• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Politiek zonder hart – Deel IV

Politiek zonder hart – Deel IV

19 juni 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Waar bleef het gesprek over vrede?

Oorlogstaal overheerst het politieke debat. Maar wie spreekt er nog over vrede? In deze column pleiten wij voor twijfel, nuance en het herstel van menselijkheid in ons denken over veiligheid.

Het vertrouwen in de politiek is historisch laag. Slechts een fractie van de burgers gelooft nog dat politici handelen in het belang van de samenleving. Die ontgoocheling raakt niet alleen de ‘afgehaakten’, maar ook zij die jarenlang loyaal stemden, meedachten, meepraatten.

De teleurstelling zit niet alleen in wat politici doen, maar juist in wat ze nalaten: luisteren, twijfelen, voelen. In een systeem dat draait op partijdiscipline, beeldvorming en profilering blijft weinig ruimte over voor gewetensvragen, voor nuance, voor het erkennen van niet-weten.

En juist in die leegte klinkt een andere taal steeds luider: die van de oorlog. Ministers spreken over bewapening met vanzelfsprekendheid. De Koning roept op om ons “tot de tanden toe” voor te bereiden. Pratende uniformen vullen de talkshowtafels. Er wordt zelfs voorgesteld om een flink deel van het budget voor ontwikkelingssamenwerking te schrappen om het defensiebudget te verhogen. Het beeld van dreiging vervangt dat van dialoog.

Maar wie stelt de vraag die nauwelijks nog gesteld mag worden: laten we kansen op vrede liggen? In Oekraïne? In Gaza? In de hoofden van burgers die zich afvragen: moet dit echt zo?

Wie durft nog te zeggen dat veiligheid méér is dan tanks en drones? Dat vrede meer vraagt dan wapens — juist nu? Stemmen die wijzen op diplomatie, empathie of het aanpakken van de werkelijke oorzaken van conflict worden genegeerd of verdacht gemaakt. Alsof de vraag naar vrede politieke zelfmoord is geworden.

Een van die stemmen is Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie en publicist, bekend van zijn scherpe, maatschappijkritische analyses. Hij waarschuwt voor de “oorlogshysterie” in media en politiek, en spreekt van “symbolisch geweld” tegen vredesdenkers. Wie oproept tot nuance en diplomatie wordt verdacht gemaakt. In zijn woorden: “Het pacifisme is van links verdreven, en met het verdwijnen van de twijfel verdween ook de menselijkheid uit het debat.”

Ook Charles Eisenstein, Amerikaans cultuurfilosoof, roept op tot een andere manier van kijken. Hij beschrijft hoe het denken in vijanden – wij tegenover zij – het publieke gesprek vergiftigt. Hij noemt dat het “plutoniumzaad van ontmenselijking”. Wie niet vóór ons is, is tegen ons. En wie vrede zoekt, is verdacht.

Een samenleving die vrede niet langer durft te verdedigen, bewapent zich misschien tegen de ander, maar verliest iets wezenlijks in zichzelf.

Toch groeit onder de oppervlakte een stille tegenbeweging. Twijfel klinkt bij de koffieautomaat, op verjaardagen, in buurthuizen. Mensen voelen aan dat iets niet klopt, maar durven het nauwelijks nog te zeggen. Twijfel is menselijk — maar in de taal van de macht wordt zij verdacht.

Veel mensen hebben het gevoel dat we braaf een Europese koers volgen, alsof het pad al is uitgestippeld en het Nederlandse volk daar stap voor stap op wordt voorbereid — door politiek én media. Hoe banger we worden gemaakt, hoe volgzamer we lijken te worden. De coronacrisis heeft dat mechanisme op pijnlijke wijze zichtbaar gemaakt: angst verlamt, en verlamming maakt ontvankelijk voor bevel.

Soms krijgt die volgzaamheid zelfs absurde trekken. Onlangs waarschuwde Defensie dat de NAVO-doelen mogelijk niet gehaald worden vanwege… de stikstofnormen. Alsof natuurwetgeving ineens een bedreiging vormt voor onze militaire paraatheid. Zo wordt niet de oorlog, maar de ecologie tot vijand verklaard. Een signaal hoe diep de logica van bewapening ons denken binnendringt.

Wat we missen, is moedige politiek. Niet de daadkracht van de harde hand, maar de moed om ruimte te maken voor het onzekere, het eerlijke, het menselijke. Voor het ongemakkelijke gesprek, voor vrede als actief proces.

Dat is geen zwakte.
Dat is leiderschap met hart.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Charles Eisenstein, Ewald Engelen, NAVO, oorlog, oorlogshysterie, oorlogstaal, pacifisme, plutoniumzaad van ontmenselijking, pratende uniformen, Rutte, twijfel, vrede, wij en zij

Lees ook:

  1. Politiek zonder hart (I) – Waarom kwetsbaarheid taboe is in Den Haag
  2. Taigu – Zwaarmoedige prognoses voor het nieuwe jaar
  3. Nathan – Staat de wereld in brand?
  4. VrijdagZindag – lichte jeuk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 19 juni 2025
    Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 170 – koning trump en god
    • Amerikaanse wetgevers eren Dalai Lama met tweepartijen resolutie voor 90e verjaardag
    • In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
    • Politiek zonder hart – Deel IV
    • Platform stop racisme – ‘Nederland maak het verschil: kies voor vrede, niet voor oorlog’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.