• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Barometer

Barometer

23 september 2016 door André Droogers

Dagjesmensen die in de zomer de stad Utrecht doen, lopen de binnenstadskerken in. Ik ben een van de tweehonderd vrijwilligers van Kerken Kijken Utrecht die ervoor zorgen dat de deuren van die kerken open staan. Leuk werk!

We verwelkomen de bezoekers en vertellen desgewenst iets over het kerkgebouw. Het gaat niet om evangelisatie. Dit is primair een VVV-activiteit.

De bezoekersaantallen lopen per zomer per kerk in de duizenden. Veel buitenlanders, maar nog meer Nederlanders. Ik ben vrijwilliger in twee kerken, de Janskerk op het Janskerkhof, van de Oecumenische Studentengemeente, en de kerk van de Doopsgezinde Gemeente aan de Oudegracht.

Het leukste van dit vrijwilligerswerk is het contact met mensen. Ik luister als gids, maar ook als André en als godsdienstantropoloog. Wat zeggen mensen dan?

Heel diverse en soms ook heel persoonlijke dingen. Maar opvallend vaak komt het moment dat de bezoeker vraagt: ‘Hier wordt zeker geen kerk meer gehouden?’. Kerken hebben kennelijk de naam dat ze niet meer gebruikt worden voor het oorspronkelijke doel.

Aangezien nog maar een zesde van de Nederlanders met enige regelmaat in een kerkdienst komt, is de kans groot dat de vragende bezoeker alleen in een kerk komt als daar iets niet-kerkelijks gebeurt. Bijvoorbeeld als concertbezoeker. Of als dagjesmens.

Voeg daarbij dat de kerk de laatste tijd vooral in het nieuws is omdat kerkgebouwen afgebroken worden of voor andere doelen worden ingericht: appartementen, boekhandels, supermarkten. De Utrechtse bisschop heeft wat het sluiten van kerken betreft inmiddels een reputatie opgebouwd.

Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat bezoekers dit beeld hebben van kerkgebouwen en tot hun retorische vraag komen.

In beide kerken leg ik dan uit dat er nog steeds kerkdiensten worden gehouden en dat bloeiende gemeenschappen daarvoor zorgen. Die mededeling verandert meestal de aard van het gesprek.

Bijna verontschuldigend vertelt men niet meer naar de kerk te gaan, maar wel na te denken over de uiteindelijke levensvragen.

De excuses lijken er allereerst op te wijzen dat men erkent zich vergist te hebben. Maar ik hoor er ook in door dat men zo vrij is het monopolie van de kerk op zingeving te doorbreken. Hoewel als uitgewerkt restant, vindt het gezag van dominee en pastoor bij hen nog enige erkenning, maar het speelt verder geen rol meer.

De bezoekers geven ook aan, zonder dat met zoveel woorden te zeggen, dat ze kerkgang geen voorwaarde vinden om over de zin van het bestaan na te denken. Het lijkt of ze onder een levensbeschouwelijke herverkaveling grondgebied terugpakken.

Vervolgens gaat het gesprek over de standpunten die iemand koestert. Over leven en dood, over tegenslagen, over goed zijn voor anderen, over ervaringen met de kerk en kerkmensen, over wat voor zorgwekkende dingen er in de samenleving allemaal passeren. Soms vertellen mensen in vijf minuten hun levensverhaal.

Als ik kijk naar al die gesprekjes en gesprekken, raadpleeg ik in feite de levensbeschouwelijke barometer van Nederland. De ironie is dat ik dat doe binnen de muren van eeuwenoude kerkgebouwen.

Ik lees van die barometer af dat zo ongeveer vijfzesde van de Nederlandse bevolking afscheid heeft genomen van de institutie kerk, maar niet van het nadenken over zingevingsvragen. En dat men daar, na enige aarzeling, zelfbewust voor uit wil komen. En vooruit wil komen.

Mooi weer!

Categorie: Columns Tags: afscheid, kerkbezoek, religie

Lees ook:

  1. Religieus zonder religie – John Dewey’s spiegel
  2. Religie zou moeten evolueren
  3. Druppelcolumn – Geloof
  4. Gelijk anders

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. rita zegt

    23 september 2016 om 14:43

    mooi kerken in utrecht die ik een keer heb bezocht…… ook de domkerk met) wel van huis uit.
    ik denk enerzijds vragen over zingeving komen meer los te staan van de kerk en anderzijds denk ik dat de kerk toe is aan meer vernieuwing.
    meem als voorbeeld de katholieke voetbalpriester van een paar jaar terug,
    die kleedde de kerk toen heel mooi aan met allemaal voetballen en slingers en zelfs een goal op het podium.
    dat was een beetje over the top…….maar de kerk zat wel vol….
    maar wat deden ze ze stuurden de priester voorlopig de laan uit en werd op non actief gezet…..
    mijn inziens hadden ze dit ook aan kunnen pakken om een stukje vernieuwing in te voeren want dit lieten de mensen zien die allemaal weer in de kerk zaten.
    ook zijn mensen misschien wel toe aan meer eigentijdse preken …mensen zijn er aan toe om meer verantwoording voor hun eigen leven te nemen.

  2. Klaas zegt

    23 september 2016 om 22:09

    Persoonlijk bezoek ik geregeld een “korte viering” van een half uur op vrijdag tussen de middag, tevens de marktdag hier. We beginnen met verstilling en ontspanning, dan muziek en een tekst die we in stilte op ons in laten werken. Nog eens muziek en dan gelegenheid om een kaarsje te branden voor (evt verre) naasten, of b.v. vrede. Daarna gaat ieder weer zijn weg. Het is een vorm die me bevalt. Preken hoeft niet meer. De locatie is een mooie kleine meditatieruimte van de Doopsgezinde kerk, berekend voor max. 10 personen. En iedereen kan er binnenstappen, er staat een bord in de winkelstraat. En het zijn niet altijd bijbel teksten. Het kan ook een uitspraak zijn van Bomans of Kierkegaard.

  3. Guido zegt

    26 september 2016 om 12:55

    “Ik lees van die barometer af dat zo ongeveer vijfzesde van de Nederlandse bevolking afscheid heeft genomen van de institutie kerk, maar niet van het nadenken over zingevingsvragen. En dat men daar, na enige aarzeling, zelfbewust voor uit wil komen. En vooruit wil komen.”

    Ik denk dat je dit niet kunt weten uitgaande van je eigen ervaringen zoals in je stuk beschreven, immers, er zullen heel veel mensen zijn die echt nooit meer een kerk binnenlopen, zelfs niet als dagjesmens. Dat weerspiegelt ook het feit dat niet alleen kerkbezoek maar ook de affiniteit met spiritualiteit tanende is, zoals bleek uit een onderzoek onlangs uitgevoerd.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.