• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules – De geest die als een fles op het water dobbert

Jules – De geest die als een fles op het water dobbert

4 september 2016 door Jules Prast

Op Taigu’s gezicht tekent zich een glimlach af. Korte gedichten van een boeddhistische ambachtsman uit de negentiende eeuw blijken een goed voorbeeld dat tot goed doet volgen. Hoe een geketend mens met gezongen lispelwoordjes een momentane glimp van bevrijding kan ervaren.

Asahara Saichi was een onopvallende ambachtsman. Hij leefde in Japan van 1850 tot 1932. Uit zijn nalatenschap kwamen tot verrassing van tijdgenoten zestig schriften tevoorschijn met enkele duizenden korte gedichten. In deze gedichten had Saichi de spirituele inspiratie van zijn innerlijk leven op woorden getoonzet.

Zoals hier:

Saichi’s geest is als een fles
Die almaar op het water dobbert.
Voortgeblazen door de winden
Drijft hij op de stroom
Naar Amida’s Reine Land.

Suzuki D.T. foto wikipedia
Suzuki D.T. foto wikipedia

De onopvallende ambachtsman was shinboeddhist. Saichi-commentator prof. Daisetz Teitaro Suzuki (1894-1966) merkte op dat hij daarom iets bijzonders kon. Hij kon een zin beginnen over zichzelf en laten eindigen met een staartstuk waarin het onderscheid tussen subject en object getranscendeerd raakte.

In ieder van ons sluimert een gevoel van het transcendente, De meeste mensen uiten dit gevoel evenwel niet, maar laten het ondersneeuwen door de waarden van de wereld, waarden van nut en doelgerichtheid, voegde Suzuki hieraan toe.

Besef van leegte

Suzuki’s uitleg brengt Taigu een glimlach op de lippen. Als in zenpoëzie de geest als een fles op het water dobberde (een prachtig beeld trouwens!), dan zou deze door de winden niet Amida’s Reine Land in worden bewogen. Zen is zo doortrokken van het besef van leegte dat al zijn poëzie uitdrukking lijkt te geven aan wetenschap van een dimensie waarin alle vormen zich zo grondig oplossen, dat individualiteit geen naam meer behoeft te hebben. In zen staat de realiteit van de zo-heid voorop. In deze zin kenschetst Suzuki de poëzie van zen als objectief en die van shin als subjectief.

Hoewel het Reine Land-boeddhisme veel ouder is en via China teruggaat op wortels in India, geldt Shinran (1173-1263) samen met zijn leraar Honen (1133-1212) tot de aartsvaders van de Japanse shintraditie.

Met zijn verstand kan Taigu niet bij de interpretatie die Shinran geeft van de drie sutra’s die de oerteksten vormen van alle Reine Land-stromingen. Maar als je deze proeve van boeddhistische theologische rechtvaardiging terzijde legt, dan kom je uit bij een religieuze oorspronkelijkheid die in beeldtaal haar gelijke niet kent in de toch rijkgeschakeerde voorstellingswereld van mahayana.

“Wie zich toevertrouwt aan de kern van Shin, behoeft geen goede daden te verrichten, want niets goeds kan de nembutsu overtreffen,” aldus de Tannisho, een kort werkje dat populair is omdat het Shinrans spiritualiteit voor de geïnteresseerde leek op een toegankelijke wijze samenvat.

Spiegelbeeld van proberen

Taigu rekent Shinran en Saichi tot zijn vrienden, omdat zij mahayana met een tijdloze kracht weten open te leggen aan een eenvoudige sterveling die, verstrikt in een kluwen van gewoonte-energieën, zich niet in staat weet tot ontwarren en ontwikkelen. In een spiegelbeeld van proberen het goede te doen en het kwade te laten, brengt de traditie van het Reine Land Taigu terug bij het doen-door-niet-te-doen.

Juist in doen door te laten ontsluit zich een bron van compassie die zo kunstmatig en vluchtig kan blijven wanneer je je er actief voor inspant deze te voorschijn te brengen. Er wordt door boeddhisten zoveel over compassie gesproken. Shin heeft mijns inziens vóór zich dat je deze niet zelf creëert, maar passief ontvangt. In het niet-willen manifesteert zich een glimp van existentiële vrijheid en compassie; in het subjectieve een weg die voor iedereen begaanbaar is. Het zijn oude beelden, maar daarom nu niet minder geldig of toepasselijk.

Zen kan Reine Land in een handomdraai hertalen in zijn eigen abstracties en mystificaties. Een voorbeeld bij uitstek is de Japanse zenmeester Bassui (1327-1387), die een iemand die een kritische vraag stelde over Amida, snedig van repliek diende en zei: “Amida is de naam die gewone mensen geven aan boeddhanatuur.” Er is per slot van rekening maar één dharma.

Kaleidoscoop van een geketende

Taigu weet zich in beide werelden te bewegen, dus ook tussen de Dogens en Linji’s, en tussen de Thich Nhat Hanhs en de Hisamatsu’s. Maar als zijn gestel zich als wankel doet gelden en hij gekluisterd is aan zijn hol, dan heeft hij geen licht nodig om het lied van de bevrijding, de nembutsu, ten gehore te brengen. Ja, de Hartsutra is hem even lief.

Maar Saichi hoeft niet van het nachtkastje te worden genomen. Taigu kan met zijn poëzie als voorbeeld in het geheugen gegrift zelf variaties mompelen en lispelwoordjes vormen. Het noemen van de alleen al naam doet toevlucht uitmonden in en versmelten met een nabijheid van innige verstrengeling. Het voorbeeld van Saichi nodigt uit tot spontane creatie van analoge verzen waarin Amida en zijn Reine Land direct of met zoveel woorden als ultieme verstaanshorizon opdoemen. Of je vanuit de modder de lotusbloem ook ziet opengaan, is een tweede; alles wat je wilt, is maar een hinderpaal in het vrije stromen van het spirituele.

Vederlicht van het een naar het ander; oneindige vormen van bevrijding komen in het vizier als in de caleidoscoop van een geketende. Geen dood, geen vrees. Geen Reine Land in het Westen, maar hier, in Uji. Het is goed zo.

Namu Amida Butsu,
Taigu

Citaten in de tekst zijn door de auteur in het Nederlands vertaald; alle gebruikte literatuur is in het Engels.
D.T. Suzuki schrijft over Saichi in zijn boek Mysticism: Christian and Buddhist (2002), blz. 125 e.v.; vanaf blz. 150 volgt een bloemlezing van ruim 140 gedichten uit Saichi’s werk. Suzuki’s boek is als e-book beschikbaar: klik hier.

 

 

Categorie: Columns, Japans boeddhisme, Jules Prast, Mahayana, Zen

Lees ook:

  1. Een onverzettelijkheid van geloof
  2. Dit leven is niet alles wat er is
  3. Spanningsvelden binnen een kwetsbaar zen
  4. Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tokai (Sjoerd) zegt

    4 september 2016 om 22:17

    “Saichi’s geest is als een fles
    Die almaar op het water dobbert.
    Voortgeblazen door de winden
    Drijft hij op de stroom
    Naar Amida’s Reine Land.”

    Jules, wat een mooi artikel. Je weet van mij hoe ambacht door mijn bloed stroomt.
    Het inspireerde mij tot de onderstaande woorden.

    Ambachtsman,

    Als ik thuis kom
    in de werkplaats
    mijn neus de geuren
    mijn handen het hout voelen
    sluiten mijn ogen
    lost mijn bestaan op
    samen verdwijnen wij
    nu, wie stuurt?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.