• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Schreeuwers

Schreeuwers

30 oktober 2015 door André Droogers

Schreeuwers tegen de komst van vluchtelingen ontlenen hun gelijk aan hun stemvolume en hun spreekkoren. Maar dat is niet eens het voornaamste probleem. Wat het meest schokt, is de manier waarop kernwaarden als gastvrijheid en medemenselijkheid ontkend worden. De vluchtelingencrisis is een waardecrisis.

Bas Heijne wijst in een column in De Gids op twee botsende waardespelen. De Verlichting bracht universele waarden: gedeelde menselijkheid en gelijkwaardigheid. ‘Wij samen!’. De Contra-Verlichting benadrukte eigenheid, verschil, nationaliteit, groepscultuur en ‘Eigen volk eerst’. ‘Wij tegenover zij!’. Populisme is de onderbuikversie van de Contra-Verlichting. Die tweedeling vond ik verhelderend. En natuurijk kies ik dan voor het Verlichtingsideaal.

Maar toch zit er een probleem. Als antropoloog heb ik me een leven lang beziggehouden met wat mensen gemeen hebben èn met wat hen onderscheidt. Cultuurverschillen zijn er, ook al heb ik het vaak over ‘de mens’. De vraag is hoe je met die verschillen omgaat. En met je eigen culturele bepaaldheid.

De antropologie heeft een tijd gevaren onder de vlag van het cultuurrelativisme. Elke cultuur heeft haar eigen waarden en het is een doodzonde de ene cultuur te beoordelen met de waarden van de andere. Cultuurrelativisme bevordert goede omgangsvormen.

Maar de Holocaust maakte duidelijk dat je de cultuur van Nazi-Duitsland juist wel moest beoordelen. Zo ook de Apartheid. Of repressie, geweld, marteling, onthoofding en dictatuur.

Bovendien globaliseert de wereld in hoog tempo, waardoor iedereen met iedereen te maken heeft. Ook daarom is er behoefte aan een gemeenschappelijk waardepakket. Zo gezien namen de Verlichtingswaarden een interessant voorschot op de schaalvergroting die ging komen.

Maar wat is dan nu het morele kompas voor wereldwijd gebruik? De Universele Verklaring van de Mensenrechten doet een – nog lang niet altijd gerespecteerde – poging. Amnesty fungeert als wereldgeweten, maar vecht tegen de bierkaai.

De recente geschiedenis is vol gebeurtenissen die evenzovele aanleidingen zijn om met vallen en opstaan een nieuw waardekader te vinden. De vluchtelingenstroom is de meest recente in de serie. Het dilemma dat Heijne schetst vergezelt ons voorlopig nog wel.

Dan helpt elke suggestie. Als we nu eens dit waardedilemma opnieuw doordenken in het licht van macht en spel?

Ik kom uit bij ludocratie als overkoepelend waardespel. Hoofdrolspeler: Homo Ludens, de spelende mens. Voordeel: die is zowel universeel aanwezig als cultureel bepaald. Het is een speler die stoeit met alternatieven zoals Pro- en Contra-Verlichting, menselijkheid en eigenbelang, globaal en lokaal, en nog een hele serie andere dilemma’s. Spel is namelijk het menselijk vermogen tegelijk meer indelingen van de werkelijkheid te hanteren.

Wat schieten we daarmee op? Ludocratie wordt wel in volle ernst gespeeld, maar is ook zelfrelativerend. Dat zorgt voor een zachte versie van de onvermijdelijke macht. Besluiten sluiten nooit mensen uit. Homo Ludens speelt op een serieuze manier met werkelijkheidsdefinities, maar dat gebeurt met de knipoog van de bescheiden betekenisgever: ‘Ik ben ook maar een mens, ik probeer alleen maar iets uit. Ik ben nu eenmaal een knappe knoeier!’. Homo Ludens schreeuwt alleen van spelplezier.

Kortom: leve de ludocratie! Nu met vluchtelingen als nieuwe spelers!

Categorie: Columns Tags: Amnesty, André Droogers, holocaust, verlichting, vluchtelingen, wij, zij

Lees ook:

  1. Integratie
  2. Splijtgezwam
  3. Angstcultuur 2
  4. De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    30 oktober 2015 om 14:20

    Andre Droogers,
    je stelt:
    “De Universele Verklaring van de Mensenrechten doet een – nog lang niet altijd gerespecteerde – poging [tot globaal moreel kompas].”

    Een beter moreel kompas dan die Universele Verklaring is er m.i. niet. Dan is het dus zaak dat die Verklaring wél altijd gerespecteerd wordt. Je suggestie ‘ludocratie’ zie ik dan ook niet als vervanger van die Verklaring maar als strategie om die Verklaring door te douwen met het spel van de macht en de macht van het goed gespeeld spel.

  2. Jan D zegt

    30 oktober 2015 om 16:29

    Mij is geleerd, “Hoe harder de mens schreeuwt, hoe banger hij/zij is” Er zijn dus heel veel bange mensen.

    • Léon zegt

      31 oktober 2015 om 12:14

      Juist!

  3. Marijke van Geest zegt

    30 oktober 2015 om 20:01

    Interessant vraagstuk. De inhoud voegt zich doorgaans naar de vorm waarin het gegoten wordt. Alleen door het spel te spelen kan er iets veranderen. Er is een bepaalde mate van psychologische flexibiliteit benodigd om met waarden (die intrinsiek zijn en per definitie niet goed of fout) te spelen.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.