• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De dharma van Dallas

De dharma van Dallas

13 juli 2016 door Taigu

De onderdompeling in zen en boeddhisme heeft mij de ogen geopend voor de gecodeerde boodschappen in ‘s werelds wijsheidsliteratuur

“Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.”

Aan dit citaat uit het bijbelboek Ezechiël (36:26) refereerde president Obama dinsdag tijdens de herdenking van vijf gevallen politiemensen in Dallas, Texas.

Terwijl hij sprak, leek hij meer dan ooit zijn verhaal te zijn en, zoals wij zouden zeggen, de dharma te manifesteren. Hij plaatste de tragedie in een context van raciale spanningen, sociale rechtvaardigheid en medemenselijkheid. Al doende liet hij zien zijn Nobelprijs meer dan waard te zijn, alleen door zichzelf te zijn. Mijn kinderen prent ik in: kijk naar deze man, dit is levende geschiedenis.

Bij herhaling putte de president uit de bijbel. Maar bij het vers van Ezechiël gebeurde er iets met mij dat me tegenwoordig wel vaker overkomt. Je hoeft Gautama niet op te slaan in de canon om gelouterd te worden door de dharma. Bij monde van Ezechiël, de interreligieuze profeet van jodendom, christendom en islam, spreekt ook de Boeddha tot ons.

Een versteend hart is een hart vol van ‘zelf’. Een levend hart is een hart dat zich leeg weet en daardoor open. Met zulke bronnen op zak hebben we geen cryptische uitweidingen van Dogen nodig. Wie deze taal verstaat, krijgt van Ezechiël zonder verdere omhaal een vernieuwde geest op een presenteerblaadje aangereikt.

In zijn schalkse zentrilogie vertelt Janwillem van de Wetering over een Japanse abt die iemand bij toeval iets heeft horen citeren uit de Bergrede. Hij vraagt een Westerse student om de tekst ervan te vertalen en aan hem voor te lezen. “Ja,” zegt hij na het aanhoren van Jezus’ zaligsprekingen, “dit is de dharma.”

Begrijp me niet verkeerd. Pas de onderdompeling in zen en boeddhisme heeft mij de ogen geopend voor de gecodeerde boodschappen in ‘s werelds wijsheidsliteratuur. Je moet iets in jezelf horen meeresoneren op de maat van wat met een eigenlijk o zo kreupel woord nondualisme heet – en dan nog in de versie van de boeddha-dharma. Er zijn vast en zeker ook andere aanvliegroutes, maar ik heb meeliftend in het Grote Voertuig een verjonging van de geest ondergaan.

Het hier en nu is niet plat, het is een dimensie die zich openlegt aan wie heeft geleerd te kijken met nieuwe ogen en te luisteren met nieuwe oren. Heel de immanentie kruipt er in al haar rijkdom en luister uit naar voren. Plat is vorm zonder perspectief. Juist het spel van voor- en achtergrond geeft een dynamiek aan onze waarneming van de dharma aan het werk.

Er zijn mensen die ik bewonder om hun vermogen de teksten van de Pali Canon tot onze hedendaagse verbeelding te laten spreken. Dit zijn evenwel enkelingen. Zonder inspiratie is welke tekst dan ook alleen maar tekst; met de dode letter ligt altijd het risico op de loer dat de dharma dogma wordt. Ik heb het niet zo op met de bijbelbullen van het boeddhisme omdat je de dharma ook zonder letterknechterij kunt vrijmaken uit de dimensie van het alledaagse. Dit is in kort bestek het credo van de zentraditie.

In de dimensie van de dag van dinsdag was het president Obama die ons de dharma van Dallas voorhield in de vorm van een vers uit Ezechiël. Ik twijfel er niet aan dat Obama in momenten van verwarring evenzeer een falend mens is als wij allen. Maar als wij onze verwarring afleggen, dan zijn wij, en hij, allen boeddha. Nu ik erover nadenk, boeddhaschap en medemenselijkheid zijn onderling ten nauwste verbonden.

Ons laten voeden door een geest die zelf nooit veroudert of verjongt, geeft ons de mogelijkheid van het inzicht en de vrijheid van vrees die de bodhisattva kent. Hisamatsu sprak over het belang dat de mens zich boven de geschiedenis plaatst. Dit klinkt alleen vreemd voor wie zich niet herkent in de geest van zijn of haar oorspronkelijk gelaat.

Tijd kan verstenen én vrijmaken. Wie vrij is kan zich anders met de tijd verbinden en in verantwoordelijkheid een venster openen waardoor transformatie binnen het vizier komt van de wereld. Hisamatsu’s hart was niet versteend, verre van dat. Als een moderne Ezechiël hielp hij zijn medemens graag door te wijzen naar de plaats waar je een nieuw hart kunt krijgen.

Namu Amida Butsu,

Taigu bombu

—
De hele herdenkingsrede van president Obama in Dallas kun je via deze link bekijken op YouTube.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: doden, Janwillem van de Wetering, Obama, racisme

Lees ook:

  1. Boeken – Rosa Parks – protest tegen racisme
  2. De functie van een zenmonnik
  3. Het boeddhistisch abattoir
  4. Sogian Desu: NENGE MISHO

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick Verstegen zegt

    13 juli 2016 om 11:20

    Mooi Jules!

  2. KuanYin zegt

    14 juli 2016 om 10:17

    ….mooi….

  3. Chris zegt

    14 juli 2016 om 11:35

    Dank je Jules

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)
    • De alchemist

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens