• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » B’eter Appeltaart

B’eter Appeltaart

14 september 2024 door Jana Verboom

Terwijl ik dit schrijf liggen ze naast me op tafel heerlijk te geuren: vers geraapte appels uit eigen tuin. Onze appelboom heeft dit jaar, veel vroeger dan andere jaren, een behoorlijke oogst appels opgeleverd. We plukken ze niet, nee, we rapen de afgevallen appeltjes. Kilo’s. Liefst vóór de slakken en andere dieren ze al te veel aanvreten of de beurse plekken (door de valpartij) rotte plekken worden.

Wat ook opvallend is: er zitten dit jaar minder beesten in de appels dan andere jaren. De ‘worm’ in je appel is eigenlijk een rups van de fruitmot. Omdat wij geen gif spuiten, hadden we jarenlang vrijwel alleen bewoonde appels. Maar vorig jaar werd het ineens minder, en dit jaar zijn ze zeldzaam geworden: de appels met ‘worm’. Ook zijn er dit jaar weinig wespen die de appels aanvreten. Naaktslakken en huisjesslakken zijn er echter in overvloed. Dus alle appels die op de grond vallen worden onmiddellijk aangevreten door deze tuinbewoners. Gelukkig is er overvloed! Er is genoeg voor iedereen, slakken en mensen.

Al sinds we begin augustus van vakantie zijn teruggekeerd bakken we ieder weekend een grote appeltaart. We besteden een gezellig half uurtje aan het verwerken van de appels: wassen, rotte en al te aangevreten stukken wegsnijden, evenals vlekken en andere oneffenheden. En dan klokhuis eruit en in stukjes snijden. Ik schreef eerder al over de mens als visueel wezen: onze onbespoten appeltjes zien er niet bepaald appetijtelijk uit met al hun vlekken en plekken, in de winkel zou niemand er ook maar over denken om ze te kopen, maar als je de moeite neemt om daar doorheen te kijken, en de plekken en vlekken weg te snijden, dan zijn ze heerlijk. En vrij van bestrijdingsmiddelen.

Ik heb op deze plek al vele appel- en andere vruchtentaartenrecepten gedeeld, en dreig dus in herhaling te vallen, maar het is zoals het is: een ander recept heb ik niet om te delen op dit moment. En ik geniet elk weekend weer van het met volle aandacht appels verwerken tot appeltaart. Tijd die ik ook aan iets anders had kunnen besteden, maar toch doe ik het graag: ik voel me al doende verbonden met Moeder Aarde, de zon, de regen, de bodem, de bij die de bloesem bevruchtte. Thich Nhat Hanh zei het al: je kunt de hele kosmos zien in een vrucht als je diep kijkt. Ook verbind ik me met de appels met al mijn zintuigen: ik voel de gladde of soms iets ruwe schil, ik hoor hoe mijn handen de appel pakken, en hoe het mes erdoor snijdt. Ik ruik ‘appel’. Ik proef uiteraard: elke appel heeft een unieke smaak. Soms wat zoeter, soms wat zuurder. Ik geniet van de kleuren. Onze appeltjes zijn soms, als ze rijp zijn, mooi wit van binnen en mooi rood onder de schil. Geen twee appeltjes zijn gelijk.

Afgelopen weken heb ik wat gespeeld met mijn recept. Soms noodgedwongen, omdat er iets niet in huis bleek. Zo heb ik gebakken met gewoon tarwemeel, volkoren tarwemeel, en een mix van meel en havermout. Als eivervanger heb ik gebroken lijnzaad gebruikt, maar ook plantaardige yoghurt of plantaardige melk. Ik gebruikte diverse plantaardige soorten boter. De hoeveelheden en verhoudingen waren telkens iets anders. Overigens heb ik ook een paar keer apple crumble gemaakt: hetzelfde recept, maar nu zonder taartbodem.

Zelf gebruik ik voor de appeltaart, eigenlijk appelkruimeltaart, het liefst een vlaai- of pizzavorm voor een grote, platte vruchtentaart. Een springvorm vind ik gedoe. Voor de apple crumble gebruik ik de vorm die ik ook voor brownies gebruik, of een ronde ovenschaal. Dit recept kan ook gewoon in een springvorm natuurlijk.

Ingrediënten:

Voor het deeg:

Ik gebruik de verhouding 1:1:2 voor boter, suiker en meel. Dus bijvoorbeeld (grote vlaai- of pizzavorm):

  • 120 gram plantaardige boter, koud, in blokjes gesneden
  • 120 gram suiker
  • 240 gram meel naar keuze
  • snufje zout

Daarnaast gebruik ik een ei-vervanger om het deeg te binden:

  • Een schepje plantaardige yoghurt, een scheutje plantaardige melk, of een mengsel van gebroken lijnzaad (1 afgestreken eetlepel) met water

Voor de vulling:

  • Veel appel, in stukjes, schillen hoeft niet, maar snijd wel de lelijke stukken weg (ander fruit kan ook: pruimen, abrikozen, …)
  • Kaneel

Voor de kruimels gebruik ik bijna dezelfde verhoudingen als voor de bodem, maar iets minder meel:

  • 60 gram boter
  • 60 gram suiker
  • 100 gram meel naar keuze, of half meel half havermout

Kneed met de hand of met een keukenmachine de eerste drie ingrediënten. Als die gemengd zijn tot een kruimelige massa, kneed er dan de plantaardige yoghurt of andere eivervanger doorheen, net genoeg om een soepel deeg te vormen. Stort het deeg in een ingevette taartvorm, verspreid het uit met je vingers en druk goed aan, zodat de bodem volledig bedekt is en een opstaand randje ontstaat. Leg hierin het fruit, bestrooi met wat kaneel. Maak nu de kruimels door de ingrediënten tot kruimels te wrijven, met de hand of met de keukenmachine. Strooi de kruimels op de taart. Bak de taart in een voorverwarmde oven ca. 45 minuten op 180-200 graden. Gebruik je net als ik veel vulling, laat de appeltaart dan iets afkoelen voor het aansnijden.

 

Categorie: B'eter, Columns, Gezondheid, Jana Verboom, Natuur, Voedsel Tags: appeltaart, fruitmot, Moeder Natuur, Thich Nhat Hanh

Lees ook:

  1. B’eter Saladesoep en Georgische sperziebonen
  2. Waarom eten we vaak meer dan we nodig hebben (2)
  3. Refreshing earth of the heart – eten uit de natuur
  4. B’eter – Nogmaals: saladesoep (restjessoep)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.