in het Anapanasati Sutta (MN 118) en het boek van Bhikkhu Analayo, pag. 135.
  9. Bhikkhu Analayo heeft een mooie en diepgaande analyse gemaakt waarin hij de methodes van Mahasi Sayadaw, Goenka en Pa Auk Sayadaw naast elkaar zet: www.buddhistinquiry.org/article/the-dynamics-of-theravada-insight-meditation
  10. Een transcript van deze talk is bijna letterlijk te vinden in zijn boek ‘Mindfulness, A Practical Guide to Awakening, 2016.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme Tags: aarde, Goenka, inzichtmeditatie, Joseph Goldstein, lucht, vier elementen, vuur, water

Lees ook:

  1. Tijdstip Losar gebaseerd op duizenden jaren oude Tibetaanse tijdsberekening
  2. Een mooie, boeddhistische dag
  3. Vipassana volgens S.N. Goenka – waar of vals?
  4. ‘Alleen met je hart kun je zien’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens