• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel Maex: ‘Dit is de plaats waar we komen zitten en iedere zekerheid weer loslaten.’

Edel Maex: ‘Dit is de plaats waar we komen zitten en iedere zekerheid weer loslaten.’

8 oktober 2018 door Edel Maex

In een aantal afleveringen over Avatamsaka nu het zesde deel van een reeks toespraken over de verzen uit de Gandhavyuha zoals we ze in de Mahakaruna Chan traditie zingen.

Dit is de plaats van hen, wier diepste bestemming het is zo sterk te zijn als diamant. Dit is de plaats van hen, die bereid zijn hun inzet tot aan het einde der tijden vol te houden, en zelfs nog op te voeren. Dit is de plaats van hen, die bereid zijn dit te doen voor alle levende wezens, en in alle dimensies van de werkelijkheid.

Er zijn zoveel misverstanden over meditatie, zowel in zen als in mindfulness. Een veel gehoord beeld is dat je de gedachten moet zien als wolkjes die voorbijdrijven. De kunst is dan om die wolkjes te laten voorbijgaan. Het gebaar dat daar dan bij gemaakt wordt is er een van wegwuiven, soms zelfs wegduwen. Ook mededogen schiet er gauw bij in. Zo wordt meditatie een kille bedoening zonder veel emotie. Het wordt een vorm van escapisme, ver weg van alle noden van de wereld.

Niets daarvan in dit vers. Het is een geladen oproep tot actie, om onze inzet tot aan het einde der tijden vol te houden, en, alsof dat nog niet genoeg was, zelfs nog op te voeren.

Het roept herinneringen op aan een chanson uit de wilde jaren ’60. In ‘Sans la nommer’ zingt Georges Moustaki ‘Je voudrais sans la nommer vous parler d’elle …’. Het lijkt een liedje over een geliefde. Maar in het refrein wordt het wel erg rebels. Tot hij haar naam tenslotte toch prijsgeeft: ‘Et si vous voulez que je vous la présente, on l’appelle Révolution Permanente.’

Waar het liedje heel lieflijk begint, zwelt daarna het koor aan en herhaalt het refrein: ‘C’est elle …qui nous donne envie de vivre, qui donne envie de la suivre jusqu’au bout, jusqu’au bout.’ Hij echoot hiermee, wellicht volledig onbewust, het ‘gate, gate…’ van de hartsutra: ‘Gegaan, gegaan, voorbijgegaan en met allen samen zelfs voorbijgegaan aan het voorbijgaan’.

Ook dat is zen: révolution permanente. Zen is niet wereldvreemd. Hisamatsu’s gelofte aan de mensheid roept ons op om bewust te worden van de persoonlijke en maatschappelijke doodsstrijd (agony) en een wereld te bouwen waarin iedereen waarachtig en in heelheid kan leven. Het is niet minder dan een permanente oproep tot revolutie.

Na een studiedag waar zowel de boeddhistische monnik Matthieu Ricard als de milieuactivist Pierre Rabi kwamen spreken, merkte iemand een beetje ontgoocheld op dat hij zich verwacht had aan een dag voor mensen die mediteren maar het bleek meer een dag voor mensen die militeren. Voor de Avatamsaka en voor Hisamatsu zijn de militant en de meditant één en dezelfde persoon.

De diamant is niet toevallig het symbool van de vajra boeddhafamilie. De duistere kant van deze familie is woede, de ontwaakte kant is kristalheldere, alles weerspiegelende wijsheid. Mededogen en woede staan dicht bij elkaar. Geraakt door het lijden van de wereld voelen we ook woede over onrecht. Er zit kristalhelder inzicht in woede. Woede maakt ons duidelijk dat er iets misloopt. En woede geeft ons de energie om te handelen, om er iets aan te doen, waar dat in onze macht ligt. Mededogen is geen afstandelijk ‘och arme’. Mededogen roept op tot handelen.

Het is het ‘Indignez vous’ van Stéphane Hessel. In zijn dertig bladzijden tellend pamflet, waarvan er op korte tijd miljoenen verkocht zijn, beschrijft hij hoe verontwaardiging de motor was die tot onze democratie, gelijke kansen en sociale zekerheid geleid heeft. Hij roept jongeren op tot verontwaardiging om deze verworvenheden niet te laten verloren gaan aan een mateloos winstbejag.

Hij schrijft ‘La pire des attitudes est l’indifférence, dire « je n’y peux rien, je me débrouille ». En vous comportant ainsi, vous perdez l’une des composantes essentielles qui fait l’humain. Une des composantes indispensables : la faculté d’indignation et l’engagement qui en est la conséquence.’ Onverschilligheid is het allerergste.

Meditatie en mededogen gaan over de bereidheid om de werkelijkheid te zien. Het gaat niet over wolkjes of schaapjes tellen. Het is de bereidheid om geraakt te worden, om het aan je hart te laten komen, om te handelen.

Maar woede kan ook een destructieve emotie zijn. Er zitten nogal wat mensen in de gevangenis voor iets wat ze gedaan hebben in blinde woede en waarvan ze zich nu afvragen hoe ze daar ooit toe in staat geweest zijn.

Revoluties hebben zeker bevrijding gebracht maar revoluties hebben ook onnoemelijk veel lijden veroorzaakt. Ook het terrorisme rekruteert mensen door beroep te doen op hun meest nobele motieven, op hun bereidheid alles op te offeren, zelfs hun leven, voor het goede doel. Dat is tragisch.

Woede kan ons hard maken, ons opsluiten in één mening, in een groot gelijk. We vernauwen. We hebben enkel nog oog voor een klein stukje van de werkelijkheid. Iedereen die het anders ziet heeft ongelijk en moet te vuur en te zwaard bestreden worden.

Daarom is de revolutie permanent. Dat wil zeggen dat iedere keer opnieuw iedere zekerheid opnieuw in vraag gesteld wordt. Daarom is er de meditant én de militant in één en dezelfde persoon.

Daarom is dit de plaats. Dit is de plaats waar we komen zitten en iedere zekerheid weer loslaten. Dit is de plaats waar we bereid zijn het niet te weten. Dit is de plaats van mateloos mededogen. Dit is de plaats waar we onze geest en ons hart openen.

Het vers van de Avatamsaka eindigt met de woorden: ‘in alle dimensies van de werkelijkheid.’ Opgesloten in ons gelijk zien we maar één enkele dimensie, misschien zelfs maar een fractie van een fractie van één enkele dimensie. Zittend in meditatie keren we terug naar die openheid die ons toelaat ons in alle dimensies van de werkelijkheid te bewegen. De diamant is niet enkel hard, maar ook helder. En hij heeft vele facetten.

Dit is de plaats waar ik de kramp loslaat die mij aan mijn beperkte perspectief bindt. Dit is de plaats waar ik mij kan verplaatsen in het perspectief van de ander. Ook van degene tegen wie ik revolteer.

In het gedicht ‘Call me by my true names’ zegt Thich Nhat Hanh: ‘ik ben de kikker in de vijver en ik ben de slang die de kikker opslokt. Ik ben het meisje dat als bootvluchteling op zee door piraten verkracht wordt en ik ben de piraat die niet weet wat liefde is.’

Het is gemakkelijk ons in onze verontwaardiging te identificeren met het slachtoffer, met één enkele dimensie. Het is oneindig veel moeilijker om de plaats van de dader in te nemen. Zo verdelen we de wereld simplistisch in goed en kwaad. Het geeft een vals gevoel van aan de goede kant te staan. Wat we niet door hebben is dat juist die afgeslotenheid de bron is van het kwaad. Daar begint het geweld. Zodra je gelijk hebt heb je eigenlijk ongelijk, zelfs al heb je gelijk.

Daarom is Thich Nhat Hanh ook bereid de slang te zijn, de piraat te zijn … Daarom wordt in de Lotus Sutra van de bodhisattva Guanyin gezegd dat ze bereid is alle gestalten aan te nemen, ook van die van de meest verlorenen.

Het enige wat we als mensen echt gemeen hebben is onze openheid. Dat is het enige wat dialoog mogelijk maakt. Zo kunnen we zoals in Hisamatsu’s gelofte aan de mensheid ‘voortgaan en elkaar de hand reiken zonder onderscheid naar man- of vrouw-zijn, zonder onderscheid naar ras, natie of klasse.’

Dit geldt ook voor interreligieuze dialoog. Er zijn in de wereld uiteindelijk maar twee religies, fundamentalisme en openheid. De scheidingslijn tussen beide loopt dwars door alle levensbeschouwingen heen. (Maak je geen illusies, ook door zen en het boeddhisme.)

Fundamentalisme kent verschillende woorden en vormen, alle uitdrukkingen van de waarheid. Vanuit die verschillende woorden en vormen gaan mensen elkaar bestrijden, soms zelfs bloedig.

Openheid kent exact dezelfde woorden en vormen. Het zijn er de stamelende uitdrukking van. Het zijn steeds opnieuw authentieke pogingen om die openheid voor mensen toegankelijk te maken. Doorheen die verschillende woorden en vormen gaan mensen elkaar herkennen, als reizigers op een zelfde pad.

Dit is niet zo gemakkelijk. Ik betrap er mezelf ook op. Telkens weer en tegen beter weten in, is er de neiging om te denken dat het boeddhisme toch net iets beter is dan … Maar zodra ik gelijk heb, heb ik alleen daarom al ongelijk. Het is maar in de openheid dat ik de ander kan ontmoeten.

Dit geldt niet enkel voor de grote thema’s van de mensheid. Veel dichterbij en veel moeilijker is openheid dag in dag uit als basis voor de dialoog met je partner, met je kinderen, met al die mensen die je nabij zijn. Dat is pas het echte terrein van de permanente revolutie.

Categorie: Boeddhisme, Edel Maex, Zen Tags: Avatamsakasoetra, Edel Maex

Lees ook:

  1. Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
  2. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  3. Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.
  4. Raken aan de grond der dingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.