• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Mindfulness is niet: ‘hier en nu zijn’

Mindfulness is niet: ‘hier en nu zijn’

13 januari 2017 door Edel Maex

‘Als ik verdrietig ben of zorgen heb, is het zo moeilijk om in het hier en nu te blijven’. Dit is wellicht het hardnekkigste misverstand over mindfulness.

Het belangrijke woord in de zin ‘hier en nu leven’ is ‘leven’. ‘Leven’ is het werkwoord, ‘hier en nu’ is bijwoord. Het ‘hier en nu’ is de enige plek waar je met de beste wil van de wereld niet uit raakt. De belangrijke vraag is niet of je hier en nu bent maar hoe.

Er is maar één ogenblik en één plek waar je verdriet kunt hebben of je zorgen kunt maken en dat is hier en nu. De vraag is: hoe ga je met zorgen, met verdriet om? In mindfulness is dat niet door te vluchten in een mythisch ‘hier en nu’, maar door aanwezig te blijven, met een milde open aandacht.

De woorden ‘hier en nu’ voegen eigenlijk heel weinig informatie toe. Ze fungeren eerder als een uitroepteken. Ze verwijzen naar de onmiddellijkheid van de ervaring. Nu!

 

Deze tekst maakt deel uit van een serie over wat mindfulness niet is. Alle afleveringen van deze serie.

 

Omslagfoto Arrèt sur image, Erik Pevermagie, CC SA 04 door Onlysilence.

 

Categorie: Columns, Edel Maex Tags: mindfulness, mindfulness is niet

Lees ook:

  1. Mindfulness is niet: ‘gevoelens wegmediteren’
  2. Mindfulness is niet: ‘moeten’
  3. Mindfulness is niet: ‘even ontspannen’
  4. Mindfulness is niet: ‘loslaten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    13 januari 2017 om 15:24

    Mooi artikel Edel.
    Doet me ook denken aan het mooie artikel van Zeshin:

    https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/teisho/78946-zen-met-beide-benen-op-de-grond/

    Jij stelt: Het ‘hier en nu’ is de enige plek waar je met de beste wil van de wereld niet uit raakt.
    Zeshin stelt: Zen-beoefening is verleden en toekomst vergeten.

    Ik zou er aan toe willen voegen: Laten we ook vooral het ‘heden’ en ‘hier en nu’ loslaten. ALLE tijd is een illusie; zowel verleden, toekomst als nu. Er is slechts afhankelijk ontstaan waarin ook de notie van nu één grote googeltruc van de geest is. Prachtig toch!

    Groetjes.

  2. kees moerbeek zegt

    13 januari 2017 om 19:28

    Dank, Gerben voor: ‘Er is slechts afhankelijk ontstaan waarin ook de notie van nu één grote googeltruc van de geest is. Prachtig toch!’
    Wie of wat goochelt er? Is het nu een soort van god op zo? Natuurlijk is het leven ook een prozagedicht. En dan? Hoe past het ademhalen, de toiletgang, het tanden poetsen, haren kammen, eten, slapen, drinken e.d. in die goocheltruc van de geest? Dit is geen grap, Gerben. David Bowie heeft daarover een mooie soetra op muziek gemaakt :-)

  3. Gerben zegt

    13 januari 2017 om 21:23

    Het past er allemaal in Kees. Vraag is of we de goochelaar doorzien of voor echt houden. Niet om grappig of speciaal te zijn maar om meer innerlijke vrijheid te ervaren. En vandaaruit wat makkelijker en waardevoller voor de mensen om ons heen te zijn. Maar dat laatste is geen garantie.

    En inderdaad jammer dat Bowie niet meer onder ons is!

    • kees moerbeek zegt

      14 januari 2017 om 11:48

      ‘Vraag is of we de goochelaar doorzien of voor echt houden.’ Dank voor je metafoor, Gerben.
      Bedoel je dit? https://www.youtube.com/watch?v=Zt_a5b7SHuk

  4. piet Nusteleijn zegt

    14 januari 2017 om 11:17

    “Denken is tijd” en “Alles is denken”.
    Dit zijn twee denkkrakers van Krishnamurti.
    Voorbij het denken is het leven. Dat is tijdloos.
    Met groet.

  5. Inez zegt

    14 januari 2017 om 11:58

    Heel mooi de emoties voelen en op dat moment het omarmen en daar in aanwezig zijn

    • Edel Maex zegt

      16 januari 2017 om 10:27

      Ik ben blij dat er toch één iemand blijkt te vatten waar deze tekst over gaat.

      • Kay zegt

        16 januari 2017 om 11:18

        De meeste mensen zijn niet geïnteresseerd in verdriet en ellende. De meeste gewone mensen voelen zich in deze snelveranderende wereld verloren. Mensen hebben geen behoeften aan meer emoties maar aan meer positieve steun.

      • Carla zegt

        16 januari 2017 om 11:39

        Verhoog je blijdschap, goede Edel. In elke geval zijn het er al twee en wie weet nog veel meer, maar zij overwegen je woorden in hun hart. Dank je wel voor wie je bent en wat je aanreikt.

  6. Kay zegt

    14 januari 2017 om 20:24

    Tijd en ruimte worden bepaald door de snelheid van de waarnemer. Dat afdoen met illusoir is een inperking van je vrijheid en getuigd van onwetendheid. Ruimte en tijd zijn aspekten van ons bewustzijn. Blijf je hangen in het fysieke/lichamelijke opervlakkige fenomeen van tijd en ruimte dan zie maar een zeer klein deel van de werkelijkheid.

    • kees moerbeek zegt

      15 januari 2017 om 15:48

      ‘Blijf je hangen in het fysieke/lichamelijke opervlakkige fenomeen van tijd en ruimte dan zie maar een zeer klein deel van de werkelijkheid.’

      Dank, Kay, maar kun je dit ook maar enigszins aantonen?

      • Kay zegt

        16 januari 2017 om 08:50

        Als je naar de speciale relativiteitstheorie van Einstein kijkt die laat zien dat de wetmatigheden verschillend zijn en afhankelijk is van de snelheid en positie van waarnemer. Tijd en ruimte zijn geen starre inflexible begrippen. Ze zijn oneindig flexibel.

  7. Gerben zegt

    14 januari 2017 om 20:29

    Hahaha, leuk kees.
    Zoals Jezus zei (vrij vertaald): “heb vertrouwen in de waarheid en je medemens, maar laat je kamelen niet onbeheerd achter!”

    • Kay zegt

      14 januari 2017 om 20:48

      Niet Jesus, maar Mohammed zei dit.

  8. Gerben zegt

    15 januari 2017 om 08:55

    Zou kunnen. T was in ieder geval niet de Boeddha, die had waarschijnlijk nog nooit n kameel gezien en had t daarom altijd over ossen :-) Dank.

  9. Joop Ha Hoek zegt

    16 januari 2017 om 11:33

    Geen kamelen, Jezus of wie dan ook, geen Einstein, het eigen ego even vergeten en terug met jullie reacties naar de tekst van Edel.

    • marein zegt

      16 januari 2017 om 13:52

      mene, mene, tekel, upharsin

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.