• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2025 – dag 247 – grafpraat

Het jaar 2025 – dag 247 – grafpraat

4 september 2025 door Joop Ha Hoek Reageer

In gesprekken die over de dood gaan kan ik zo uit de losse pols opmerken dat ik  eigenaar/beheerder ben van zes graven, in een verstild bos in Beekbergen. Drie ervan zijn al bezet. Zo zo, nou nou, goh, goh, het is niet waar, dat is interessant, zeggen mijn toehoorders.

Ik beschrijf dan de eeuwenoude begraafplaats met de prachtige bomen en de rust die er heerst. Daar word ik later na mijn dood begraven, zeg ik dan. Eigenlijk is dat een rare opmerking. Ze knikken en een enkeling informeert of hij/zij daar ook kan komen liggen. Ik wil je er wel een verhuren, zeg ik dan. Toch mooi meegenomen, zo’n extraatje. Het is altijd een leuk onderwerp, ook als  binnenkomertje op een feestje. De Man-Van-De- Zes-Graven, zie je ze denken.

Deze week, tijdens een redactieoverleg, voelde ik me ineens zo super burgertruttig met mijn graven-in-Beekbergen. Mijn gesprekspartners waren twee leuke en ook erg stoere vrouwen. De een kruipt onder auto’s om effe wat dingen te repareren en staat ook verder niet snel met lege handen. De ander is ook zo’n type van niet lullen maar poetsen, zingt rare sutta’s met een oudhollands tekstje. Ze zijn ook erg intelligent en ad rem. Mooie types waar je goed tegenaan kunt leunen omdat ze de hele wereld in hun zak lijken te hebben.

Die dag was ik niet erg gemotiveerd om maar iets te doen. Waarschuw me maar als het interessant wordt, zei ik hooghartig tegen de vrouwen. De een (de monteur) keek me bestraffend aan en lachte een beetje meesmuilend. De ander gaf geen sjoege.

En toen overviel me ineens dat burgertruttig gevoel toen ik een van de vrouwen hoorde zeggen dat ze in contact was getreden met Artis om na haar dood haar lichaam aan te bieden als hapje voor de leeuwen. Op de momenten dat er geen bezoekers waren. De harde delen, goed voor de tanden van de dieren, de weke delen als toetje. Daar zat ik dan, De-Man-Met-De-Zes-Graven, waarom ben ik niet op dat prachtige idee gekomen?

De vrouw vertelde dat ze als student bij Artis in Amsterdam had gewerkt. Als kind was ze al heel erg onder de indruk geraakt van indianen en andere ‘wilden’ die gewoon een plek zochten in de natuur om te sterven. Haar huiskatten deden dat overigens ook. Die liepen gewoon weg en kwamen nooit meer terug.

Op een dag moest zij naar de verzorgers van de roofdieren. Twee kids hadden net een paar levende duiven gebracht. Dat gebeurde wel vaker bij Artis. Mensen die dieren brengen en hopen dat de dierentuin er voor zorgt. De duiven werden aan de kleine roofdieren gevoerd. Vonden ze heerlijk. Toen zij binnenkwam in de voerkeuken was de verzorger net de karkassen van de slachtpaarden aan het versnijden. Prachtig vond ze dat, die vluchtdieren die door een raadselachtige speling van het lot en de tijd door Hans, de leeuw verorberd zouden worden.

Toen vroeg ze Het, of ze na haar dood Hans voor korte tijd gezelschap mocht houden . Het leek volgens haar zo normaal! Maar het bleek geen normaal verzoek te zijn. De verzorger reageerde verontwaardigd. Onduidelijk waarom. Het bleek dat er  vaker mensen vroegen om gevoerd te mogen worden. Misschien was het mijn jeugdigheid en schokte het hem dat ik al zo jong met mijn gestorven lichaam bezig was, zei ze. Onlangs belde ze nog eens met Artis, maar daar wilden ze nog steeds niks van haar aanbod weten.

De andere vrouw kwam meteen met een oplossing. Ze zei: Als je niet in Amsterdam bij Artis terecht kan, breng ik je lichaam met de KLM naar Tibet. Daar hakken ze je lichaam in stukken en voeren dat aan de gieren. Ze noemen dat een luchtbegrafenis. Ze raakte op dreef. Ik begin een reisbureau, zei ze, One Way Ticket to the Roof of the World (OWTRW). Ik ging rechtop zitten, dit was interessant. Ik zag de vrouw al met een busje door de stad rijden om klanten op te halen die van tevoren haar hadden laten weten de laatste reis naar Tibet te willen maken. En niet Hans blij zouden maken, maar opa De Gier. Wat een fantastisch en metta en dana-achtig idee. Of het echt uitvoerbaar is, moet nog blijken. In India, waar ze ook aan luchtbegrafenissen doen, zijn al hele kolonies gieren uitgestorven omdat hun hapjes vol zaten met diclofenac, een pijnstillend middel. Het zal niet eens een keertje meezitten.

Moge iedereen gelukkig, gezond en vrij zijn, niemand uitgezonderd.
Vrede en alle goeds, zeggen de Franciscanen.
Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Artis, Beekbergen, begrafenis, dood, gieren

Lees ook:

  1. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 1 april 2016
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesenveertigste dag – kerstboom
  3. Het jaar 2019 – dag 351 – rustwat
  4. Het jaar 2024 – dag 298 – smetvrij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • 6 september 2025
    Chamtrul Rinpoche in Phuntsok Chö Ling (R'dam)
  • 6 september 2025
    Jhāna retraite voor gevorderden
  • 6 september 2025
    Leren mediteren met de boeddhistische monnik Lobsang Norbu
  • 7 september 2025
    Symposium: De logica van het Hart - De stroom van Wijsheid, Mededogen en Vrede
  • 7 september 2025
    Loten Namling live in concert! Spiritueel concert & meditatie met Lama Jigmé Rinpoche
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Technische problemen in het BD
    • Het jaar 2025 – dag 247 – grafpraat
    • CHRD bekritiseert Xi Jinpings bezoek aan Tibet als ‘geënsceneerd spektakel’
    • Premier van boeddhistisch Bhutan prijst de ‘Nalanda-geest’ als een tijdloos baken
    • CD met soetra’s – ingaan tot het hart dat luistert

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.