• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » M/V

M/V

26 februari 2016 door André Droogers

Mensen geven betekenis aan hun omgeving, de seksen inbegrepen. Je zou denken dat dat weloverwogen gebeurt, maar het gaat tamelijk willekeurig. En de indeling werkt bovendien onbewust.

Neem nu dames- en herenzakdoeken, groot respectievelijk klein – alsof dames kleinere neuzen hebben en minder snot produceren. Huilen mannen uitbundiger? Intussen is de indirecte boodschap wel: Groot/klein = M/V.

Kijk je naar kapsels dan is er nogal wat variatie in de loop van de tijd. Bij ons droegen de mannen lange tijd hun haar kort, de vrouwen lang. Kort/lang = M/V.

Nog zoiets: De laatste twee eeuwen dragen mannen bij ons broeken en vrouwen rokken. Bekleedden mannen hun benen omdat ze meer buitenshuis waren en dus blootgesteld aan weersomstandigheden? Of had het iets met seksualiteit te maken? Onbewust effect: Gesloten/open = M/V.

Een ander kledingding: Knopen en knoopsgaten zitten bij M en V net omgekeerd. Dat kan niet met links- of rechtshandigheid te maken hebben. Wel zijn links en rechts wereldwijd gekoppeld aan resp. V en M. Zowel in Kongo als in Brazilië zag ik kerken waar de vrouwen links en de mannen rechts zaten. Dat de rechterarm meestal sterker is dan de linker duidt erop dat machtsverschil een rol speelt bij deze indeling. Kortom: Links/rechts = V/M, sterk/zwak = M/V.

De emancipatiegolf spoelde veel indelingen weg en maakte onbewuste betekenissen bewust. Vrouwen dragen nu ook broeken. Dat mannen niet massaal op de rok zijn overgestapt, laat zien wie emancipatie nodig had. Papieren zakdoekjes en kappers zijn nu uniseks. De emancipatie van homo’s, lesbo’s en transgenders tornt op geheel eigen wijze aan uiterlijke vormverschillen.

Kortom, M/V-betekenisgeving is willekeurig en onderbewust geregeld. Maar veranderende M/V-verhoudingen maken ons bewust van de indelingen.

Vraagje: Geloven we ook willekeurig en onbewust – tot er debat is?

Categorie: Columns Tags: emancipatie, geloven, mannen, vrouwen

Lees ook:

  1. De opstand der patriarchen
  2. Het jaar 2019 – dag 324 – loonvrouw
  3. Ardan – vraag
  4. Meldpunt voor vrouwen met onverklaarde gezondheidsklachten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas Vos zegt

    26 februari 2016 om 11:14

    Zo onlogisch is het allemaal niet.
    – Bij veel werkzaamheden in de buitenlucht is genaaide kleding en m.n. een broek handiger. Het is me nog steeds een raadsel hoe de taliban kunnen vechten met die lappen om zich heen. Boeddhistische monniken mogen niet werken, dus die lopen nog steeds in lappen, net zoals de griekse filosofen vroeger.
    – Traditioneel zaten vrouwen in de kerk aan de raamkant. Dat had ermee te maken dat ze konden lezen en mannen niet. Ook nog p mijn lagere school zaten de meisjes altijd bij het raam.
    – Vrouwen droegen de baby op de linkerarm om de rechterarm vrij te houden, dan is dichtknopen naar links handiger, zodat de baby onder de overslag kan schuilen.
    – Mannen droegen hun degen links en trokken hem met rechts, vandaar de overslag naar rechts.
    – Zakdoeken zijn er niet alleen om de neus te snuiten, maar ook om het zweet van het hoofd te wissen. Niet voor niets zijn boerenzakdoeken het grootst.
    – Verder moeten we bedenken dat onlogisch vaak juist esthetisch is of een vorm van luxe etaleert. Zoals een stropdas of de mouwknopen van een colbert.
    – En vrouwen (en mannen) willen wel gelijkwaardigheid, maar geen gelijkheid. In maoistisch china droegen de vrouwen dezelfde onderbroeken als de mannen. Niet erg erotisch maar misschien wel functioneel in het kader van 1-kind beleid.
    Kortom, zo willekeurig en onbewust gaat het allemaal niet op m/v gebied. En het zou een saaie wereld zijn, waarin alleen de rede regeert.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Niets wekt zoveel misverstand als stilte
    • Het jaar 2023 – dag 339 – vijfdecember
    • Boeken – ontdek je fascia
    • Naar een dha(r)mma 2.0?
    • Aantal burgerslachtoffers in Gazastrook stijgt naar 15.500

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.