• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Adriaan van Dis en de psychiater – een boeddhistische blik

Adriaan van Dis en de psychiater – een boeddhistische blik

11 juli 2020 door Zeshin van der Plas

Vandaag was er een herhaling van de serie ‘Adriaan van Dis en de Dalai Lama, waarin hij het westers boeddhisme onderzoekt. In de aankondiging zegt hij dat hier overwegend een praktische variant van een seculier boeddhisme word onderwezen. Het is een zeer kritisch onderzoek waar hij als neerlandicus zijn woorden zorgvuldig kiest en haarscherp de uitwassen van het boeddhisme in het Westen blootlegt zonder aanstootgevend te zijn.

Als eerste neemt hij mindfulness onder de loep waar boeddhistische technieken als medisch hulmiddel worden aangeboden door zorgverzekeraars. De techniek van mindfulness is via apps voor iedereen toegankelijk.  In een gesprek met een psychiater die het eerste academische mindfulness centrum in Nederland heeft opgericht vraagt Adriaan als reactie op de app:

‘Baat het niet dan schaadt het niet?’ Waarop de psychiater zegt: ’Nou nee, de gevaren, daar is de laatste jaren wel steeds meer aandacht voor, dat mindfulness ook gepaard kan gaan met bijwerkingen of negatieve effecten. Dat bijvoorbeeld mensen angstig kunnen worden, geconfronteerd met verdriet, dat ze dat moeilijk kunnen hanteren. We weten dat mensen psychotisch kunnen worden, maar dat is met name beschreven bij langer durende stilteretraites. Maar zijn wel allemaal dingen om rekening mee te houden, het is natuurlijk niet zonder gevaar.’

Adriaan legt haar dan voor: ‘Als je dan denkt academie, wetenschap en mindfulness, het lijken wel lastige begrippen’.

De psychiater antwoordt: ‘Ja dat zijn het ook, maar gelukkig langzamerhand steeds minder. Mindfulness wordt door de meeste mensen opgevat als niet zozeer academisch, of universitair is. Wordt door veel mensen een vaag begrip gevonden en het is ook niet zo makkelijk om er onderzoek naar te doen. Dat gaat natuurlijk over bewustzijn, hoe je je voelt, hoe bewust je bent hoe je je voelt, dat zijn natuurlijk dingen die zich niet zo makkelijk in cijfers laten uitdrukken. Maar omdat we hier werken op een academisch centrum proberen we dat wel. Ook omdat we hier met name als onderdeel in het ziekenhuis bezig zijn, mindfulness interventies voor mensen met ziektes.’

Adriaan vraagt: ‘Wat voor ziektes bijvoorbeeld?’

‘Nou zowel psychische klachten enerzijds want ik ben psychater dat is mijn vak, mensen met terugkerende depressie bijvoorbeeld. Of mensen met ADHD, maar ook mensen met chronische lichamelijke ziekte, in toenemende mate geven we trainingen aan mensen met kanker.’

Aan het eind van het gesprek vraagt Adriaan: ‘Moet je iets van het boeddhisme weten om een goede mindfulnesstrainer te zijn, of een goede mindfulness patiënte te zijn?’

De psychiater antwoordt: ‘Om deelnemer te zijn lijkt mij niet, we bieden de trainingen aan aan iedereen die denkt daaraan iets kunnen te hebben. En dan hoef je echt niet interesse voor het boeddhisme te hebben want het gedachtegoed wat we overbrengen is voor iedereen toepasbaar. Je bewust worden van de ervaring en daartoe op een wijze manier leren verhouden. Maar voor een mindfulness docent vinden we wel want het is afkomstig uit het boeddhistisch gedachtegoed.’

Het is een helder en goed voor het voetlicht gebrachte uitzending van de ‘Boeddhistische Blik’ Die laat zien hoe de  psychiater die op de stoel van de roshi gaat zitten en confrontaties in het mindfulnesstraject als gevaar met bijwerkingen en negatieve effecten bestempelt.

Het dagblad Trouw heeft hier twintig jaar geleden ook al aandacht aan besteed in het artikel:

‘Is de psychiater soms een nieuwe priester?’

De psychiater heeft het over angsten, verdriet psychose.  Ik vraag mij af wat doet de psychater met iemand die door mindfulness, in een wat zij noemt psychose raakt?

Tijdens mijn zentraining in Japan ben ik door angsten, verdriet, psychose, euforie en somberheid heen gegaan. Ik had alle enge psychische aandoeningen die er bestaan, dit is het zentraject. Zen wordt ook wel vergeleken met bergbeklimmen en dat is geen wandeling door de bergen, het is afzien en jezelf tegen komen.

Ik heb het dan ook  behoorlijk te kwaad gehad tijdens mijn zentraining. Tijdens dokusan (privé onderhoud met de abt) zeg ik: ‘Roshi Sama I think I go crazy’.

In de tempel zit een lange rij monniken en novicen te wachten op hun beurt voor een onderhoud. Roshi Sama pakte mij bij mijn hand en we lopen samen naar de rand van de tempel waar je over het hele dorp kunt uitkijken. Hij maakte een wijds armgebaar en zegt: ‘Don’t worry, out there they are all crazy’.

Het jaar er op heb ik drie dagen, volledig van de wereld, in bed gelegen. Ik voelde me als een farao die al eeuwen in zijn graftombe lag. Weer kwam Roshi Sama bij me en zei weer: ‘Don’t worry, we call this zen-sick’. Een andere keer was ik euforisch, de hele wereld straalde en ik leefde twee dagen in een ontploffing van geluk. Een non omhelsde me en zegt:  ‘nice’. En tijdens Dokusan zegt Roshi Sama: ‘Don’t worry, it will go away’.

Ik vraag mij af:  wat denkt de academische wereld waar mindfulness over gaat? Is het wel geschikt als therapie, is het wel geschikt  als  geneeskunde?

Ik vraag altijd als mensen zich aanmelden voor een retraite of ze lichamelijke of psychische klachten hebben. Vaak zijn ze boos of teleurgesteld als ik geen meditatiebankje toesta als hulpmiddel voor hun lichamelijk ongemak en ze beter naar een school kunnen gaan waar dat wel mag . Of ze melden dat ze juist een retraite komen doen om van psychische klachten af te komen. Ik kan niet het risico niet nemen dat iemand na de retraite ontspoort en ik geen begeleiding meer kan geven.

Ik weet het, we maken ons er niet populair mee maar daar zijn we ook niet op uit. Door populisme  verwerf je geen inzicht in wie je bent, geen inzicht in je boeddhanatuur. Volgens de psychiater hoeft een patiënt niets van het boeddhisme te weten maar de psychiater wel en naar mijn beste weten komt mindfulness hoofdzakelijk uit zen voort. Zen staat er om bekend dat het buiten de geschriften om gedoceerd wordt, je kunt het niet uit een boekje leren. Door een boek over zwemmen te lezen, kun je nog niet zwemmen. Evenmin door een boek over zen te lezen daarmee kun je nog geen zazen beoefenen. Laat staan dat een app je kan leren zwemmen, zelfs pootje baden kan gevaarlijk zijn als je door de stroom word meegesleurd en de app zegt: ‘strek uw armen uit en trek uw benen in’. Je zit in meditatie, de muur valt weg, de vloer verdwijnt en angstvallig hou je het kussen waar je op zit vast. Het is nog het enige houvast wat je hebt. En de app zegt ‘Adem rustig in, en adem rustig weer uit.’ Je telefoon komt echt niet met een kyosaku langs om je weer bij je positieven te brengen.

Ja, bij hele intensieve zentrainingen, o ja weet je dat zeker?

Ik denk als psychiaters voor zentraining naar een zenklooster gaan dat de abt zal zeggen: ‘Don’t worry, out there they are all sick’. De vraag rijst dan wel is de psychiater na zijn/haar monniks- of non-wijding dan medicus of priester?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Mindfulness, Zen, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Thich Nhat Hanh kritisch beschouwd
  2. Bodai – tempelkat vangt vleerhond
  3. Bodai – boosheid
  4. Zeshin – TERRA

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.