• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2017 – de tweehonderdenvijfendertigste dag – Rode Brigades

23 augustus 2017 door Joop Ha Hoek

De afgelopen weken keek ik op de Belgische zender Canvas naar de tweedelige serie over de Rode Brigades (Brigate Rosse), een Italiaanse communistische terroristische organisatie die in 1970 door enkele studenten was opgericht en opereerde vanuit verschillende Italiaanse steden.

De maker van deze documentaire liet drie leiders van deze organisatie aan het woord, vrijgelaten na het uitzitten van langdurige gevangenisstraffen. Ze vertelden over het ontstaan van de beweging, de strijd tegen de gevestigde orde die later gepaard ging met moorden en aanslagen. Zo noemden ze dat zelf niet, ze waren in oorlog met de Italiaanse machthebbers en in een oorlog vallen er doden. Ze spraken zich in de boeiende documentaire uit over hun strijd tegen het grootkapitaal, de uitbuiting van arbeiders, de macht en onaantastbaarheid van zittende politici  en het volgens hen onvermijdelijke geweld dat zich eigen maakte van de Rode Brigades om hun doel te bereiken. Zeker vijfduizend mensen waren in de loop van de tijd betrokken bij de Rode Brigades.

Ik weet nog dat ik als jonge vent samen met andere linkse vrienden de ontwikkelingen in Italië met bijzondere interesse volgde. En ook die in West-Duitsland waar de Baader Meinhof-groep (RAF) het land trachtte te destabiliseren met moord en doodslag. Wij vroegen ons af welke de uitkomst zou zijn van deze ‘gewapende strijd’. We hoopten op een omwenteling. Nu, met zicht op het verleden, weten we dat de gevestigde orde wel kan dreunen op de grondvesten, maar in stand blijft. Mogelijk met wat veranderingen. Maar wat als de Rode Brigades hun strijd wel hadden gewonnen, zij de nieuwe gevestigde orde waren geworden. Hoe had Italië, Europa, er dan uitgezien? Dat vroeg ik me af na het zien van die documentaire.

Het viel mij op dat de geïnterviewden nog zo strak in de leer waren. Ze waren alleen dertig jaar ouder geworden. Bijna onaangedaan en onbewogen vertelden ze over hun acties, moord en doodslag, het in de benen schieten van hun tegenstanders. Nee, ze hadden geen spijt van hun gewapende strijd. En tegen de slachtoffers hadden ze in persoonlijke zin ook niets. Maar dood waren die wel.

Het faillissement, als je dat zo mag noemen, van de Rode Brigades, werd in 1978 ingeluid met de ontvoering en de moord op Aldo Moro, destijds voorzitter van de Democrazia Cristiana en voormalig eerste minister van Italië. De Rode Brigades eisten de vrijlating van dertien van hun leden die door de politie gevangen gehouden werden. Aldo Moro werd 55 dagen na zijn ontvoering teruggevonden in een Renault 4. Dat was ook het begin van het einde van de Rode Brigades, zo werd in de documentaire duidelijk. Het beeld van de dode man in de auto was op het netvlies van de wereld geplakt, alle andere acties van de Rode Brigades verdwenen daardoor naar de achtergrond. Midden jaren tachtig waren de meeste leidinggevende leden van de Rode Brigades gearresteerd.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Italië, RAF, Rode Brigades

Lees ook:

Geen gerelateerde bijdragen.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    25 augustus 2017 om 18:29

    Ik reageer niet op dit bericht, Joop. Maar op Hans van Dam kan niet gereageerd worden.

    Wel heb ik een vraag over hoe lang we ons nog mogen laven aan de (geleende) wijsheid van Hans van Dam? Er verschijnt overigens zoveel van hem dat ik me afvraag of hij wel echt bestaat. Misschien een aanleiding voor een diepte interview van BD met hem?

    Alvast dank voor je reactie G.J. :-))

    Namo Amida Butsu, Namo Guashiyin pusa enzovoorts

    • G.J. Smeets zegt

      25 augustus 2017 om 22:03

      Hoi Kees,
      ja ik vraag me ook wel eens af of Hans van Dam eigenlijk wel bestaat. Soms heb ik de indruk dat hij niet zozeer bestaat als wel bezeten is. Je idee van een interview onderschrijf ik van harte. Maar dan geen diepte interview maar een oppervlak interview: hoe groot is de bezetenheid? Slaapt de bezetene wel eens? Welk dieet gebruikt hij om op de been te blijven? en zo meer. Geheid dat het meteen de diepte ingaat zodat je krijgt wat je hebben wilt zonder ernaar te vragen.

      :-))

      • Joop Ha Hoek zegt

        26 augustus 2017 om 18:40

        Hans is geboren en bestaat. Dat is een eeuwige wet.

    • Joop Ha Hoek zegt

      26 augustus 2017 om 18:40

      Hans gaat door tot hij niet door meer gaat. Dat is een eeuwige wet.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens