• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Is een unsui (thuisloze) arm?

Is een unsui (thuisloze) arm?

25 november 2015 door Zeshin van der Plas

Armoede is niet gebrek aan geld hebben. Zelfs honger hebben is geen armoede. Armoede is: ‘Buitengesloten zijn van’. Je zal je misschien afvragen ‘Buitengesloten van wat?’ Van alles wat je wilt hebben.

Armoede is lijden, omdat je buiten gesloten bent van wat je wilt hebben. Nog grotere armoede is anderen buitensluiten van wat je denkt te hebben. Rijkdom is bereid zijn elke hap eten die je neemt te willen delen. Als je bereid bent te delen, dan vergroot je je wereld en krijg je meer ruimte. Wie alles wat hij denkt te bezitten voor zich zelf houdt, verkleint zijn wereld en bindt zichzelf.

Zo, dit zijn wat regels die je niet klakkeloos moet aannemen, en zeker niet lichtzinnig moet verwerpen of veroordelen. Materiële armoede is er in Nederland niet, maar geestelijke armoede is er des te meer.

Dat het wat minder gaat met de economie over de hele wereld is een natuurlijk gebeuren. En net zo als het jaar zijn seizoenen heeft, zo heeft de economie ook zijn seizoenen. Er zijn maar weinig mensen die dit begrijpen. Zij die de wijsheid bezitten om vrijwillig – ten gunste van hun medemens een gedeelte van hun salaris inleveren, in de wetenschap dat de vrede op die manier bewaard wordt. Maar delen? Wie wil er nou delen in de armoede van een ander?

Laat ik niet al te pessimistisch zijn. Nederland is vergeleken bij heel veel andere landen een voorbeeld. Veel, heel veel Nederlanders trekken zich het lot van hun medemens aan. Sommige van onze landgenoten raken hierdoor in paniek, omdat ze denken dat ze iets af moeten staan. Zijn ze iets tekort gekomen? Hebben ze honger?

Allerminst, 99% van de Nederlanders kan ’s avonds voor de buis hangen en een kopje koffie kan er ook nog van af. Voor de rest van de tijd maken ze elkaar het leven zuur door verwachtingspatronen te installeren. Als je daar niet aan meedoet ben je geen volwaardig mens. En dat is dan die 1% of misschien 2% die overblijft: Junkies, hoeren, geestelijk gestoorden, zij die de goot in geschoven zijn, zij die niet kunnen beantwoorden aan het verwachtingspatroon.

In India woonde een vrouw die ook een schop tegen de verwachtingspatronen gaf. Ze had werkelijk mededogen met de mensheid. De pijn van een ander was haar pijn. Ze vestigde zich in een houten barak, en creëerde daar een plaats waar bedelaars en andere uitgestotenen menswaardig konden sterven. De stervenden raapte ze domweg van straat op. In India kijkt niemand om naar de paria’s. Haar barak stond tegen de achterkant van de tempel van Kali, en droeg de naam “Nirmal Hriday”, wat plaats van het zuivere hart betekent. Hier konden ongeneeslijk zieken voor zover mogelijk verzorgd worden, en kregen een behandeling volgens de laatste rite van hun eigen religie. Veel Indiërs was het een doorn in het oog, dat armoedige zootje achter de tempel. Op een gegeven moment stapte een hoog geplaatste uit de wijk naar het politiebureau. Hij vond dat die zwerversbende weg moest. De dienstdoende agent beloofde er direct iets aan te doen.

De klacht kwam bij de commissaris terecht, die besloot om zelf de zaak te inspecteren. Diep ontroerd en opgewonden over het feit dat iemand hier over durfde te klagen, keerde hij terug naar het politiebureau. Tegen de man die de klacht had ingediend zei hij: “Ik heb gezegd dat ik mij van deze vrouw zou ontdoen en dat zal ik ook. Maar dan moeten jullie er eerst voor zorgen dat jullie vrouwen en dochters gaan doen wat zij nu doet. In de tempel staat een beeld van zwarte steen van de godin Kali, waar jullie offers brengen. Terwijl aan de achterkant de levende Kali huist”.

 

 

 

Categorie: Columns, Zen Tags: arm, armoe, thuisloze, zeshin

Lees ook:

  1. Boeddhisme in oorlog
  2. Zeshin – tijd
  3. Zeshin – carnaval
  4. Keurslijf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marja Timmer zegt

    27 november 2015 om 09:01

    Dank voor dit artikel en voor dit inzicht.

  2. Joppe zegt

    27 november 2015 om 09:26

    Mooi artikel, hoewel ik het niet eens ben met de stelling dat er in nederland geen materiele armoe is. De 2500 (en groeiende groep) gezinnen die in mijn woonplasts nasr de voedselbank moeten omdat ze niks te eten hebben, durf ik wel arm te noemen. Want dat honger hebben geen armoe is vind ik nogal een rare uitspraak. Maar misschien begrijp ik het allemaal niet, dat kan. Dit schoot me iig even in het verkeerde keelgat.

  3. zeshin zegt

    4 december 2015 om 22:25

    Hallo Joppe
    Als je je buitengesloten voelt van voedsel, dat is armoede. Buiten gesloten zijn van is armoede.

  4. G.J. Smeets zegt

    4 december 2015 om 23:51

    Zo is het maar net Zeshin. Armoede is ‘geen keuze hebben’. Geen perspectief. Elke onvrijwillig dakloze overal op de aardbol legt het ons haarfijn uit.

  5. Borisboyo zegt

    5 december 2015 om 07:54

    Nederland doet zeker heel veel om anderen te helpen. Of laat ik zeggen de Nederlandse medemens..Als ik zie hoeveel er wordt gegeven aan giro 555 acties, tv acties, glazen huis, goede doelen, collectes, de kerstpakket lever in actie om aan anderen te geven die het minder hebben van de plaats waar ik woon en noem maar op. De vele vrijwilligers in Nederland die anderen helpen…ben ik stiekem een beetje trots op deze medemensen :-)

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.