• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De opstand der patriarchen

De opstand der patriarchen

4 juni 2017 door Ksaf Vandeputte

In een vorige column probeerde ik aan te tonen dat geweld niet automatisch bij het man-zijn hoort, maar vooral bij mannen die gefrustreerd zijn omdat zij in sneltempo hun traditionele superioriteit verliezen. Vader heeft allang niet meer het laatste woord. Als je aandachtig naar de rollen van mannen en vrouwen op tv en in films kijkt of naar de teksten van songs luistert, zie en hoor je dat er opvallend veel wordt gespot met de traditionele man. Eigenlijk wordt er veel gespot met autoriteit tout court.

Ik ben altijd een vrij atypische man geweest. Eerder de gevoelige dichter en dromer die drijft op intuïtie, wat vaak afwijkt van de wat afstandelijke en rationele houding die mannen van mijn leeftijd zich traditioneel aanmeten. Ik heb bijvoorbeeld altijd te horen gekregen dat ik mooi kan schrijven. Dat was bemoedigend, alleen kreeg ik ook vaak te horen dat wat ik schreef toch niet makkelijk te begrijpen was, of zelfs ronduit verwarrend overkwam. Pas nu ik zestig plus ben, hoor ik -vrij geregeld- dat ik helder en to the point ben. Ook al heb ik als man dus geen autoriteit, met het ouder worden pluk ik nu eindelijk wel de vruchten van mijn ervaring.

Op die ervaring kunnen de jonge mannen van nu nog niet steunen. Zij weten vaak niet of zij best gevoelig zijn of toch beter een beetje de macho zouden spelen. Hun onzekerheid hoort uiteraard bij de leeftijd maar ook gewoon bij het feit dat we in een ontzettend snel evoluerende tijd leven. De seksuele revolutie van de jaren zestig was enkel een voorproefje. Ook de automatisering en digitalisering maken de oude taak- en rolverdelingen tussen man en vrouw steeds overbodiger. Wie zich niet aanpast aan een tijdperk zonder vaste regels en normen, wordt genadeloos aan de kant gezet. En traditionele mannelijkheid is op zich al vrij problematisch omdat ze drijft op de angst om onzeker over te komen; als een mietje. In hedendaags jargon: ‘als een pussy.’

Traditioneel denkende mannen komen vanuit een diepe frustratie -en als er genoeg andere lotgenoten zijn- in opstand tegen vrouwenemancipatie. Die emancipatie is een ware revolutie, zeker in onze intieme relaties. In de geschiedenis kwam na een omwenteling vaak de contrarevolutie. Het groeiende populisme is een handig inspelen op de contrarevolutie van de bange blanke man. Ook de blanke man zonder eigen autoriteit kon zich tot nog toe wat superieur voelen, want hij hoorde bij de westerse, dominante cultuur. Dat tijdperk is voorbij, en ook die ‘geleende’ autoriteit moet de blanke man afstaan.

Wellicht is er een nog diepere revolutie aan de gang. De tendens om machogedrag en agressie minder te tolereren is ook een tendens om meer gevoeligheid en kwetsbaarheid te tonen. Dat blijkt uit wie we als echt vernieuwende leiders beschouwen: Mahatma Ghandi, Martin Luther King, Nelson Mandela. En ere wie ere toekomt, zij werden lang geleden al vooraf gegaan door Jezus en Boeddha. Mannen die tegelijk zachte ‘vrouwelijke’ waarden belichaamden en tegelijk toch geen doetjes waren… In feite waren zij veel moediger dan grootsprakerige, oorlogszuchtige leiders.

Het is geen toeval dat de groeiende burgerbewegingen zich overal in de wereld baseren op samenwerken, empathie met misdeelden, gelijkwaardigheid en kleinschaligheid. Het tijdperk van de Patriarchen loopt af, de nieuwe populisten zijn een symptoom van het afsterven, een stuiptrekking. Een doodsstrijd kan lang duren, en daar zijn wij als boeddhisten gelukkig goed op voorbereid. Ook het boeddhisme kende zijn perioden van bloei en verval. En zijn tijdperken van Patriarchen. Zelfs de beminnelijke Thich Nhat Hanh en zijn partner kwamen ooit als jonge monnik en non in opstand tegen de verstarde patriarchen die hun Vietnamese kloosters leidden. Ook vandaag is er op dit vlak nog werk aan de winkel.

Ook nu we het tijdperk van de patriarchen achter ons laten, verdwijnt nog niet het onderliggende element – macht. Of macht nu gerechtvaardigd wordt door je sekse, of je afkomst, of je status, ze corrumpeert. Is macht nastreven over anderen niet de uitdrukking van een diepe vervreemding en eenzaamheid? Echte macht hebben we enkel over onze eigen geest, al de rest is illusie.

Aan illusies zal wellicht nooit een gebrek zijn. Het blinde geloof in nog andere mannelijke waarden blijft floreren als nooit tevoren; rationaliteit, rechtlijnigheid en efficiëntie bijvoorbeeld. Ook vrouwen die niet doordrongen zijn van de noodzaak van emancipatie of die gefascineerd zijn door een carrière, nemen klakkeloos deze mannelijke waarden over. Gelukkig blijft er de tegenpool, het grillige en onvoorspelbare, het opstandige en oncontroleerbare. De rijkdom van creativiteit. In feite is dat de rijkdom van het leven. Dat zal altijd blijven doorgaan, ook als we ons rationeel en rechtlijnig de afgrond zouden inrijden. Uit dat inzicht putten boeddhisten en alle spirituele mensen tenslotte hun kracht.

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. Omslagfoto Goff Smeets.

Categorie: Columns Tags: autoriteit, emancipatie, gedrag, Ksaf Vandeputte, macht, mannen, vrouwen

Lees ook:

  1. M/V
  2. Donald Trump – ‘Gewoon een ander groot ego aan de macht’
  3. Ksaf – Vaardige middelen
  4. Nathan – De dood van de Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bart zegt

    4 juni 2017 om 15:43

    Wie kent jou als man?

  2. crina van belzen zegt

    5 juni 2017 om 08:49

    Mooi geschreven Xavier van der Putte. Populisme als reactie ( doodstrijd)op de vrouwenemancipatie en meer ruimte voor de zachte krachten.Laatste stuiptrekkingen van de Witte mannen dominantie. Nu maar hopen dat vrouwen als Angela Merkel, May e.a
    vrouwen zich niet laten meeslepen in hun reactie op Trump/Poetin/Erdogan en ook in Macho gedrag vervallen.Crina van Belzen feministe al sinds mijn geboorte ( 1948 )

  3. de Jong zegt

    8 juni 2017 om 08:40

    Men kan niet blind geloven in rationaliteit. Rationaliteit is nu juist het tegendeel van blind geloof.U lijkt blind in postmoderne illusies te geloven.Ik raad u aan de lezingen op you tube te bestuderen van Jordan B.Peterson. Hij legt dit duidelijker uit dan ik zou kunnen.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.