• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ontradicalisering – Spel als levenskunst

Ontradicalisering – Spel als levenskunst

27 februari 2015 door André Droogers

Hoe kan iemand ontradicaliseren? Heel simpel, door weer te gaan spelen! Spel is de levenskunst van het alternatief.

Spel leent zich prima voor praktische toepassingen. Zo probeer ik met mijn boekje ‘God 3.0′ gelovigen een manier aan de hand te doen om creatief met hun twijfels om te gaan. ‘Als er zoveel religies zijn, is de mijne dan wel waar?’

Oplossing: Speel je eigen zingevingspel, neem dat serieus, maar doe af en toe het spiegelritueel. Knipoog naar jezelf voor de spiegel en zeg: ‘Ik speel mijn spel in volle ernst, maar ik weet dat er anderen zijn die even serieus een ander zingevingspel spelen. Dat belet me niet mijn eigen spel te spelen, maar het maakt me wel tolerant. En wantrouwig, als mijn geestelijke leiders hun macht gebruiken om me te laten geloven dat ons spel het enige ware is. Amen.’

Bij religieuze radicalisering gaat het niet om gelovigen die twijfelen, maar die juist superzeker zijn van hun zaak. Andersgelovigen hebben het helemaal mis. Die radicale keuze wordt een maatschappelijk probleem zodra de eigen boodschap alle middelen heiligt. Als geweld een van die middelen is, wordt het echt link.

Wat heet geweld? Geweld noem ik het gebruik van fysieke, verbale en psychologische machtsmiddelen om personen in hun fysieke, verbale en psychologische welzijn aan te tasten. Ik beperk me met deze omschrijving niet tot het fysieke geweld dat doodt, ook al is dat nu bijna dagelijks breaking news. Ook woorden kunnen doden, net zoals mensen met psychologische trucs monddood gemaakt kunnen worden.

Het typerende van religieus geweld is dat gelovigen ideeën en gedrag uit hun religie gebruiken om geweld op te roepen en te rechtvaardigen. Elke ketter zijn letter. Het gebektst met eigen tekst.

Maar hoe kan een religie geweld rechtvaardigen, terwijl ze toch meestal ook een menslievende kant heeft. Leven en welzijn zijn doorgaans kernwaarden. Verdwijnt de compassie als de passie gaat woeden?

Als dat het geval is, stelt de buitenwacht een religie al snel als geheel verantwoordelijk. Minder radicale gelovigen worden dan gemaand hun broeders en zusters op te roepen tot menslievender gedrag. Of een verbod op de hele religie wordt per spandoek, T-shirt of partijprogramma gepropageerd.

Terug naar spel. Alle gelovigen zijn mensen. Mensen spelen met hun betekenisrepertoires. Dat zijn de voorraadschuren waarin betekenissen bewaard worden. Er zit veel meer in dan een mens nodig heeft. In opvoeding en onderwijs leer je je weg te vinden door die schuren. Gelovigen spelen met de voorraad religieuze betekenissen.

Tijden veranderen, en betekenisrepertoires veranderen mee, ook religieuze. Mensen danken betekenissen af en omarmen nieuwe betekenissen. Jezus was Verlosser, werd een Goed Mens, en heeft uiteindelijk misschien niet bestaan.

De repertoireschuren zitten zo vol dat elk mens er wel iets kan vinden dat past. Omdat iedereen zijn eigen keuze maakt, ontstaan verschillen. Wereldreligies bieden een keuzepakket. Daar wordt door de verschillende stromingen binnen de wereldreligie weer over geheggeld en gesteggeld. Radicalisering ontstaat als gelovigen vergeten dat er meer in de voorraadschuur zat dan hun eigen selectie.

De kernvraag bij radicaliseringsgeweld wordt dan: Wat beweegt iemand om op een bepaald moment en in een bepaalde context juist die specifieke betekenissen uit de repertoireschuur tevoorschijn te halen die geweld tegen andersgelovigen acceptabel maken? Sommigen zoeken het antwoord in de opvoeding, de cultuur of de groep. Of ze wijzen op iemands levensgeschiedenis. Of op de minderheidspositie. Of op die ene gebeurtenis die als trigger werkte. Of op die ene geestelijke leider met zijn overtuigende verhaal. Of op al die dingen en nog een paar. Ik denk dat men heeft verleerd te spelen met de repertoires.

Hoe kan spel dan remedie zijn? Doordat iedereen het spiegelritueel uitvoert, toleranter wordt en macht gaat wantrouwen. En dus meer mens wordt. Zo simpel.

 

Categorie: Columns Tags: radicalisering, spel

Lees ook:

  1. Red het spel – Help, we zijn onteigend!
  2. Fortnite: hoe religieus ! / ?
  3. Achterkant
  4. Vrijdag Zindag 31 – spel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.