• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Doodsaaie bubbles

Doodsaaie bubbles

31 maart 2017 door André Droogers

De meeste Nederlanders beleven hun levensbeschouwing op geheel eigen wijze, buiten kerken, synagogen, moskeeën of tempels om. Ze verblijven in hun zelfgekozen bubble. Daar zijn miljoenen versies van. De inhoud verandert met wat mensen overkomt en met het media-aanbod. Bubbles zijn commercieel interessant geworden.

Facebook is een voorname leverancier. Op een comfortabele plek beoefenen gelijkgezinde vrienden hun vrijheid van meningsuiting. De mooiste waarheid is die van het meest gedeelde bericht. Meedoen is even gemakkelijk als afhaken. Vrijheid blijheid. Wat niet aanstaat, wordt meestal genegeerd en soms grof bestreden.

Het magazine ‘Happinez’ is een andere bron. Het blad zorgt maandelijks voor nieuwe toevoer van opvattingen en praktijken. Levensbeschouwing is een consumptieartikel geworden, individueel genoten.

Of neem de boeken van Paulo Coelho. Bestsellers met een boodschap. Maar verder vult iedere lezer er zijn eigen bubble mee. Elk nieuw Coelho-boek zorgt voor groot onderhoud aan die bubble.

De bubble staat voor een vorm van leven en laten leven. Tolerantie troef. Wie niet als gelijkgezinde wordt herkend, krijgt doorgaans geen aandacht. Bekeren heeft een negatieve klank gekregen. Het eigen gelijk blijft intact, meestal zonder al te veel confrontatie met andere perspectieven. Voor de zinzoeker voelt de eigen bubble veilig aan.

Levensbeschouwelijke bubbles hebben in ons land een lange staat van dienst. De verzuiling was er de meest uitgewerkte versie van. Van de wieg tot het graf voltrok zich het mensenleven langs voorspelbare banen, zorgvuldig aangelegd binnen de grenzen van de eigen verzuilde bubble. De bubbles troffen elkaar uiteindelijk in de Haagse politiek en beoefenden verder de gewapende vrede. Nieuwgekomen moslims konden in de nadagen van de verzuiling nog net meeliften met dat stelsel en hun eigen bubbles maken.

De grondige verbouwing van de samenleving, die sinds ruim een halve eeuw gaande is, brak de meeste zuilen af. Het gebouw stortte in. Ontkerkelijking heeft de kerkelijk verzuilde bubbles laten leeglopen. In de politiek, het onderwijs, de media en de zorg vind je weliswaar nog restanten van de zuilen, maar hun identiteit is allang aangepast.

Door de individualisering is de vrijheid om de eigen levensbeschouwelijke bubbles in te richten toegenomen. Wel zorgen stukjes oud repertoire, voor zover bruikbaar, nog voor enige overlap en continuïteit. Maar de meeste mensen hebben de inrichting voor de eigen bubble bij elkaar geshopt op internet of bij de media. Boeddhabeelden staan bij de Blokker.

So far so good. Iedereen tevreden.

Er is echter één bezwaar: het leven in een bubble is dodelijk saai. Bubbles zijn de dood in de levensbeschouwelijke pot. Waren de zuilen te nadrukkelijk aanwezig, de levensbeschouwelijke bubbles zijn al even nadrukkelijk afwezig. Als iedereen zich terugtrekt in de eigen comfort zone, zijn er minder gedeelde waarden waarop men zich kan beroepen als samenleven moeilijk wordt. Migratie- en integratieproblemen, zoals rond de islam, dreigen zo Wilders’ monopolie te worden. Bubbles ontnemen het zicht op wat zich allemaal voordoet in de samenleving. Zelfs als het goed gaat.

Vrijheid werkt fragmentariserend. Fragmentatie, als opperste vrijheid, belemmert de verdediging van diezelfde vrijheid. Ogenschijnlijke tolerantie is gekanteld naar onverschilligheid. De verzuiling was overgeorganiseerd, de bubbles zijn zorgwekkend onder georganiseerd.

Wat dan? Simpel: kom uit je bubble en overwin je angst voor verschillen. Check eens of je eigen waarden de vergelijking met die van anderen kunnen doorstaan. Informeer je over standpunten die je tot nu toe negeerde. Probeer te ontdekken hoe en waarom mensen tot die opinies gekomen zijn. Prik desnoods je eigen bubble en die van anderen door.

Zoek conflict zones om je waarden te testen. Hoor de ruis op de lijn. Ontdek tot je verrassing welke waarden ondanks alles gedeeld worden. Omhelzen is niet verplicht, vriendelijk afwijzen kan ook. Maar ga op marktonderzoek. Kijk of je van gedachten kunt veranderen.

Omslagfoto: Bubbles by Emma Marie Andersson CC SA 2.0 MA_illustration_2015_17_(24210810182)

Categorie: Columns Tags: luchtbel, religie, saai

Lees ook:

  1. God zij dank!
  2. De essentie van alle religie
  3. GOD NL
  4. Vrijdag Zindag – stijgen en overstegen worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    31 maart 2017 om 15:05

    “Waren de zuilen te nadrukkelijk aanwezig, de levensbeschouwelijke bubbles zijn al even nadrukkelijk afwezig”. Afwezig? Of ook aanwezig?

  2. Kay zegt

    31 maart 2017 om 19:11

    En zo heeft ieder zijn eigen bubbel. Alleen sommigen zijn zich er niet bewust van of ontkennen dat ze in een bubbel leven.

  3. Paul zegt

    1 april 2017 om 13:12

    T’is me inmiddels duidelijk. De levensbeschouwelijke bubbles zijn afwezig omdat mensen zich terugtrekken in hun eigen comfortzone, zoals je toelicht.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.