De Engelse kunstenaar Grayson Perry speelt zijn eigen hoogstpersoonlijke light-versie van religie.
In het Bonnefantenmuseum in Maastricht zag ik een tentoonstelling met het werk van deze veelzijdige artiest. Ik kreeg voortdurend een grijns op mijn gezicht, want Perry’s werk is vaak erg grappig. Het is ook maatschappijkritisch.
Perry heeft iets met de driehoek religie-macht-spel. Zo ontwerpt hij zijn eigen persoonlijke religie, tegen kwalijke machtsvorming, en maakt daar één groot spel van. Hij is een echte speler, want hij erkent voluit dat hij speelt, maar hij voegt eraan toe dat hij het wel serieus bedoelt. Gelovigen die vergeten zijn dat ze zelf ook spelen, zullen aanstoot nemen aan zijn werk en het blasfemisch vinden. Maar als je verder kijkt dan je eigen horizon, past Perry’s motto voor deze tentoonstelling: ‘Hold your beliefs lightly’. Vrij vertaald: ‘Hanteer de light-versie van je levensbeschouwing’.
Wat is die Perry-religie dan? Hij ontwierp bijvoorbeeld een ‘Temple for everyone‘ (Tempel voor iedereen), een pelgrimsoord los van alle denominaties, en vrij te gebruiken. Die tempel staat er intussen, ergens in Essex, gebouwd met steun van bestsellerschrijver Alain de Botton.
Een heftiger voorbeeld is een wandkleed met in de rand de tekst: ‘Vote Alan Measles for God, He will save us’ (‘Stem op Alan Measles als God, Hij zal ons redden’).
Alan Measles is de knuffelbeer die al sinds Perry’s kindertijd zijn vaste metgezel is en die hij vaak afbeeldt. Op dat wandkleed wordt Alan neergezet als terrorist met bomgordel, omgeven door alle machten in onze wereld die aan onbeheerst geweld doen. De speelse ironie is hier sarcasme geworden. Die treft alle gelovigen die hun god de enige ware vinden en dat met geweld prediken. Perry: ‘Have an election then, rather than a war!‘ (‘Houd dan verkiezingen in plaats van oorlog te voeren!’). Hij weet dan wel wie zijn kandidaat is.
Grijns.