• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De Versplinterde Werkelijkheid

De Versplinterde Werkelijkheid

7 maart 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

De wereld verandert in razend tempo—misschien wel zo snel dat het steeds moeilijker wordt om er een samenhangend verhaal van te maken. Dit geldt niet alleen op politiek vlak, waar de druk om “voor of tegen” iets te zijn steeds sterker wordt, maar ook voor onze beleving van de werkelijkheid: welke feiten accepteren we, en welke verhalen beschouwen we als waarheid?

Mensen zoeken houvast in een wereld vol tegenstellingen. Ze willen weten waar jij staat, of je bij hun kamp hoort of juist bij de tegenpartij. Dit geeft hen een gevoel van zekerheid en bevestigt hun overtuiging dat zij het bij het juiste eind hebben. Maar elk perspectief biedt niet alleen waardevolle inzichten, het creëert ook blinde vlekken. Onze kennis is nooit zo absoluut als we graag zouden geloven.

We leven in een tijd waarin morele kaders steeds dwingender worden opgelegd: ben je vóór of tegen? Pro-Trump of anti-Trump? Dit verlangen naar orde in een chaotische stroom van tegenstrijdige informatie, meningen en gevoelens is begrijpelijk. Maar juist deze reflex—het zoeken naar helden en vijanden—ligt aan de kern van de beschavingscrisis waarin we ons bevinden.

Wat drijft de drang naar polarisatie?

Waarom is de neiging tot polariseren zo sterk? Misschien heeft het te maken met onze westerse neiging om goed en fout als absolute waarheden te zien. Omdat niemand zichzelf graag als “fout” beschouwt, projecteren we het verkeerde op de ander—vaak iemand die we nauwelijks kennen en over wie we vrijelijk kunnen fantaseren, doorgaans in minder positieve termen. Deze fantasieën verharden vervolgens tot schijnbare feiten.

Omdat we onze overtuigingen als feiten beschouwen, voelen we geen noodzaak om in dialoog te gaan en onze aannames te toetsen. Een open gesprek zou immers onze zekerheid kunnen ondermijnen dat wij goed zijn en de ander fout. Maar de werkelijkheid is vaak veel genuanceerder dan ons zwart-witdenken doet vermoeden.

Het einde van het wij-zij-verhaal

We klampen ons vast aan het verouderde narratief van “wij tegen zij”, in de hoop dat de juiste uitkomst ons zal verlossen van het kwaad. Dit is een oeroud script dat we telkens herschrijven, alsof er ooit een definitieve overwinning zal komen—alsof, wanneer de “juiste” groep wint, de wereld eindelijk op orde zal zijn. Maar dit is een illusie. De geschiedenis laat zien dat er altijd weer een nieuwe strijd ontstaat, een nieuwe vijand wordt aangewezen.

Steeds opnieuw wordt een moeilijk te definiëren groep tot probleem verklaard. Tijdens de pandemie stond “gezondheid” centraal en werden maatregelen getroffen die achteraf buitensporig bleken. Tegenstanders werden als “Wappies” bestempeld en buitengesloten. Nu draait het om oorlog: Rusland is het gevaar, en militarisering wordt gepresenteerd als de oplossing.

Ondertussen dreigt een veel groter drama zich te voltrekken. Terwijl we ons verliezen in deze tegenstellingen, verschuiven de fundamenten onder onze voeten. Technologische ontwikkelingen, ecologische crises, de uitholling van gemeenschappen en de groeiende kloof tussen arm en rijk—dát zijn de krachten die de wereld werkelijk veranderen. Maar het is veel gemakkelijker om energie te steken in symbolische strijd dan in het zoeken naar echte oplossingen.

De uitdaging van onze tijd

Wat als we niet langer zouden proberen de “juiste” kant te kiezen, maar ons richten op het overstijgen van wij-zij-denken? Wat als we ons afvroegen: wat blijft er over als we geen vijand meer nodig hebben? Kunnen we nog betekenis vinden zonder conflict, zonder onszelf af te zetten tegen een ander?

Dit vraagt om een radicaal andere manier van denken en in de wereld staan—één die niet gebaseerd is op angstverhalen over de ander, maar op de erkenning dat we samen in een kwetsbare en onzekere wereld leven. Dat het gelijk niet in één kamp ligt, maar verspreid is en vraagt om dialoog, nuance en openheid.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Mensenrechten, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: goed en fout als absolute waarheden, groeiende kloof tussen arm en rijk, juiste kant kiezen, meningen en gevoelens, nieuwe vijand, tegenstellingen, tegenstrijdige informatie, Trump, wij en zij denken

Lees ook:

  1. Nathan – Het ego van Trump
  2. Jasper – Om de stille Don
  3. Het jaar 2025 – dag 63 – afval
  4. Vrijdag Zindag – It’s the culture, stupid!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    8 maart 2025 om 00:17

    We moeten onze roeping tot het waarachtige, zuivere, betrouwbare zien als iets moois volgens mij. Hoe die hartenwens naar bescherming, veiligheid, het betrouwbare, zuiverheid zich ook uit, ik vind het legitiem, sterker, ik geloof dat het heilig is.
    Iemand die verlangt naar veiligheid, bescherming, het betrouwbare heeft een roeping. Ik denk dat we dit allemaal hebben.
    Dit is niet een probleem.

    De vraag is alleen…hoe realiseer je nou die hartenwens? Daar gaat boeddhisme over, vind ik. In het kort: stop met rennen en draven, kijk eens waar je mee bezig bent? je verlangt naar veiligheid, maar hoe dan? Kan iets wat tijdelijk is je echt beschermen? De ontwaakten zie ik als voorbeelden dat veiligheid, bescherming, toevlucht geen mythe is, geen illusie. Maar met vastklampen wordt dat nooit gerealiseerd.

    Ik zie het ‘samen’ in het delen van dezelfde hartenwens maar ik geloof inmiddels wel dat op het vlak van het realiseren van deze hartenwens, mensen wel degelijk een verkeerde visie kunnen hebben, verkeerd denken, spreken, handelen. Ik zie dat niet als een veroordeling. Je kunt echt op een verkeerde manier bescherming zoeken. Vaak wordt je alleen maar afhankelijker en dus ook banger en nog kwetsbaarder. Dat kan niet de weg zijn naar veiligheid.

    Maar waarschijnlijk zal de boodschap van de Boeddha toch nooit heel veel mensen aanspreken.

  2. Erik Hoogcarspel zegt

    8 maart 2025 om 09:13

    Ik wil jullie er wel op wijzen dat wankelmoedigheid juist in het voordeel is van onderdrukking en genocide.

  3. Louis zegt

    8 maart 2025 om 09:24

    Mijn vraag blijft, al heel lang, maar hoe dan? Wat we moeten doen, het overstijgen van wij-zij denken, staat buiten kijf. Waarom lukt ons dat niet. we hebben niet veel instrumentarium lijkt het, Geweldloze Communicatie van Marshall B Rosenberg is een instrument.

  4. whapai zegt

    8 maart 2025 om 10:30

    “Wat drijft de drang naar polarisatie?”
    Ik leg de oorzaak bij de opkomst van de computer. Een computer kan alleen 0 of 1, aan of uit, et cetera. De zogenaamde ‘checkbox’ is het ultieme (voor de gebruiker zichtbare!) voorbeeld. Dit binaire werken is op de mens overgeslagen en uit zich de laatste decennia meer en meer als het binaire of wel polariserende denken en spreken.
    Als je maar lang genoeg ergens mee omgaat…

  5. G.J. Smeets zegt

    9 maart 2025 om 12:33

    “Kunnen we nog betekenis vinden zonder conflict, zonder onszelf af te zetten tegen een ander?”

    Nee, Luuk en Rob, dat gaat niet lukken en is nooit gelukt. Conflict en scheiding van ik/jij of wij/zij zijn de voedingsbodem van betekenis. Het begint al met de doorbreking van de symbiose tussen boreling & moeder en als psychologen weten jullie dat ook wel – neem ik aan.
    Overigens betwijfel ik of de mijoenen bewoners in strafkampen wereldwijd ook maar enige boodschap hebben aan ‘dialoog’. Hetzelfde geldt voor onderdrukte etnische gemeenschappen in Myanmar en andere autocratische landen. En het geldt ook voor gedupeerden van de NL toeslagen affaire. Vrede is kunnen leven met conflicterende belangen (ik/jij en wij/zij). Voor héél veel mensen is met conflicterende belangen niet te leven zoals jij en ik.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.