• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De dharma van Dallas

De dharma van Dallas

13 juli 2016 door Jules Prast

De onderdompeling in zen en boeddhisme heeft mij de ogen geopend voor de gecodeerde boodschappen in ‘s werelds wijsheidsliteratuur

“Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.”

Aan dit citaat uit het bijbelboek Ezechiël (36:26) refereerde president Obama dinsdag tijdens de herdenking van vijf gevallen politiemensen in Dallas, Texas.

Terwijl hij sprak, leek hij meer dan ooit zijn verhaal te zijn en, zoals wij zouden zeggen, de dharma te manifesteren. Hij plaatste de tragedie in een context van raciale spanningen, sociale rechtvaardigheid en medemenselijkheid. Al doende liet hij zien zijn Nobelprijs meer dan waard te zijn, alleen door zichzelf te zijn. Mijn kinderen prent ik in: kijk naar deze man, dit is levende geschiedenis.

Bij herhaling putte de president uit de bijbel. Maar bij het vers van Ezechiël gebeurde er iets met mij dat me tegenwoordig wel vaker overkomt. Je hoeft Gautama niet op te slaan in de canon om gelouterd te worden door de dharma. Bij monde van Ezechiël, de interreligieuze profeet van jodendom, christendom en islam, spreekt ook de Boeddha tot ons.

Een versteend hart is een hart vol van ‘zelf’. Een levend hart is een hart dat zich leeg weet en daardoor open. Met zulke bronnen op zak hebben we geen cryptische uitweidingen van Dogen nodig. Wie deze taal verstaat, krijgt van Ezechiël zonder verdere omhaal een vernieuwde geest op een presenteerblaadje aangereikt.

In zijn schalkse zentrilogie vertelt Janwillem van de Wetering over een Japanse abt die iemand bij toeval iets heeft horen citeren uit de Bergrede. Hij vraagt een Westerse student om de tekst ervan te vertalen en aan hem voor te lezen. “Ja,” zegt hij na het aanhoren van Jezus’ zaligsprekingen, “dit is de dharma.”

Begrijp me niet verkeerd. Pas de onderdompeling in zen en boeddhisme heeft mij de ogen geopend voor de gecodeerde boodschappen in ‘s werelds wijsheidsliteratuur. Je moet iets in jezelf horen meeresoneren op de maat van wat met een eigenlijk o zo kreupel woord nondualisme heet – en dan nog in de versie van de boeddha-dharma. Er zijn vast en zeker ook andere aanvliegroutes, maar ik heb meeliftend in het Grote Voertuig een verjonging van de geest ondergaan.

Het hier en nu is niet plat, het is een dimensie die zich openlegt aan wie heeft geleerd te kijken met nieuwe ogen en te luisteren met nieuwe oren. Heel de immanentie kruipt er in al haar rijkdom en luister uit naar voren. Plat is vorm zonder perspectief. Juist het spel van voor- en achtergrond geeft een dynamiek aan onze waarneming van de dharma aan het werk.

Er zijn mensen die ik bewonder om hun vermogen de teksten van de Pali Canon tot onze hedendaagse verbeelding te laten spreken. Dit zijn evenwel enkelingen. Zonder inspiratie is welke tekst dan ook alleen maar tekst; met de dode letter ligt altijd het risico op de loer dat de dharma dogma wordt. Ik heb het niet zo op met de bijbelbullen van het boeddhisme omdat je de dharma ook zonder letterknechterij kunt vrijmaken uit de dimensie van het alledaagse. Dit is in kort bestek het credo van de zentraditie.

In de dimensie van de dag van dinsdag was het president Obama die ons de dharma van Dallas voorhield in de vorm van een vers uit Ezechiël. Ik twijfel er niet aan dat Obama in momenten van verwarring evenzeer een falend mens is als wij allen. Maar als wij onze verwarring afleggen, dan zijn wij, en hij, allen boeddha. Nu ik erover nadenk, boeddhaschap en medemenselijkheid zijn onderling ten nauwste verbonden.

Ons laten voeden door een geest die zelf nooit veroudert of verjongt, geeft ons de mogelijkheid van het inzicht en de vrijheid van vrees die de bodhisattva kent. Hisamatsu sprak over het belang dat de mens zich boven de geschiedenis plaatst. Dit klinkt alleen vreemd voor wie zich niet herkent in de geest van zijn of haar oorspronkelijk gelaat.

Tijd kan verstenen én vrijmaken. Wie vrij is kan zich anders met de tijd verbinden en in verantwoordelijkheid een venster openen waardoor transformatie binnen het vizier komt van de wereld. Hisamatsu’s hart was niet versteend, verre van dat. Als een moderne Ezechiël hielp hij zijn medemens graag door te wijzen naar de plaats waar je een nieuw hart kunt krijgen.

Namu Amida Butsu,

Taigu bombu

—
De hele herdenkingsrede van president Obama in Dallas kun je via deze link bekijken op YouTube.

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: doden, Janwillem van de Wetering, Obama, racisme

Lees ook:

  1. Boeken – Rosa Parks – protest tegen racisme
  2. Zeshin – De functie van een zenmonnik
  3. De nooit beantwoorde brief van de zen-abt in Kyoto
  4. Taigu – En vergeef ons onze schulden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick Verstegen zegt

    13 juli 2016 om 11:20

    Mooi Jules!

  2. KuanYin zegt

    14 juli 2016 om 10:17

    ….mooi….

  3. Chris zegt

    14 juli 2016 om 11:35

    Dank je Jules

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.