• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Is een unsui (thuisloze) arm?

Is een unsui (thuisloze) arm?

29 oktober 2025 door Zeshin van der Plas

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst-en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst die we eerder, op 25 november 2015 in het BD publiceerden.

Armoede is niet gebrek aan geld hebben. Zelfs honger hebben is geen armoede. Armoede is: ‘Buitengesloten zijn van’. Je zal je misschien afvragen ‘Buitengesloten van wat?’ Van alles wat je wilt hebben.

Armoede is lijden, omdat je buitengesloten bent van wat je wilt hebben. Nog grotere armoede is anderen buitensluiten van wat je denkt te hebben. Rijkdom is bereid zijn elke hap eten die je neemt te willen delen. Als je bereid bent te delen, dan vergroot je je wereld en krijg je meer ruimte. Wie alles wat hij denkt te bezitten voor zich zelf houdt, verkleint zijn wereld en bindt zichzelf.

Zo, dit zijn wat regels die je niet klakkeloos moet aannemen, en zeker niet lichtzinnig moet verwerpen of veroordelen. Materiële armoede is er in Nederland niet, maar geestelijke armoede is er des te meer.

Dat het wat minder gaat met de economie over de hele wereld is een natuurlijk gebeuren. En net zo als het jaar zijn seizoenen heeft, zo heeft de economie ook zijn seizoenen. Er zijn maar weinig mensen die dit begrijpen. Zij die de wijsheid bezitten om vrijwillig – ten gunste van hun medemens een gedeelte van hun salaris inleveren, in de wetenschap dat de vrede op die manier bewaard wordt. Maar delen? Wie wil er nou delen in de armoede van een ander?

Laat ik niet al te pessimistisch zijn. Nederland is vergeleken bij heel veel andere landen een voorbeeld. Veel, heel veel Nederlanders trekken zich het lot van hun medemens aan. Sommige van onze landgenoten raken hierdoor in paniek, omdat ze denken dat ze iets af moeten staan. Zijn ze iets tekort gekomen? Hebben ze honger?

Allerminst, 99% van de Nederlanders kan ’s avonds voor de buis hangen en een kopje koffie kan er ook nog van af. Voor de rest van de tijd maken ze elkaar het leven zuur door verwachtingspatronen te installeren. Als je daar niet aan meedoet ben je geen volwaardig mens. En dat is dan die 1% of misschien 2% die overblijft: Junkies, hoeren, geestelijk gestoorden, zij die de goot in geschoven zijn, zij die niet kunnen beantwoorden aan het verwachtingspatroon.

In India woonde een vrouw die ook een schop tegen de verwachtingspatronen gaf. Ze had werkelijk mededogen met de mensheid. De pijn van een ander was haar pijn. Ze vestigde zich in een houten barak, en creëerde daar een plaats waar bedelaars en andere uitgestotenen menswaardig konden sterven. De stervenden raapte ze domweg van straat op. In India kijkt niemand om naar de paria’s. Haar barak stond tegen de achterkant van de tempel van Kali, en droeg de naam “Nirmal Hriday”, wat plaats van het zuivere hart betekent. Hier konden ongeneeslijk zieken voor zover mogelijk verzorgd worden, en kregen een behandeling volgens de laatste rite van hun eigen religie. Veel Indiërs was het een doorn in het oog, dat armoedige zootje achter de tempel. Op een gegeven moment stapte een hoog geplaatste uit de wijk naar het politiebureau. Hij vond dat die zwerversbende weg moest. De dienstdoende agent beloofde er direct iets aan te doen.

De klacht kwam bij de commissaris terecht, die besloot om zelf de zaak te inspecteren. Diep ontroerd en opgewonden over het feit dat iemand hier over durfde te klagen, keerde hij terug naar het politiebureau. Tegen de man die de klacht had ingediend zei hij: “Ik heb gezegd dat ik mij van deze vrouw zou ontdoen en dat zal ik ook. Maar dan moeten jullie er eerst voor zorgen dat jullie vrouwen en dochters gaan doen wat zij nu doet. In de tempel staat een beeld van zwarte steen van de godin Kali, waar jullie offers brengen. Terwijl aan de achterkant de levende Kali huist”.

Categorie: Columns, Zen Tags: arm, armoe, thuisloze

Lees ook:

  1. Het verloren gaan van het menselijk gezicht…
  2. Schandaal van onze eeuw
  3. Het jaar 2018 – de vierenzeventigste dag – honger
  4. Het jaar 2020 – dag 250 – beatrixhaven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 14 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • 15 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Golden letters III – samsara en nirvana
    • De overeenkomst tussen bezorgdheid en zorgeloosheid
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 317 – wereldstukje
    • Klacht Hind Rajab Foundation tegen EIB ontvankelijk verklaard

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.