• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – yoga

Menno – yoga

19 mei 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 17 jaar.

Yoga

Door zijn gesprekken met Bart neemt Menno ’s belangstelling voor Yoga alleen maar toe. Hij zoekt naar meer mogelijkheden om zich er in te kunnen verdiepen. Hij bestelt zelf de lessen van SRF uit Amerika, en studeert erop. Bart geeft waar nodig wat ondersteuning door te vertalen. Daarnaast neemt Menno stapels boeken door, vooral om erachter te komen dat hij alleen maar moe wordt van alle commentaren die anderen op oorspronkelijke teksten geven.

‘Elk oorspronkelijk werk is te vergelijken met een brief,’ concludeert hij, ‘en de commentaren die ik lees gaan over de inkt waarmee –, het papier waarop –, en de taal waarin de brief geschreven is. Of ze gaan over de schrijver van de brief, het huis waarin hij woont, het klimaat waarin hij leeft en de bedoelingen die hij misschien heeft met het schrijven van de brief. Maar over de werkelijke inhoud van de brief, de betekenis, zeggen ze vrijwel niets.’

Omdat hij de oorspronkelijke teksten (of goede vertalingen daarvan) zelf wil lezen, gaat hij daarnaar op zoek. Dat valt niet mee, want er zijn nauwelijks Nederlandse vertalingen op de markt en zijn Engels is nog niet goed genoeg om de teksten probleemloos te kunnen volgen. De Bhagavad Gita koestert hij.

En in ‘de Upanisjads’, vindt hij genoeg om over na te denken. Tenslotte zijn er wat werken van Vivekananda, die de essentie van Jnana Yoga, Karma Yoga en Bhakti Yoga uit de doeken doet. Menno begrijpt dat Yoga een eeuwenoude en daardoor al eeuwenlang beproefde methode is om als mens verenigd te worden met God.

Thuis probeert hij het zijn moeder uit te leggen: “Het doel van Yoga is éénwording met God. Dat kun je vergelijken met het bereiken van het topje van een immens hoge berg. Hoger kun je niet komen. De mensen die helemaal onderaan de berg staan, kunnen de top niet zien. Wanneer zij de moeite nemen om helemaal om de berg heen te lopen, zullen ze overal paden zien die omhooggaan. De meesten hebben daar helemaal geen behoefte aan en blijven gewoon beneden. Wat is daarboven dan?’ vragen ze zich af. ‘Wat is daar dat de moeite van alle inspanningen waard is?’ Zij zijn tevreden met hun bestaan aan de voet van de berg.”

Genietend van de aandacht die hij van zijn moeder krijgt, zucht Menno diep. Zijn verhaal is niet echt origineel, want samengesteld uit fragmenten die hij her en der gelezen heeft, maar dat mag niet hinderen. Uiteindelijk gaat het om het idee, en nergens anders om. Steeds sneller pratend en heftig gebarend, gaat hij verder.

“Soms komt er iemand naar beneden die boven is geweest. Hij spreekt dan over vergezichten en zo meer, en zijn luisteraars proberen zich daar iets bij voor te stellen. Maar aan iemand die zelf nooit boven is geweest, valt moeilijk uit te leggen wat een vergezicht precies is, om over de rest maar te zwijgen. ‘Ik raad je aan je er géén beeld van te vormen,’ luidt het advies van de teruggekeerde bergbeklimmer ‘maar ik nodig je van harte uit met mij mee naar boven te gaan… dan kun je het zelf ervaren.’ De meerderheid van zijn toehoorders gelooft het echter wel, en verkiest rustig aan de voet van de berg te blijven. O zeker, zij hebben uit alle verhalen respect gekregen voor de berg en de bergbeklimmer. Het is een heilige berg. Vervolgens spreken zij met elkaar over wat zij allemaal gehoord hebben, en zij zijn het er onderling over eens dat hij die helemaal boven is, heilig moet zijn, want wat hij heeft bezien, dat heeft niemand van beneden ooit aanschouwd. De bergbeklimmer is dus ook een heilige.”

Menno pauzeert even om een paar slokken water te nemen. Daarna gaat hij met fris enthousiasme verder: “Mensen zijn zo klein als mieren. Sommige mensen die nieuwsgierig zijn, beginnen aan de klim naar boven. Op den duur worden zij echter moe, en zodra duidelijk wordt dat de klim naar boven zo lang gaat duren dat zij niet voor het avondeten weer thuis zullen zijn, haken velen af, keren om en keren huiswaarts. Zo komt het dat veel mensen de berg alleen maar tot op zekere hoogte kennen, en alleen nog maar bij hen in de buurt. Yoga is een pad naar boven. Het pad dat Bhakti Yoga heet, is een pad van liefde.

Als je dat pad volgt, klim je door liefde gedreven naar de top.”

“Liefde waarvoor? Liefde voor wie?” wil moeder weten. “Liefde voor God?”

Menno heeft zijn verhaal wel goed in zijn hoofd, maar beslist nog niet op alle punten doordacht en het irriteert hem dat zijn moeder zijn betoog onderbreekt met vragen waarvan hij niet zeker is of hij daar wel een juist antwoord op kan geven. Daarom vervolgt hij met: “En als je het pad van Karma Yoga volgt, klim je naar boven omdat je handelt vanuit de wil onbaatzuchtig te handelen.”

Moeder trekt haar wenkbrauwen op. Menno ziet het en besluit onmiddellijk een toelichting te geven: “Als je onbaatzuchtig handelt, handel je omdat je het noodzakelijk vindt te handelen, zonder je druk te maken over de gevolgen van dat handelen.”

“O…,” zegt moeder, maar voor ze daar nog iets aan toe kan voegen, ratelt haar zoon door. “En als je het pad van de Jnana Yoga volgt, ga je naar de top, door…” Hij denkt na hoe hij dat het beste zeggen kan. “… door kennis te verzamelen.”

“School afmaken dus,” concludeert moeder triomfantelijk.

“Nee.” reageert Menno fel. “Die kennis wordt niet bedoeld. Het gaat er niet om of je de stelling van Pythagoras wel kent en of je weet waar de Balearen liggen. De kerkhoven liggen vol met mensen die zich suf geleerd hebben en hun koppen vol hebben gepropt met boekenkennis, zonder ooit iets ervaren te hebben dat in de buurt komt van de kennis waar het in de Jnana Yoga om draait.”

“Om welke kennis draait het dan?”

“Om kennis van de diepste werkelijkheid of van de hoogste werkelijkheid, want dat is precies hetzelfde. Dat is kennis die gaat over wie je diep in jezelf echt bent. Die kennis.”

“Weet jij dat dan? Weet jij wie jij diep van binnen zelf bent?” schampert moeder.

“Ja,” antwoordt Menno, “en dat weet u ook. Ieder mens weet het, maar niet met het verstand. Je moet het ervaren. Je moet ervoor…”

Menno zucht en maakt een zoekend gebaar. “Ik weet het in ieder geval met mijn hart. Ik weet tenminste dat ik het weet… Maar ik kan het niet…” Hier loopt hij vast. Een gevoel van onmacht maakt zich van hem meester, en driftig beent hij weg, de top van de berg vervloekend, waarnaar het voor zijn gevoel nog een heel eind klimmen is.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: aandacht, biografie, de Upanisjads, God, heilige berg, Jnana yoga, Karma Yoga en Bhakti Yoga, kennis, SRF, yoga

Lees ook:

  1. Over yoga, yogi’s en rishi’s
  2. Over yoga, yogi’s en rishi’s – ontstaan in het rijk der verbeelding?
  3. Over yoga, yogi’s en rishi’s
  4. Dharmapelgrim – Zoeken naar zin is zinloos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga
    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.