• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Ik ben Charlie, een eind aan de vrijheid van meningsuiting

Ik ben Charlie, een eind aan de vrijheid van meningsuiting

13 januari 2015 door Joop Ha Hoek

Ik ben in de war. Afgelopen zondag keek ik op de televisie naar de massale demonstraties in Frankrijk. Drie komma zeven miljoen mensen liepen mee waarvan er heel wat een bordje of spandoek droegen met de tekst: Je suis Charlie. Een verwijzing naar de moordaanslag op het linkse satirische weekblad Charlie Hebdo, eerder die week, waarbij twaalf mensen om het leven kwamen. Gisteren hoorde ik dat er in Nederland zeshonderdduizend mensen naar die beelden gekeken hebben. En dat was nog geen zestien percent van de vier miljoen die ’s avonds het programma Boer zoekt vrouw van de publieke omroep op de buis hadden. Boeren scoren beter in de gunst van het publiek dan persvrijheid.

Terug naar Parijs. Waarschijnlijk door de massaliteit van de demonstraties kon ik niet meer helder interpreteren wat ik zag. Wisten die mensen wel waarvoor ze in beweging waren gekomen? Was het angst? Was het solidariteit? Persvrijheid?  Was het de dwang om mee te moeten doen? Een dagje uit, het was mooi weer, zei de verslaggever van de NOS. Ik hoorde dat ook de vrouw van een van de moordenaars meeliep. Ik zag oude en jonge mensen, mannen en vrouwen, kinderen ook, borden, vlaggen, ook de vlag van Free Tibet. Ik zag wel zestig regeringsleiders vooraan de stoet. Af en toe stopten ze met lopen om fotografen de gelegenheid te geven een mooie prent te maken.

Ik zag de leiders van Israël en Palestina, Benjamin Netanyahu en Mahmoud Abbas op de eerste rij, terwijl de Franse president Hollande ze gevraagd had weg te blijven. Wat verdedigden die beide mannen in Parijs? Mensenrechten, die ze vrijwel dagelijks met voeten treden?

Charlie Hebdo. Boeddhisme is de vierde religie in Frankrijk,
Charlie Hebdo. Boeddhisme is de vierde religie in Frankrijk, na het voetbal, racisme en belastingontduiking.

Ik zag premier Rutte van Nederland, op de tweede of derde rij. Voor zover ik kon zien had hij geen bordje in zijn hand of droeg hij een spandoek met de tekst Je suis Geert.  De politicus Geert Wilders van de PVV die al jaren gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting, daarvoor op een dodenlijst is gezet en nu dag-en nacht bewaakt wordt door bewapende bodyguards en in bunkers schijnt te slapen. Ik vind de ideeën van Wilders uiterst verwerpelijk maar zal altijd zijn recht op vrije meningsuiting verdedigen. Het is aan de rechter om te beoordelen of hij daarbij grenzen overschrijdt.

Ik zag David Cameron, de premier van het Verenigd Koninkrijk. Ook hij droeg geen bordje  met de tekst Je suis Julian. De Australische journalist en klokkenluider en voorvechter van persvrijheid Julian Assange, de oprichter van Wikileaks, die, sinds bekend werd dat hij betrokken is bij WikiLeaks,  geen vaste woon- of verblijfplaats meer heeft. Hij sliep op luchthavens en bij vrienden over de hele wereld om te voorkomen dat hij in handen zou vallen van Amerikaanse veiligheidsdiensten. Assange verblijft al jaren in de ambassade van Ecuador in Londen. Als deze klokkenluider naar buiten gaat wordt hij direct door de Britse politie gearresteerd en uitgeleverd aan de VS.

Ik dacht aan de ongeveer honderd journalisten die jaarlijks in de wereld, in verre landen, om het leven komen bij hun riskante werkzaamheden om verslag te doen van onrecht en onmenselijkheid in de wereld. Martelingen, gevangenschap, kogels en bommen maakten een eind aan hun  recht op vrijheid van meningsuiting,  persvrijheid. Ze leven voort in de gedachten van gezinnen, de familie, bij hun collega’s, maar er is geen hond die er voor de straat op gaat. Kent u hun namen?

Twaalf mensen -redacteuren, medewerkers, twee politiemensen- kwamen vorige week bij de aanslag op het magazine Charlie Hebdo om het leven. Gepleegd door twee mannen met een verstoorde geest en zware wapens. Afschuwelijk. Drie komma zeven miljoen mensen knuffelden het satirisch magazine afgelopen zondag dood. Het blad is heilig verklaard, kritiek op de redactie en de inhoud van het magazine is not done. Wie niet voor Charlie is, telt niet meer mee. Charlie is de norm. Charlie is de eenheidsworst die door de straten en over de pleinen van Parijs kroop. De vrijheid om anders te denken is om zeep geholpen. Je suis Charlie. Het staat haaks op wat de journalisten en cartoonisten van het blad voor ogen hadden/hebben. Charlie Hebdo was juist niet een norm maar blonk uit door verscheidenheid omdat niemand heilig was voor het potlood en de pen van het blad. Je hoefde van hen Charlie niet lief te hebben, dat was ze een gruwel.

De mensen vullen straten en pleinen in Parijs. Ineens weet ik het. Het leven van de ene journalist is meer waard dan van de andere. Voor buitenlandse journalisten in Egypte, Turkije, Birma, Rusland, moslim journalisten, die kritisch schrijven over dictatoriale regeringen en terreurorganisaties, en hun werk moeten bekopen met gevangenisstraf of de dood, komt -behalve belangenorganisatie zoals Reporters zonder Grenzen- geen mens in actie. De ene vrijheid van meningsuiting is blijkbaar belangrijker en meer waard om te verdedigen dan de andere. Ik ben Charlie van afgelopen zondag niet.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is aflevering 34 in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder Charlie.

 

 

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Charlie Hebdo, meningsuiting

Lees ook:

  1. Coming Out
  2. Onze vrijheid van meningsuiting
  3. Coming Out

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kristof zegt

    13 januari 2015 om 14:24

    Goed gezegd Joop!
    Ik heb nu terug een beetje hoop, en weet dat er nog mensen zijn die er “ongeveer” zo over denken … De massa heeft meestal ongelijk.

  2. Nic Schrijver zegt

    13 januari 2015 om 16:21

    Ik ben blij dat zoveel mensen kenbaar maken het niet eens te zijn met het neerschieten van mensen die cartoons maken.
    Of dat nou voor Syrische,Egyptische,Franse of cartoonisten waar ook ter wereld is.

  3. Nic Schrijver zegt

    13 januari 2015 om 16:33

    Stel je voor dat er niets gebeurde na de aanslagen in Parijs. Dat geen enkele krant er aandacht aan had geschonken en niemand de straat op was gegaan dan had je waarschijnlijk dààr weer commentaar op en zo is er altijd wel wat aan te wijzen wat niet deugd.
    Noem jezelf kritisch ik vind het een beetje azijnzeikerij.
    Gelukkig ieder zijn eigen vrije mening hierover.

  4. Han zegt

    13 januari 2015 om 17:29

    Fijn dat op dergelijk beladen gebeurtenissen mensen een tegengeluid durfen te laten horen. Hier nog zo’n dergelijk voorbeeld:
    https://decorrespondent.nl/2331/Liveblog-Een-na-grootste-aanslag-ooit-geen-relevante-doden/177533873748-13cce1ff

  5. Marja zegt

    14 januari 2015 om 08:54

    Bedankt Joop, voor deze nuancering. Het is inderdaad wrang dat politici meelopen met een optocht voor vrije meningsuiting terwijl in hun eigen land die vrijheid met voeten getreden wordt.
    Ik weet ook niet wat ik er van denken moet.

  6. josephine van de waerden zegt

    14 januari 2015 om 09:25

    Er gaat helemaal niks veranderen in de wereld als we elkaar niet als MENSEN kunnen zien. We noemen elkaar nog altijd Moslim of Jood. Waar slaat dat op?? Moslim of Jood zijn is een overtuiging die je hebt, niet wie je BENT. Identificeren met overtuigingen gevolgd door uitspraken, zonder ons daarvan bewust te zijn,is al duizenden jaren aanleiding voor oorlog en geweld. Vrijheid van meningsuiting,humor of satire die grievend voor een ander kan zijn, is geen vrijheid. Dat is het invullen van je eigen leegte ten koste van anderen. Ik hoorde van een journalist, en dat was misschien ook onbewust: “Wie weet wat de daders allemaal hebben meegemaakt in hun leven om tot deze daden te komen.” Als dat niet boeddhistisch is :) En wat onze eigen Geert betreft: misschien moeten we hem ook maar eens mailen. Wat heeft hij allemaal meegemaakt om alsmaar de verdeeldheid te voeden in plaats van te zorgen voor verbinding?? Ik bedoel: iedereen praat over hem maar de dialoog werkelijk aangaan? Het schijnt dat hij dat zelf tegen houdt. Maar dat heb ik van horen zeggen.
    Wees gegroet, Josephine

  7. josephine van de waerden zegt

    14 januari 2015 om 09:34

    PS Ik hoode Ivo Opstelten zeggen dat onze eigen politie niet zwaarder bewapend hoeft te worden. “Politiemannnen en vrouwen worden niet de straat opgestuurd als de situatie té gevaarlijk is…” Aldus opstelten.
    Mijn oma zei altijd: “Als je ontbijt op bed wil, moet je in de keuken slapen.” Wapens zijn nergens anders voor bedoeld dan een ander te doden. Mogelijk dat we tóch eens moeten stoppen met de productie daarvan :)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Milieudefensie – Na val kabinet tijd voor eerlijke keuzes: stop toxische relatie grote vervuilers en kabinet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (5) – sfinx
    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.