• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Wat is zazen?

Wat is zazen?

14 december 2019 door Zeshin van der Plas

Meditatie is een verzamelnaam voor verschillende meditatietechnieken, de enige waar ik ervaring mee heb is zenmeditatie, zazen dus, dat is het enige waar ik iets zinnigs over kan schrijven, hoewel…

Toen ik een maand in het Japanse klooster Bukkoku-Ji was vroeg Etsudo mij waarom ik nooit naar dokusan ging. What the… is dokusan? Etsudo legde uit dat als Roshi Sama tijdens zazen op een bel in de tempel sloeg, dat je dan voor privéonderhoud naar de tempel kon komen. Dokusan is een nogal speciaal gebeuren, tijdens de meditatie slaat de Roshi op een bel die nauwelijks in de zendo hoorbaar is. Een groot aantal leken en monniken vliegt overeind en rent de zendo uit alsof er brand is. Dan zit je in een lange rij te wachten tot je aan de beurt bent. Mijn eerste onderhoud was erg kort, Roshi Sama zei: ‘Point here’, waarbij hij met zijn vuist (vrij hard) iets onder zijn navel sloeg. Daarna belde hij ten teken dat het privé onderhoud voorbij was.

Een week of wat later vroeg hij: ‘what kind of meditation you do?’. Ik snapte de vraag niet en ik antwoordde zen meditation. Hij legde uit dat ik Shusokakan moest doen en dat was je concentreren op je buik en je ademhaling tellen. Maar dat deed ik al, zo had ik het van mijn eerste lerares in Holland geleerd. Er is mij nooit gevraagd wat ik beoogde met zazen, ook niet wat het op zou leveren, wat je er wel of niet mee zou kunnen doen. De enige verandering in techniek was dat we tijdens de Rohatshu als een stel drachtige koeien MUUUUUUUUUU mochten brullen. En een paar jaar later moest ik overstappen op Shikantaze, wat een soort totaal vergeten is, helemaal niets doen. Vergeet het woordje ‘doen’ maar want dat is nog te veel. Shikantaze is niets, zonder doen. Dat zich tijdens dit proces allerlei inzichten en ervaringen voordoen staat buiten kijf, maar je hebt er alleen maar last van. Tijdens dokusan was het duidelijk dat er een ervaring langs gekomen was waar je nog helemaal vol van bent. De reactie van Tangen Roshi was: ‘Don’t worry it will go away’. Er is van alles langs gekomen maar het enige wat Tangen Roshi mij gevraagd heeft was tijdens mijn eerste ontmoeting op mijn dag van aankomst: ‘Wat kom je doen?’. En mijn antwoord was simpel ‘ I like to do zazen’, wat nog al een breed begrip is, want hoe je moet mediteren. Later heb ik de onderstaande tekst in een boek gelezen.

‘Voor het beoefenen van zen is een rustige kamer nodig. Wees matig met eten en drinken. Sluit alle verstorende elementen buiten en schort alle zaken op. Denk niet in termen van ‘goed’ of ‘slecht’. Beoordeel niet of iets waar of onwaar is. Bemoei je niet met wat zich in je geest, intellect en bewustzijn afspeelt; stop met het bemoeien van je gedachten, ideeën en opvattingen. Laat intenties om Boeddhaschap te beërven los. Hoe kan zoiets beperkt blijven tot zitten of liggen?

Spreid op uw zitplaats een dikke mat uit en leg er een kussen op. Ga in de volledige lotus- of halve lotuspositie zitten. Plaats voor de volledige lotuspositie eerst uw rechtervoet op uw linkerdij en vervolgens uw linkervoet op uw rechterdij. Plaats voor de halve lotus eenvoudig uw linkervoet op uw rechterdij. Draag schone loszittende kleding van een bedekte kleur. Plaats vervolgens uw rechterhand op uw linkerbeen en uw linkerhand op uw rechterpalm, duim-tips raken elkaar licht. Strek je lichaam en ga rechtop zitten, noch naar links noch naar rechts leunend, noch naar voren noch naar achteren. Breng uw oren op één lijn met uw schouders en uw neus met uw navel. Laat de punt van uw tong tegen de voorkant van het gehemelte van uw mond rusten, met tanden op elkaar en lippen dicht. Houd altijd je ogen open en adem zacht door je neus.

Nadat je je houding hebt aangenomen, haal je adem en adem je volledig uit, beweeg je lichaam naar rechts en links en ga je zitten in een stabiele, onbeweeglijke houding. Denk aan niet denken, “Niet denken – wat voor soort denken is dat?” ‘Niet denken’. Dit is de essentiële kunst van zazen.

De zazen waarover ik spreek is geen meditatiebeoefening. Het is gewoon de dharmapoort van natuurlijke vreugde, de realisatiepraktijk van volledig bereikte verlichting. Het is de koan gerealiseerd, als je hiermee samenvalt, ben je als een draak die water drinkt, als een tijger die de bergen in gaat. Je moet weten dat de ware dharma uit zichzelf verschijnt, zodat vanaf het begin saaiheid en afleiding als vanzelf opzij worden geschoven.’

Dit zijn mooie woorden en een goede uitleg ‘hoe zazen te beoefenen’, maar wat er niet bij staat is dat je deze praktijk niet voor iedereen is weggelegd en je maar tijdelijk kunt beoefenen. Niet iedereen bezit de geestelijke of lichamelijke vermogens om deze praktijk te beoefenen. Sommigen zijn niet in staat om in volle of halve lotus te zitten, of leiden aan een geestesziekte, het is dan niet raadzaam om zazen te gaan beoefenen.

Tangen Roshi placht te zeggen: ’Werp je met hart en ziel op je oefening, denk niet, ik ben nu moe, morgen weer een dag. Er komt een moment dat je geen zazen meer kunt beoefenen. Nu heb je de kans om lichaam en geest weg te laten vallen, neem een stap voorwaarts. Je word oud of ziek en je lichamelijke vermogens nemen af zodat je niet meer in staat bent om zazen te beoefenen. Denk niet dat het niet uitmaakt omdat je de boeddhanatuur reedst bezit, dat zijn niet meer dan holle gedachten over boeddhanatuur. Laat me je boeddhanatuur zien zodat ik vol respect voor je kan buigen.

En wat mijn motivatie was om zazen te gaan beoefenen, laat ik het zo zeggen, in de winter zijn de randen van mijn oren, en plekken op mijn vingers bevroren. ’s Zomers opgevreten door de muggen, mijn motivatie kwam voort uit noodzaak- ik zou mijn vinger ervoor laten afhakken.

De man die de rupsband heeft uitgevonden hakte zelf zijn vinger af om van het verzekeringsgeld zijn plan waar te maken. De tweede patriarch van het zenboeddhisme Huike hakte zijn arm af om zijn motivatie aan Bodhidharma te tonen. Wat wil je met zazen, hoe gemotiveerd ben je, het maakt geen donder uit of je verlicht wilt worden, je angst kwijt raken, je leven weer op de rails krijgen, hoe gemotiveerd ben je, is er de bittere noodzaak om door te breken?

Categorie: Boeddhisme, Zen Tags: dokusan

Lees ook:

  1. Diana Vernooij – Dokusan
  2. Dokusan – een langgerekt ooooo ontsnapte mijn mond
  3. Riding the dragon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    16 december 2019 om 08:42

    Niemand reageert, niemand is gelukkig, wees niemand..

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius
    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.