• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 175 – kolonelswedde

Het jaar 2020 – dag 175 – kolonelswedde

24 juni 2020 door de redactie

Op 1 mei van dit jaar is boeddhiste Alie Rozendal in de rang van kolonel begonnen als hoofd boeddhistisch geestelijke verzorging  bij de Diensten Geestelijke Verzorging (DGV). Begin mei is ook de sollicitatieprocedure voor de tweede geestelijk verzorger in de rang van majoor afgerond, na gesprekken met twee kandidaten is tot een unanieme keuze gekomen. Zo meldden we onlangs in deze krant.

Er kwamen reacties op, afwijzende en ‘militairen hebben ook recht op geestelijke verzorging’. In mij begon het te wroeten en te wrikken. Leger, soldaten, doden, geweld, tanks, oorlog en een ook nog eens een dik betaalde boeddhistische geestelijke verzorger. Past dat wel bij elkaar?

Het boeddhisme spreekt zich duidelijk uit tegen geweld en ziet het als het gevolg van de psychische toestand verbonden met hebzucht, haat en onwetendheid, schreef Kees Moerbeek afgelopen zondag in een boeiend artikel in het Boeddhistisch Dagblad.  Agressie wordt verondersteld gevoed te worden door het onterechte geloof in een afgescheiden ik (atman) en de wens om dit te beschermen. Dit sterke ik-gevoel en onder andere daarmee verbonden begrippen als ‘mijn eigendom’, ‘mijn land’ en ‘mijn ras’ veroorzaken wantrouwen en vijandigheid ten opzichte van wat daarvan afwijkt en anders is.

De vroeg-boeddhistische teksten veroordelen bijna zonder uitzondering oorlog, omdat er in oorlogen wordt gedood. Het maakt hierbij weinig uit of  het een offensieve of defensieve oorlog betreft.

Sommige onderzoekers vragen zich af of de boeddhistische afwijzing van oorlog werkelijk zo krachtig is. Deze twijfel wordt versterkt door latere boeddhistische teksten. Als alle vreedzame mogelijkheden werkelijk zijn uitgeput, zou in uiterste nood oorlog mogen worden gevoerd. Oorlog zou daarnaast een middel kunnen zijn om het boeddhisme te verspreiden. Dit alles staat ver af van de pacifistische Boeddha uit de Pali canon, aldus de door Moerbeek aangehaalde en geciteerde auteur van deze stelling. Hij vermeldt dat uit de antieke geschiedenis blijkt dat veel boeddhistische heersers tekort schoten in het naleven van het pacifistische ideaal. Ook de moderne en recente geschiedenis bevat tal van gewelddadige (etnische) conflicten mede begaan door boeddhisten. Tot zo ver Moerbeek.

Ik denk: Nederlandse militairen worden opgeleid om te doden. Ze hebben daar de wet en macht voor aan hun zijde en wapens en tanks en kanonnen en vliegtuigen en schepen en raketten onder bereik. Ze worden nu meestal ingezet in zogenoemde vredesmissies, om vrede te handhaven en burgers in verre landen te beschermen. Meestal gebeurt dat op verzoek van een mensenrechtenorganisatie en soms valt er een vergisbom uit een Nederlandse straaljager bovenop een gebouw in een ver land en sterven er mensen. En soms worden duizenden mensen door een vijand vermoord omdat zo’n vredesmissie mislukt.

Maar het voornaamste blijft dat die militairen in staat worden geacht om een ander mens te doden. Een soldaat kan gezeten in een loopgraaf niet zeggen: ho, ho, dat staat niet in mijn cao, effe met de vakbond bellen. Hij schiet gaten in hoofden van anderen, de tegenstander geheten. Of schiet met een kanon een tank met mensen in brand.  Soldaten moeten de bereidheid hebben te doden. Voor een niet-soldaat niet voor te stellen. Onze gevangenissen zitten vol met veroordeelden van geweldsdelicten. Maar als het oorlogsrecht geldt gelden andere regels, geweld.

Bij zo’n organisatie is voormalig boeddhistisch geestelijke verzorger (BGV) Alie Rozendal in de rang van kolonel in dienst getreden en niet onbezoldigd. Ik lees in  het wedde overzicht van de militaire vakbond ACOM dat het aanvangssalaris van een kolonel bijna 5500 euro is en eindigt in een schaal van bijna 8000 euro. Defensie had ook een hoog opgeleide bedelmonnik aan kunnen stellen die die functie om-niet vervulde. Ik ken er wel.

En: stel het wordt oorlog, de soldaten gaan schieten, doden mensen, er is geen sprake van een vredesmissie.  Treedt de kolonel terug?

Ik word wat ongemakkelijk van dit soort aanstellingen. Zen.nl wordt door sommigen verweten een commerciële instelling te zijn maar zijn deze benoemingen anders? Boeddhisten die met gemeenschapsgeld religie bedrijven. Of  stort het hoofd van de DGV (een deel van) de wedde in de kas van de voedselbank? Ja, ik weet dat als je benoemd wordt bij de geestelijke verzorging bij Justitie of Defensie er een salaris aanhangt. Maar ik blijf me ongemakkelijk voelen dat het boeddhisme gebruikt wordt om er geld mee te verdienen. Het begint een beetje op België te lijken, waar de BUB ijvert voor staatssalarissen van boeddhistische leraren.

Boeddhisten mogen niet doden. Er zijn er die met een bezempje over straat lopen om geen mieren te vertrappen. Ik stel me voor dat Alie Rozendal de troepen vanaf nu toespreekt, ze wijst op dat gebod en ze naar huis stuurt. Ja, zeggen voorstanders van haar aanstelling, de soldaten moeten toch ook hun sores aan haar kwijt. De verschrikkelijke ervaringen in verre buitenlanden, het wringende geweten bij de piloot van de straaljager die een vergisbom afwierp. Daar zijn gedragswetenschappers voor. Als boeddhist kan en mag je niet sjoemelen met niet-doden.

En hoe zijn die psychische klachten ontstaan? Juist ja, door die ervaringen van die militairen in en door het leger. Ze hoeven niet in dienst, het is een eigen keuze. En zo is de cirkel weer rond.

Ja maar, zeggen de voorstanders, zij heeft geen geweer en zal nooit persoonlijk doden.

In een slachthuis worden jaarlijks honderdduizenden dieren gedood. Werken daar boeddhistische geestelijke verzorgers? Zou ik daar kunnen werken, niet als slachter maar als messenslijper? Ik kan dan zeggen: ik dood geen dieren, maar ik maak het wel mogelijk door het slijpen van de messen. Ik word dan medeplichtig. Daarom werk ik niet in een slachthuis.

Het zijn moeilijke morele kwesties. Maar ook weer niet, een kwestie van je rug recht houden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Krijgsmacht Tags: Alie Rozendal, bgv, DGV, militairen, niet doden, oorlog, salaris

Lees ook:

  1. Nu ook boeddhistische geestelijke verzorgers bij Defensie
  2. Taigu – Oorlog is geen feest
  3. Boeddhistische Unie Nederland definitief onderdeel van Defensie
  4. Hans de Booij: ‘Boeddhisten volgen geen opleiding in het moorden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frans-Jozef zegt

    25 juni 2020 om 08:29

    En zo is het!

  2. Henk van Kalken zegt

    25 juni 2020 om 08:37

    Het zijn inderdaad moeilijke morele kwesties die niet met denken en oordelen zijn op te lossen. Vegetarisch eten kost (denk aan oogsten) miljarden insecten, muizen en andere levende wezens per jaar. Een autotochtje naar een meditatiecentrum kost duizenden insecten het leven. Een soldaat die een ander in z’n knar schiet en daarmee het leven van een paar honderd anderen redt is geen moordenaar.
    Met redeneren kom je in een do0olhof zonder uitgang terecht.

  3. Louis zegt

    25 juni 2020 om 08:50

    Moeilijk vind ik het. Willen we verdedigd worden?

  4. Piet Nusteleijn zegt

    25 juni 2020 om 09:26

    Juist een boeddhistische GVer kan deze bordjes “geweld eindigt waar liefde begint” uitdelen aan alle militairen.
    De oorlog moet niet meer geleerd worden. Beginnen bij onszelf. Nederland heft zijn leger op. We stoppen ermee.
    Alie Rozendal zal de laatste zijn en de deur van de kazerne sluiten.

  5. Joppe van der Spoel zegt

    25 juni 2020 om 09:44

    Beste Joop, mooie analyse. Blij mee.
    Als voormalig dienstweigeraar en boeddhistivorm persoon (geen boeddhist, wel mediteren), ben ik het er mee eens dat boeddhisme niet in het leger past.
    Groet, Joppe

  6. G.J. Smeets zegt

    25 juni 2020 om 14:03

    Mijns inziens is het enig relevante punt: wat vindt kolonel Alie Rozendal er zelf van. Het stukje van de redactie eindigt met de opmerking “Het zijn moeilijke morele kwesties. Maar ook weer niet, een kwestie van je rug recht houden.” Daarom lijkt het me wel wat als de redactie eens met Alie Rozendal gaat praten over rechte ruggen.

    Stel dat ze zegt: Leger-artsen hebben zich, zoals elke arts, verplicht het belang van hun patiënt voorop te stellen en zijn opvattingen te respecteren. Voor een geestelijke verzorger geldt hetzelfde.

    Ik me wel vinden in de tweede reactie hierboven: “Met redeneren kom je in een doolhof zonder uitgang terecht.”

  7. Ruud van Bokhoven zegt

    25 juni 2020 om 16:05

    Goed stuk Joop, ook ik was dienstweigeraar in een tijd dat ik het bestaan van boeddhisme nog niet kon maar het blijkbaar toch al in mij zat.
    Ik wilde niet doden of er een deel van zijn en ben tegen iedere daad die de mensheid zal of kan kwetsen en vind het onbegrijpelijk toen ik las over boeddhistische militairen en bendes in Myanmar. Nu ben ik het boeddhisme gaan leren en begrijpen, koop ik ook geen vlees meer bij de slager die ik indirect de opdracht hebt gegeven voor mij een dier te doden. Het valt mij dan ook hard en is het voor mij onbegrijpelijk te lezen dat een boeddhist zich inlaat in deze boeddhistisch verwerpelijke militaire zaken.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.