• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – bescherming bevolking

Menno – bescherming bevolking

28 juli 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 18 jaar.

Bescherming bevolking

Alle jongens van de lichting 1949 hoeven niet in militaire dienst, en Menno dus ook niet. In plaats daarvan moet hij zich als noodwachtplichtige melden bij de Bescherming Bevolking, afdeling Zeist. Hij krijgt een grijs uniform, een paar schoenen en een pak aanwijzingen die werkelijk kant nog wal raakten. Alle oefenavonden vallen op donderdag, ééns in de maand. Ongeoorloofd verzuim staat gelijk aan dienstweigeren en kan bestraft worden. De verplichting om bij de BB te dienen, loopt door tot het veertigste levensjaar. De een of andere idioot heeft bepaald dat hij – een tenger mannetje, maar inmiddels wel gediplomeerd verpleegkundige – in tijden van nood en rampspoed als gewondendrager aan de slag moet, terwijl een zwaargespierde bouwvakker die geen bloed kan zien als gewondenverzorger moet dienen. Ze halen hun schouders erover op en ruilen van plaats. Niemand zegt er iets van.

Tijdens de oefenavonden bekwamen zij zich in EHIO en leren zij dat zij de dood slechts in enkele uitzonderlijke gevallen zelfstandig mogen vaststellen, bijvoorbeeld als het hoofd van een slachtoffer van diens romp gescheiden is, of wanneer het lichaam geheel verkoold is. Een slachtoffer dat in de lengte doormidden gekliefd is, voldoet daardoor niet aan de criteria en wordt derhalve geacht nog te leven. Doden hoeven zij niet te helpen of te vervoeren. In de lengte doorkliefde personen dus wél.

De BB’ers oefenen in het aanleggen van allerlei verbanden, het spalken van gebroken benen en het knevelen van ledematen om slagaderlijke bloedingen te stoppen. Een bloeding aan de hals mag je echter niet stoppen door de hals te knevelen, leert Menno. Hoe dat dan wel moet, blijft een raadsel. Hoe je een gebroken been spalkt, doet niet ter zake. Zit de spalk goed? Dan krijgt je een pluim. Niemand let erop of je het zogenaamd gebroken been vrolijk alle kanten op slingert, of in de rondte draait. Alleen het eindresultaat telt. Menno lacht zich krom, vooral wanneer zijn gewonden-verzorger tegen de vlakte gaat bij het zien van een plasje nepbloed.

Wanneer hij niet op donderdagavond kan oefenen, moet hij op de dinsdag inhalen bij een andere groep. Deze groep heeft echter een andere taak. Zij trainen hem in het beschermen van de bevolking tegen Atoom-, Biologische- en Chemische wapens.

Op de eerste avond dat Menno daar is, leert hij wat te doen wanneer de Russen een atoombom op vliegbasis Soesterberg gooien.

“Stel,” begint de instructeur met krachtige stem, “stel dat de Rus een atoombom op Soesterberg gooit. Wat moet je dan als BB’er doen?”

“Bidden.” roept iemand.

“Nee,” reageert de instructeur onverstoord, “dan spoed je je naar hotel Figi. Dáár is een schuilkelder en dáár ligt alles wat je als BB’er nodig hebt”.

“Ik zeg dus tegen mijn vrouw en kinderen: ‘Nou tot straks maar, ik moet naar Figi, en jullie redden je zolang wel even hè?’ ” schampert Menno, “en dan? Dan zit ik in de schuilkelder van Figi …”

De instructeur verwaardigt zich niet zijn richting op te kijken. Hij gaat gewoon door: “Eén van de dingen die je daar aantreft, is dit hier…” Hij houdt een geigerteller omhoog. “Daarmee meet je de hoeveelheid straling buiten het gebouw…. Als dat te hoog is om lang buiten te blijven – dat wil zeggen dat de wijzer óver de rode streep heen uitslaat – ga je weer naar binnen, tot de volgende dag. Dan doe je het opnieuw. Net zo vaak tot de kust veilig is. Daarna ga je overal waar je maar kunt helpen.”

Menno schiet in de lach. “En wat valt er dan nog te helpen? Helemaal niks. Ga ik naar huis om mijn gezin te helpen. Ach, wat jammer nou … allemaal al dood. Iedereen in de straat … in de hele wijk. Allemaal dood. Sta ik dan met mijn geigertellertje.

Welke idioot heeft dit verzonnen?”

De instructeur schraapt zijn keel, staart hem enkele ogenblikken aan en brult: “Zo zijn de instructies. Punt”.

“Weet je dat je in oorlogstijd als BB’er onder het commando staat van het leger?” vraagt Jos. “Het betekent dat je een beroep kunt doen op de wet Gewetensbezwaren om zo van deze onzin verlost te worden.”

“Nee, dat wist ik niet,” antwoordt Menno verbaasd en opgetogen tegelijk. Hij verdiept zich vervolgens in het ‘dienstweigeren’.

Dat leidt ertoe dat hij een rekest schrijft, waarin hij herhaaldelijk stelt dat hij ernstige gewetensbezwaren heeft tegen alles wat met oorlogsgeweld te maken heeft. Hij wenst vrijstelling van alle vormen van dienstplicht – zelfs al hoeft hij als overtollig soldaat van lichting ‘49 niet eens écht onder de wapenen.

Vanaf het moment van indienen van het rekest hoeft hij niet meer naar de onzinnige oefenavonden van de BB. Na een jaar krijgt hij bericht dat men zijn bezwaren erkent, en dat hij niet langer bij de BB hoort. In oorlogstijd moet hij zich melden bij een ziekenhuis, om daar zijn plicht te vervullen. Zijn grijze uniform en legerschoenen moet hij wel inleveren.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Zorg Tags: BB, Bescherming Bevolking, EHIO, oorlogsgeweld, Russen

Lees ook:

  1. Waarheid
  2. Het jaar 2022 – dag 38 – uitstervend
  3. Het jaar 2025 – dag 146 – schuiltrap
  4. Amerikaanse journalist Brent Renaud in Oekraïne gedood door Russische militairen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 30 juli 2025
    Bodhisattva in de wereld: de beoefening van geëngageerd boeddhisme.
  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 2 augustus 2025
    Jhāna Meditation-workshop
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Toch nog onverwacht…
    • Moeten boeddhisten sociaal activisten zijn? (Deel 2)
    • De ziel en de chip – deel 2 – AI en intimiteit
    • Menno – bescherming bevolking
    • Joodse groeperingen: verdere compensatie Zwitserse bankrekeningen met nazi-banden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.