• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een ander groot ego aan de macht – deel 3

Een ander groot ego aan de macht – deel 3

28 november 2016 door Ksaf Vandeputte

In twee vorige artikelen omschreef ik Donald Trump als gewoon een ander groot ego aan de macht. Ik wil nog een stapje verder gaan. Het maakt niet meer uit of er een nieuwe populistische politicus zoals Trump, Wilders of De Wever aan de macht komt of een politieker van een traditionele partij. Voorlopig heeft niemand een geest die ruim genoeg is om wat aan de reële problemen van deze wereld te doen. Tegelijk leven we in een samenleving die historisch gezien het toppunt is van individuele vrijheid en mogelijkheden, maar evenzeer het toppunt van subtiele psychologische beïnvloeding. Naast de strijd om afzetmarkten is ons bewustzijn het grootste slagveld.

Er is nauwelijks een politicus die onder ogen durft zien dat wat we doen aan de klimaatverandering aan dit tempo compleet onvoldoende is. Wat betekenen lokale discussies over welke politieke keuze dan ook als de hele planeet in gevaar is?

De robotisering en digitalisering ontlasten werknemers van routinewerk maar vernietigen ook systematisch banen. Wat betekenen lokale maatregelen voor tewerkstelling als binnen enkele decennia de helft van de bevolking werkloos is?

Binnen een paar decennia is het Westen niet meer de dominante beschaving. Wij zullen wellicht niet meer op kunnen tegen -de goedkopere spullen uit- China, India en Brazilië. De grootste investeringen in technologische en wetenschappelijke innovatie gebeuren nu al in China. Waarom blijven we doen alsof ons politiek en economisch systeem het voorbeeld voor de hele wereld is?

Stilaan doordringen de principes van de markt alle aspecten van ons leven. Scholen, ziekenhuizen, media en hulpverleningsorganisaties runnen hun initiatieven steeds meer als managers. Nutsbedrijven als spoorwegen, post of energievoorziening worden geprivatiseerd. Het sociale aspect of het doel van sociale voorzieningen worden bijkomstig. Waarom blijven we toezien hoe ons democratische bestel en ons sociaal weefsel systematisch ondermijnd wordt?

Macht bij aandeelhouders

Omdat de enige reële macht bij anonieme aandeelhouders van multinationals en banken ligt. Zij beslissen zonder enige scrupule over onze economie, financies, banen en welvaart. Noch de populistische politici, noch politici van de klassieke partijen hebben daar nog vat op. Na de Tweede Wereldoorlog was er voldoende financiële speelruimte om de welvaartsstaat mee te subsidiëren. Politici konden cadeaus uitdelen en de kiezer beloonde dat. Nu exporteren multinationals schaamteloos hun winsten en moet de overheid besparen of haar geld halen bij de gewone man en de kleine ondernemer. Dat is de prijs voor kapitalisme en globalisering.

Ik schreef eerder al dat populistische politici handig inspelen op de doofheid van de oude elite voor de roep om de globalisering tegen te gaan. De essentie is dat klassieke politici maar blijven geloven dat het volstaat om de scherpe randjes van het kapitalisme af te vijlen. Het kapitalisme blijft voor hen het gouden kalf. Maar er is gewoon bijna geen geld meer over voor sociale voorzieningen, voor welvaart. Ons geld en onze arbeid worden gewoon versluisd naar elders. Hier blijven we achter in een steeds meer meedogenloze survival of the fittest.

Dualisme groeit

Het dualisme tussen arm en rijk, Noord en Zuid, West en Oost blijft groeien en kan niet anders dan tot diepe maatschappelijke crisissen en gewapende conflicten om grondstoffen leiden. Het kapitalisme en haar ideologie, het neoliberalisme, zijn doodziek. Zij moeten dringend een liefdevolle stervensbegeleiding krijgen.

Er moet een radicaal nieuw economisch systeem komen. Maar dat komt er niet als enkel de oude elite wordt vervangen door een nieuwe. Dat weten we nu wel na al de mislukte politieke revoluties van de vorige eeuwen. Een nieuw economisch systeem wordt pas werkelijk een revolutie als we onze waarden en normen fundamenteel veranderen. Hier kan het boeddhisme helpen om een diepere en ruimere visie te ontwikkelen. Want het gaat niet om enkel wat meer sociale rechtvaardigheid of minder racisme of slogans als ‘Yes we can!’ De vraag is: wat kunnen en willen we doen aan de hebzucht, haat en zelfmisleiding die aan de basis van ons ego liggen?

Boeddha was een revolutionair, die overal onrecht en ongelijkheid blootlegde en aanklaagde. Hij werd vaak door wereldse en religieuze leiders verleid om deel te nemen aan de macht.

Maar Boeddha was bevrijd van de honger naar macht, en heeft hij zich nooit gecompromitteerd. En vooral, Boeddha zag dat elke macht in zich de kiemen draagt van misbruik en geweld. Niet omdat alle machtshebbers per definitie slecht zijn, maar omdat de diep gewortelde bronnen van lijden; hebzucht, haat en zelfmisleiding in elk van ons zitten.

Er circuleren al heel wat ideeën over een echt nieuw economisch systeem. Overal zijn er burgerinitiatieven voor rechten, kleinschaliger leven, ecologie, ontwikkelingshulp. Of voor een economie met verschillende, complementaire munten die gebruikt worden voor verschillende doelen. Vrij revolutionair lijkt me het idee van een basisinkomen voor iedereen. Op die manier kan niemand in diepe armoede verzeilen, en omdat het enkel een basisinkomen is, zal de overgrote meerderheid willen bijverdienen, maar zonder de angst en de stress om niet voldoende loon te krijgen of onvoldoende winst te maken.

Uit onderzoek blijkt dat succesvolle ondernemers geen avonturiers zijn maar juist voorzichtig en rationeel handelen. Ook blijkt dat ondernemers die hun personeel betrekken bij het beleid nog succesvoller zijn. Deze mensen moeten de ruggengraat van onze economie vormen.

Wil een maatschappijvorm echt revolutionair zijn, moet hij vanaf de basis werken aan het beperken van de oorzaken van lijden. Werken aan fundamentele, traag verworven inzichten in plaats van gefragmenteerde overtuigingen en kennis. Werken vanuit mededogen, vanuit het werkelijk erkennen van de ander, in plaats van vanuit liefdadigheid en medelijden. Werken aan een fundamentele, traag verworven democratische instelling, met de wijsheid dat we allen per definitie een verschillende zienswijze hebben. Dus mag geen enkele partij, organisatie of ideologie het voor het zeggen hebben, dus zal er altijd macht moeten gedeeld worden. Sterke leidersfiguren en populisten kunnen randfiguren worden die we liefdevol de uitgang wijzen tot ze wat gedaan hebben aan de oorzaak van hun lijden, hun topzware ego.

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Economie, Milieu, Misbruik, Politiek Tags: arbeid, kantelen, macht, markt, oude wereld, systeem

Lees ook:

  1. Vrijdag zindag 7 – charisma
  2. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  3. Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  4. Het zal mijn tijd wel duren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ardan zegt

    29 november 2016 om 09:14

    Wat een goeie en heldere analyse!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    29 november 2016 om 09:43

    Wanneer Xavier en Ardan en Piet leven vanuit dit inzicht en vanuit deze heldere analyse, zijn we in elk geval met z’n drieën. Wellicht komen er dan nog een paar mensen bij die goed werk gaan leveren. Vanaf nu. Met groet.

  3. Kay zegt

    29 november 2016 om 13:58

    ‘Boeddha was een revolutionair?’ Doet dit Boeddha geen onrecht aan? Revolutie is een aktie van de opstandige puberale rebel. Het omverwerpen van een (economisch/politiek )systeem, instituut,regering is tot nu toe met geweld en wreedheden gepaard gegaan.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.