• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ruimdenkend – Gelovige ruimtevaarders

Ruimdenkend – Gelovige ruimtevaarders

8 augustus 2025 door André Droogers

Hoe gaan we om met de ervaring dat we van alles denken te verwoorden, en desalniettemin vroeg of laat moeten erkennen dat we stamelen? Neem nu geloofsvoorstellingen die gebaseerd zijn op beelden die met ruimte te maken hebben.

In de religieuze verbeelding gebruiken we profane ruimtelijke indelingen, zoals boven en beneden. God is boven ons. Als Jezus mens wordt, hoort hij bij beneden. De Zoon hier beneden, de Vader daarboven. Na de Hemelvaart is Jezus weer van daarboven, aan Gods rechterhand – ook al een ruimtelijk beeld.

Maar is het ‘boven’ van Bethanië bij Jeruzalem, waar volgens het evangelieverhaal de Hemelvaart plaatsvond, hetzelfde ‘boven’ als dat aan de andere kant van de aarde, zeg Australië? Tja, de evangelieschrijvers konden nog rustig uitgaan van een platte aarde, met overal hetzelfde ‘boven’. Wij niet. Toch houden we het op ‘boven’.

Nog zo’n ruimtevraag. We gebruiken hemel in religieuze zin. Zoals in ‘ten hemel varen’, of ‘God is in de hemel’, of ‘mijn beminde gestorvenen zijn in de hemel’. Maar daarnaast kent ons taalgebruik een seculiere, meteorologische hemel, zoals in ‘wat een mooie blauwe hemel vandaag!’. Hebben die hemels iets met elkaar te maken? Levert die blauwe hemel het beeld voor de religieuze hemel? Of vermoedde men iets achter het blauwe zwerk?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Worden alle ruimtelijke beelden dan ingehaald door de tijd? Is alle verwoording en verbeelding per saldo sleets? Verliezen gelovige ruimtevaarders zich mompelend en strompelend in de ruimte?

Tijd voor troost. Falend taalgebruik is alleen verontrustend als er een absoluut ijkpunt zou bestaan van perfecte, definitieve weergave. Heilige geschriften en geloofsbelijdenissen suggereren dat wel. Tegenwoordig pretendeert de wetenschap geijkte kennis te leveren. Maar dat ijkpunt bestaat niet, want alle taalgebruik, inbegrepen het theologische en wetenschappelijke, kent beperkingen. Taal heeft een open einde. Bonus: Dat maakt poëzie zo mooi.

Uiteindelijk behelpen we ons allemaal met taalspelen en beeldspelen. We denken daardoor dat we toch een beetje door hebben hoe onze werkelijkheid in elkaar zit. Dat elk spel serieus gespeeld moet worden, ook het taal-en-beeld-spel, is dan mooi meegenomen. De ernst van ons spel maskeert ons falen.

Het is en blijft dus een kwestie van behelpen. Tussen de polen van geslaagde en mislukte verwoording moeten we ons zien te redden. Ook wat uiteindelijk betekenis verliest, doet een poos dienst. Elke tijd probeert nieuwe woorden en beelden uit. Taalgebruik is altijd eigentijds en past zich aan.

Een voorbeeld. Bij de nieuwere ruimtelijke woordenschat hoort ‘dimensie’. Gelovigen hebben het over ‘een extra dimensie’. Soms voegen ze er aan toe: ‘zeg maar’ – wat enige onzekerheid verraadt. Maar de term is voldoende vaag om wat langer mee te gaan. Ze drukt iets uit dat men niet anders kan verwoorden.

Ander voorbeeld: Klassieke en moderne mystici verkennen een goddelijke ruimte binnenin. Ze doorbreken de tweedeling binnen/buiten. God kan ook in ons wonen.

Het aardige van het goddelijke binnenin is dat het wetenschappelijke en atheïstische ijkpunt er niet zo goed raad mee weet. De kritiek geldt de God buiten en boven ons. Wel melden zich nu neurowetenschappers die elke ervaring van zelf en identiteit, religieus of niet, herleiden tot de werking van onze grijze cellen. Ach, denk ik dan, ieder heeft recht op zijn eigen taalspel, ook breinonderzoekers die – met hun brein – denken het absolute ijkpunt te beheren.

Er zijn religies die weet hebben van de betrekkelijkheid van verbeelding en verwoording. Die maken van stilte, leegte en zwijgen veelzeggende kernwaarden, bijvoorbeeld in de meditatie. Mindemptiness.

Nog zo’n gelovige wijsheid: De Geest zweeft over de wateren en waait waarheen zij wil, tot in ons hart. Ze overstijgt het beneden-boven-buiten-binnen-schema van Vader & Zoon.

Laten we ons dus maar gewoon blijven verbeelden dat we ruimdenkend iets kunnen verbeelden. Speel!

 

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk Tags: aarde, beneden, boven, God, hemel, Jezus

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 
  2. Nathan – Zen zonder zen
  3. Ksaf – Waar eindigt de aarde en begint de hemel?
  4. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfenveertigste dag – god

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    8 augustus 2025 om 09:12

    Stel je hebt de volgende gedachten: “Als ik me niet insmeer, verbrand ik, heb ik vanavond last”. Best een serieuze zaak die je eigen welzijn aangaat. Of die van je kinderen. De kans is heel groot dat het waar wordt ook. In die zin kun toch ook weer niet zeggen, vind ik, dat we de werkelijkheid helemaal niet door hebben, en dat het allemaal maar (taal)spel is. We weten juist dat het niet allemaal maar (taal)spel is. Dat maakt het ook ingewikkeld.

    Is het echt waar dat we eerst de werkelijkheid niet conceptueel waarnemen zoals ie is en dan pas ideeen ontwikkelen en beginnen voor te stellen en verbeelden? Of kennen we de wereld niet anders dan als voorstelling? Is de groenheid van gras geen voorstelling?

    Stel nou dat je al die mentale beelden en voorstellingen (zoals over insmeren en verbranden) echt helemaal niet serieus zou nemen, zou dat dan je eigen en andermans welzijn beschermen? Je moet toch ook wel de ernst van de zaken inzien want de ervaring leert dat als je het niet serieus neemt, da krijg je het deksel op de neus. Niet altijd maar vaak genoeg om toch gedachten, ideeen, voorstellingen, verbeeldingen serieus te nemen ook.

    Wat is onze speelruimte? Wanneer verliest speelsheid en spel haar functionaliteit en beschermt het niet meer? Wat staat het toe maar wat moeten we wel serieus nemen>

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.