• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – omdat ik het zeg

Menno – omdat ik het zeg

21 april 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 15 jaar.

Omdat ik het zeg

Van school komen steeds meer berichten dat Menno nodig onder handen genomen moet worden. Hij is druk en maakt zelden huiswerk. De ene dag is hij opstandig en brutaal, de andere dag gelaten en onverschillig, maar vrijwel het hele jaar door moeilijk voor iedereen, vooral voor zichzelf.

Volgens de ene docent is de HBS voor Menno veel te hoog gegrepen en kan hij het niveau totaal niet aan, volgens de ander is hij intelligent genoeg maar is hij gewoon te lui, en volgens weer een ander heeft hij vooral aanpassings- en concentratieproblemen.

Er zijn lesuren bij waarin Menno weinig tot niets in zich opneemt, doordat hij al na vijf minuten met zijn gedachten blijft hangen bij wat er is gezegd, met als steeds terugkerende vraag: “Waarom moet ik dit weten?”

De meeste leraren komen met hun antwoorden nooit veel verder dan: “Omdat ik het zeg.”.

Dat vindt Menno een belachelijke reden en dat zegt hij dan ook nog. Dat valt nooit goed. Het leidt er meestal toe dat de docent hem wegens onbeschaamdheid naar de rector stuurt.

Op een als bevel gegeven verzoek van de docent wiskunde licht Menno een keer zijn vraag fel toe: “Straks komt er een andere leraar, en die vindt dat wij weer iets anders moeten weten, alleen maar omdat hij meent dat dat nodig is, en zo gaat het alsmaar door, zonder dat wij echt te weten komen waar we eigenlijk mee bezig zijn, en waarom.”

Soms doet Menno er nog een schepje bovenop, in een poging alsnog een andere reden dan ‘omdat ik het zeg’ boven tafel te krijgen. Een van de leraren verzucht: “Waarom vraag jij toch steeds naar de bekende weg.”

“Omdat ik die niet gaan wil.” antwoordt Menno naar waarheid.

“O…,”glimlacht de man minzaam, “als je maar weet dat de bekende weg naar bekende doelen leidt.” Hij is duidelijk in zijn nopjes met zijn onderwijskundige talenten. “En dat zijn allemaal doelen die goed voor ons zijn om te bereiken en daarom zou jij de bekende weg juist wél moeten willen gaan.”

“Nee…” reageert Menno ongekend scherp, “alle bekende wegen leiden alleen maar tot meer bekende ellende.”

Hij schrikt van de plotselinge omslag in gelaatsuitdrukking van de leraar. De man wordt rood, opent en sluit de mond, staat op, wijst naar de deur en brult: “Naar de gang. Onmiddellijk. Nu.” Menno hoort zijn klasgenoten lachen als de leraar hem zijn schooltas achterna gooit. Verongelijkt gaat Menno op de grond zitten, nadenkend over hoe en wanneer hij precies op het idee gekomen is dat ‘de bekende weg’ een heilloze weg is.

“Je moet eerst nadenken voor je iets vraagt of een antwoord geeft,” hebben niet alleen zijn ouders maar ook enkele docenten hem op het hart gedrukt. En dat doet hij. Hij denkt voortdurend over alles na, vooral over ‘de bekende weg’, want daar heeft hij in het verleden iedereen tot vervelens toe naar gevraagd. Inmiddels begrijpt hij waar die weg tot op de dag van vandaag steeds naartoe leidt: honger, ziekte, armoe, oorlog, haat en nijd en nog veel meer ellende. Het zijn allemaal ‘doelen’ waar hij beslist niet warm voor kan lopen, en alle ‘bekende wegen’ die daarheen leiden wenst hij te mijden als de pest. Dat valt niet mee, merkt hij. Op school doet iedereen zijn uiterste best hem juist die kennis en vaardigheden bij te brengen die naar ‘de bekende weg’ terugleiden. Om wanhopig van te worden.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: autobiografie, HBS, Menno, school

Lees ook:

  1. Menno – monsters
  2. Menno – geen idee
  3. Menno – Ophangen
  4. Menno – tegengehouden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.