• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Het jaar 2020 – dag 21 – voertuigen

Het jaar 2020 – dag 21 – voertuigen

21 januari 2020 door Joop Ha Hoek

Toen ik een tijdje geleden alweer in boeddhistische sferen terecht kwam, was ik een onwetende. Het was een mahayana sangha en er werd flink gestudeerd en gebeden. Ik vroeg de leraar het hemd van het lijf, ook tijdens de uitleg van het studiemateriaal. Hoe zit dat, waarom dit en hoe zie jij de zaken die je aan ons uitlegt vanuit het studieboek, zelf. Zo kwamen ook de verschillende boeddhistische stromingen aan bod. De mahayanaleraar vertelde ons, de studenten, dat er naast het Grote Voertuig, het Mahayana, ook een klein voertuig was, het Hinayana. Dat gebeurde op een neerbuigende manier, alsof een Hina voddenboer door de straten ging.

Ik verdiepte me in dat kleine voertuig, dat me helemaal geen nare stroming leek. Niet veel later brak ik met het mahayana en verliet de sangha om er nooit meer terug te keren. Door mijn zoektocht was ik via onder meer een artikel in De Groene Amsterdammer ook achter de moorddadige vete tussen de Dalai Lama en de baas van de Nieuwe Kadampa Traditie Gesh-la gekomen. Beide mannen konden niet zonder lijfwachten de straat op en werden zelfs in hun onderkomens bewaakt, om te voorkomen dat ook zij het loodje zouden leggen. Later, nadat het Boeddhistisch Dagblad was opgericht, kwamen er nog meer nare dingen aan het licht. Zelfverrijking, oorlogen, seksueel wangedrag, noem het maar op.

Het boeddhisme kent geen zelfreinigend vermogen om foute zaken aan te pakken. Er staat altijd wel een flesje Haarlemmerolie op de plank. De daders- meestal mannelijke leraren, dragen een organisatie en zonder hen kan je de tent wel sluiten en zijn er geen studenten en inkomsten. Zo zie ik ook de wederopstanding van de Sakyong, de baas van de internationale Shambhalabeweging, die onlangs weer actief werd terwijl er toch echt ernstige beschuldigingen door door hem betastte vrouwen zijn ingebracht en een rechter daarover zou moeten oordelen. En hij bij schuldigverklaring zijn straf moet ondergaan. Maar dat lijkt er niet van te komen. Met zo’n man zou je toch niet in één ruimte willen verkeren. Sakyong Weinstein.

Toen ik als onwetende – ik ben een nu nog grotere onwetende, mijn leraar overviel met talloze vragen om een eigen mening te vormen, was ik verbaasd dat er zo naar over een andere boeddhistische stroming werd gesproken. Dat had ik van een boeddhist niet verwacht. Omdat al die voertuigen toch bij de Boeddha uit de garage komen. Ik zeg niet: Boeddhisten zijn ook maar mensen. Om dat te vergoelijken. Boeddhisten zijn boeddhisten die getraind zouden moeten zijn in het niet haten, niet oordelen over andere stromingen.

Ik wil nog iets verklappen. Ik begon deze column met ’toen ik een tijdje geleden…’. Toen ik de afgelopen weken naar de films ‘Boeddha’s in het Westen’ keek, merkte ik ook op dat van de deelnemers de ingangsjaartallen werden vermeld. ‘Beoefent al sinds dan en dan’ en ‘is opgericht toen en toen’, alsof de duur van een oefening of het bestaan van een organisatie de kwaliteit weergeeft. Ze zouden het moeten verbieden die jaartallen. Dat ego gedoe.  Ik ken grijsaards die het verstand hebben van een pasgeboren baby, hoe schattig ook, en kinderen die mij versteld doen staan door hun wijsheid.

In de journalistiek is het zo: je bent net zo goed als journalist als je laatstgeschreven artikel. Elke dag is weer een oefening.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek, Mahayana, Theravada Tags: grote voertuig, kleine voertuig, misbruik, Sakyong

Lees ook:

  1. Taigu – potsierlijk, overmoedig boeddhisme
  2. Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
  3. Het jaar 2020 – dag 35 – fondswerver
  4. Herintreden Mipham oogst veel kritiek – maar… ‘er is geen Shambhala zonder de Sakyong’.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    22 januari 2020 om 07:42

    Mijn kleinste voertuig ooit was een stepje. Het bracht mij waar ik wilde, maar ik moest wel steppen.

    Groeten van Henk, die geen seconde twijfelt aan het nu.
    Het bestaat namelijk niet.

  2. G.J. Smeets zegt

    22 januari 2020 om 08:15

    “Het boeddhisme kent geen zelfreinigend vermogen om foute zaken aan te pakken.”

    Vind je het gek? Boeddhisme is als -isme de foute zaak zelf. In stand gehouden door gediplomeerde [transmissie] leraren en gelukzoekers [meditators]. Ik vind het trouwens wel een aardig teken aan de wand dat zorgverzekeraars geen boeddhisme vergoeden maar wel mindfulness naast andere vormen van introspectie- en cognitietraining.

    • Henk van Kalken zegt

      22 januari 2020 om 12:22

      Vandaar dat ik ook mijn boeddhistische affiniteit beperk tot affiniteit, en geen isme volg. Ik heb grote twijfels of Boeddha het allemaal zo bedoeld en gezegd heeft als de Palicanon weergeeft. Niettemin herken ik mezelf wel in de Vier Edele Waarheden. Een non-duale leer als Advaita of dzogchen zijn volkomen los van alle regels, voorschriften en (commerciële) bijproducten als mindfulness. Dzogchen is volkomen grenzeloos.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    22 januari 2020 om 09:30

    Heb respect voor een ander, ook al is het niet de richting of de gedachtengang van jezelf.
    Respect voor een ander is het tonen van je boeddhistische kracht.
    Namasté ?

  4. Gerry Verbeek zegt

    23 januari 2020 om 18:11

    Aanhalingsteken openen
    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.
    Aanhalingsteken sluiten
    Dankjewel voor het vrij en zinnig stukje Joop

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.