• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – ongewenste omgangsvormen

Zeshin – ongewenste omgangsvormen

27 november 2018 door Zeshin van der Plas

Er is iets vreemds gaande in boeddhistisch Nederland, ik zie overal gedragscodes verschijnen onder het mom van:

‘Iedere plek waar zenbeoefening en -studie wordt aangeboden, moet volgens de organisatie een veilige plek voor iedereen zijn’.

Dat is sowieso al het eerste wat we zoeken als we met een boeddhistische training beginnen. Dat is wat jij zoekt dat is wat de Boeddha zocht, dat is de wens van elke boeddhist, veilig zijn, vrede hebben, gelukkig zijn.

Boeddha zocht een antwoord op: “ Waarom wordt de mens ziek, oud, om vervolgens te sterven, wat is de zin hiervan?’. Het verlengstuk er van is: waarom is er oorlog, wat bezielt een moordenaar, waarom zijn er wellustige boeddhistische leraren en sanghaleden. Kijk om je heen-waar is die veilige plek?

Ken je het verhaal van Kisa Gotami?

Kisa Gotami was een jonge vrouw die werkelijk de prins op het witte paard trouwde, hij was knap, rijk en lief. Ze kregen een kind, het mooiste jongetje van de wereld. Maar het was nog niet eens uit de luiers toen het al stierf. Kisa Gotami kon niet met dit grote verdriet omgaan, haar kind was niet dood, maar ziek. Met het dode kind op haar heup liep ze van deur naar deur opzoek naar een medicijn om haar kind te genezen. Tot ze bij de priester van het dorp kwam, die zei ik ken iemand die je kan helpen en hij stuurde haar naar de Boeddha. Ze vroeg Boeddha om het medicijn voor haar kind en Boeddha antwoorde: ‘Ik ken het medicijn, maar helaas heb ik niet alle ingrediënten, ik mis nog een specifiek mosterdzaad’. Ze antwoorde: ‘Ik ga dat onmiddellijk voor u halen.’ Boeddha antwoorde:’ Ik zei dat het een specifiek mosterdzaad moest zijn, het zaad wat ik nodig heb moet van een huis komen waar de dood nimmer binnen getreden is.’

En jij zoekt een boeddhistisch centrum wat veilig is, waar geen onenigheid is, een vreedzame plek. Als je die gevonden hebt vertel het me dan.

Natuurlijk, ik ben naar Spanje, Duitsland en Japan geweest om het te zoeken, ik heb ook met een dood kind op mijn heup rond gelopen, ik zocht het overal want zonder dat kon ik niet leven, maar,…ik leefde, ik kon niet anders en sleepte de dood met me mee.

Als ik lang genoeg oefen zal het mij ten deel vallen, ik zocht het in de beoefening van boeddhisme, ik zocht het antwoord bij mijn leraar. Ik zocht het overal terwijl ik de sleutel bij me droeg.

Na dat Kisa Gotami 5 dorpen had afgelopen op zoek naar het specifieke mosterdzaad begroef zij haar kind achter de dorpstempel en liet bij de steenhouwer deze tekst in de grafsteen van haar zoontje beitelen:

Niet de regels en voorschriften
Noch die van de sangha
Inclusief van alle boeddha’s
De enige regel is ‘geen houvast’
Dat is je veilige plek mijn zoon.

Geen houvast is de sleutel van die veilige plek is: Stoppen met zoeken, hoe stop je met zoeken? Alle ideeën die je hebt over een oplossing, een antwoord, verlichting, enz. vergeten. Alles vergeten… als je alles vergeten bent, wie is er dan nog om zich onveilig, gefrustreerd of bang te voelen. Durf je dat, alles los laten, geen houvast geen zekerheid, geen zelf, ben je bereid om die sleutel om te draaien. Of klem je je vast aan de onbestendige regels van een boeddhistisch centrum uit angst te verliezen wat juist dit inzicht in de weg staat.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: sangha, veilig voelen, wangedrag, zeshin

Lees ook:

  1. Boeddhistisch gedrag…
  2. Zeshin – tijd
  3. Zeshin – illusie van dit leven
  4. Testament

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. thomas zegt

    27 november 2018 om 13:28

    terwijl de melancholie maar om aandacht blijft vragen…

  2. Arrisina zegt

    27 november 2018 om 20:55

    De Kunst van het Vergeten
    Hoe doe je dat?

    • Daishin zegt

      28 november 2018 om 13:01

      Dat ben ik vergeten!

  3. Arie Manten zegt

    28 november 2018 om 08:28

    De oplossing, zoek deze in je zelf bij een ander vindt je hem niet. Alleen zijn zelf weerbaarheid geeft de mens kracht de rest is achteraf, achteraf, achteraf en te laat en dient enkel als vergelding.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s
    • XR – Gratis kleding in strijd tegen fast fashion

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.