• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zomaar leven, generatie na generatie?

Zomaar leven, generatie na generatie?

6 september 2024 door gastauteur

Intussen, met mijn biografische studie, zijn we vijf generaties en tweehonderd jaar opgeschoven en midden in de 18de eeuw terecht gekomen. Mijn Nooren voorouders vormen een keten, een draadje in de stroming van de tijd, in het weefsel van de samenleving, van een volk. Generaties na generaties van mensen die zomaar leefden – gewoon omdat iedere mens – en al wat leeft – wordt geboren met een sterke levensdrift? En later omdat je bovendien, van kinds af aan, leert hopen en zich op de toekomst te richten?

“Mensen die vergeten dat het leven vechten is, leven eigenlijk niet echt. Je kunt pas leven als je weet wat je doet, wat je kan, wat je wil en wie je bent. En waarom: dat je toch een zeker gevoel of een zekere filosofie achter je daden hebt.” Simon Vinkenoog

Generaties van bouwsels: zadelzwammen en gebouwen in Kilfenora

Mensen hebben een motivatie voor het leven nodig anders kom je niet in beweging. Je doet iets omdat je het zelf wil of omdat iemand anders of jouw gemeenschap vindt dat dit moet. Afgezien van de aangeboren levensdrift is hoop misschien voor mensen de meest krachtige motor; hoop doet leven, hoop op geluk, iets moois of beters voor jezelf, voor een naaste of voor het nageslacht.

Maar ja, die motor van hoop drijft op begeerte en kan op hol slaan. Dan wordt je gek van verlangen… en wat als je dan niet krijgt wat je begeert? Verlangen, hoop, angst voor gemis en verlies zijn met elkaar verweven. Hoe de vergankelijkheid daarop invloed heeft, en hoe je werkelijk geluk in het hier en nu vind, dat leer ik nu als student op het boeddhistische Pad.

Mijn Nooren voorouders maakten deel uit van de christelijke kerk. Het geloof gaf de gemeenschap troost en hoop op werkelijk geluk in het hiernamaals. Om op het rechte pad naar de hemel te blijven, moest je luisteren naar je ouders, de kerk en geestelijken; meneer pastoor, de zuster of broeder. Daar moesten mijn Nooren voorouders het mee doen – diepgaand nadenken over essentiële dingen in het leven was voorbehouden aan de elite van geestelijken. De meerderheid van de bevolking bleef tot in de 17de eeuw gemotiveerd door een sterk geloof en een christelijke levensvisie. Ook mijn Nooren voorouders. Vanaf halverwege de 16de eeuw, tegelijk met de geboorte van ‘de Nederlanden’, brokkelde de politieke macht van de intussen versnipperde kerk af en begon het mens- en wereldbeeld van de gemeenschap te veranderen. Waarom zou ook de gewone gelovige mens niet mogen genieten van zijn tijd hier op aarde? Waarom zou hij zijn verstand en de wetenschappelijke kennis niet mogen gebruiken?

In de 17de eeuw, de zogenoemde tijd van overvloed en onbehagen, gaan vooral handel, wetenschap en economie de maatschappij bepalen. Dat wat Simon Schama hier met onbehagen bedoelt, zou je nu luxusschaamte kunnen noemen. Het dilemma tussen de moraal van christelijke levensvisie en wereldlijke bevrediging werd – en wordt sindsdien nog steeds – opgelost met compromissen. Was het christelijke naastenliefde of toch ook luxusschaamte dat de rijkere Brabantse Noorens motiveerde om als armmeester op te treden? Dat blijft een open vraag.

De 18de eeuw werd de tijd van rationeel optimisme, ofwel van pruiken en revoluties. Het vertrouwen in ons eigen verstand en in de maakbaarheid van het leven nam toe. Dat resulteerde in kritiek op en loslaten van tradities, in het streven naar meer welvaart en tal van maatschappelijke veranderingen. En mijn Nooren voorouder Adriaan Aarnout was een kind van zijn tijd: hij verruilde in 1791 de landbouw voor het bierbrouwen. De volgende 19de eeuwse generaties, zoon Koos en vooral kleinzoon Janus, kregen te maken met de industriële revolutie, met het volwassen worden van Nederland als staat en de introductie van het kapitalisme. De Rooms-Katholieke Kerk verzette zich krachtig tegen het liberalisme en legde sterk de nadruk op persoonlijke vroomheid. Geloven werd vooral een zaak van het hart. De Noorens bleven bij de katholieke levensvisie.

Tekst Moniek Nooren.

Categorie: Columns, Geluk, Moniek Nooren Tags: luxusschaamte, Moniek Nooren, naastenliefde, Nooren, Rooms-Katholieke kerk, Simon Vinkenoog, voorouders

Lees ook:

  1. Alsof we een Van Gogh weggooien
  2. Over mens-zijn en een paar afgedankte schoenen
  3. Het jaar 2022 – dag 346 – uitstervendgeluid
  4. We zijn al één

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.